گوناگون

زمینه های همکاری با افغانستان در راستای تقویت تعاملات تجاری و فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت

به گزارش خبرنگار مهر، در نشست مشترک معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با سرکنسول افغانستان در زاهدان که ظهر شنبه در محل استانداری برگزارشد طرفین بر لزوم همکاری و تعامل بیشتر در زمینه فعالیت های فرهنگی و تجاری تاکید کردند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان در این دیدار اظهار داشت: مرز های مشترك طولاني و همچنین تعاملات فرهنگی و ریشه دار تاریخی بین دو کشور ایران و افغانستان بستر ساز بسیاری از تعاملات فرهنگی و تجاری بوده است و لذا تقویت این روابط می تواند در بهبود و رفع نیاز های دو کشور به شکل گسترده تر و پایدار نقش آفرین باشد.

علی اصغر جمشید نژاد ضمن ابراز تسلیت به مناسبت درگذشت سرکنسول اسبق این کشور در استان و همچنین ابراز همدردی با مردم افغانستان به دلیل سانحه رانش زمین افزود: طبق تفاهمنامه منعقده در سال گذشته و ما بین استاندار وقت سيستان و بلوچستان و والي ايالت نيمروز  ضمن اصرار بر برگزاری جلسات مستمر در نظر داریم تا در مباحث فرهنگی به ویژه آموزش های عالی ونیز ارایه آموزش های فنی و حرفه ای با کشور دوست و همسایه افغانستان ارتباط بیشتری ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان به دلیل برخورداری از بنادر  اقتصادی و دسترسی به آب های بین المللی و آزاد و همچنین راه های ترانزیتی می تواند نقش بسزایی در تامین نیاز های کشور افغانستان و ایالت های همجوار با مرز ایران داشته باشد افزود: در این راستا تقویت مبادلات تجاری و افزایش روابط با همکاری و تعامل طرفیتن ضروری به نظر می رسد.

جمشید نژاد با بیان اینکه در این راستا نباید به  فعاليت هاي اقتصادي  و تبادل تجاری با حجم اندک قانع شد خواستار سرمایه گذاری و مشارکت طرف مقابل در تسهیل ظرفیت های تجاری شد.

وي ضمن تاكيد بر ضرورت همكاري دولت اسلامي افغانستان در بحث احداث پل دوم ميلك بیان داشت:  انتظار داريم كه در هر دو طرف مرز شاهد فعاليتی پويا و پايدار اقتصادي در قالب بازارچه ها وپايانه هاي مرزي مصوب  باشيم و  فعاليت سالم اقتصادي با صدور مجوزهای قانونی حمايت شود.

وی همچنین از آمادگی جمهوری اسلامی ایران به افزایش  ظرفيت صادرات برق به کشور  افغانستان خبر داد و افزود: در صورت اعلام نياز براي صادرات  سوخت جمهوری اسلامی ایران حاضر به تامین نیاز های ولایت های همجوار با این استان است.

وي همچنین با اشاره به برخی از پدیده های و ناهنجاری های موجود در نوار مرزی از جمله پديده قاچاق انسان و مواد مخدر و همچنین سلاح و مهمات اظهار داشت: پیشگیری و کنترل بسیاری از این پدیده ها با همكاري و تلاش  طرفین و نظارت بیشتر در مرز های مشترک قابل کنترل و پیشگیری است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا