گوناگون

زنگ بحران آب جنوب کرمان سال‌ها به صدا در آمده است

فرماندار شهرستان جیرفت گفت: زنگ بحران آب در استان کرمان و جنوب آن سال ها به صدا درآمده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، “احمد امینی‌ روش” فرماندار شهرستان جیرفت در همایش بحران آب گفت: منابع آبی شهرستان جیرفت رودخانه‌های شور، ملنتی و…، 2 هزار و 212 حلقه چاه آب، یک‌هزار و 114 حلقه چاه دیزلی، 145 حلقه چاه پروانه‌دار، یک‌هزار و 100 حلقه چاه غیرمجاز و 48 حلقه چاه آرتیزین است.

امینی‌روش افزود: 450 رشته قنات، یک‌هزار و 523 دهنه چشمه از دیگر این منابع هستند و از 80 هزار هکتار سطح زیر کشت فقط 9 هزار و 200 هکتار تحت آبیاری قطره‌ای است که این قابل توجیه نیست.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت آب برای بخش کشاورزی و با بررسی آب هزینه شده برای تولید چند محصول در منطقه، آبی که برای این تولیدات صرف شده است، پاسخگوی این هزینه‌ها نیست.

فرماندار جیرفت بیان داشت: برای رفع این مشکلات، عزم ملی به ویژه توسط کشاورزان نیاز است و اگر قرار باشد، آب منطقه‌ای مانند گذشته عمل کند، کار از این هم بدتر می‌شود. کشاورزان منطقه متخصص هستند و مردم در بحث آب برای اجرای تصمیم‌ها کمک می‌کنند.

امینی‌روش افزود: در بحث آب مردم پای کار هستند و کم‌کاری از مدیران است. ما نمی‌خواهیم خدمات کسی را زیر سوال ببریم اما وضعیت امروز ما در زمینه آب نتیجه سوء مدیریت است.

وی با بیان اینکه در بحث کشت می‌توان به کشاورزان آموزش داد تا بدانند با حداقل آب به حداکثر نتیجه برسند، ادامه داد: استفاده از روش‌های نوین آبیاری، کنترل آب‌های سطحی، همکاری اصحاب رسانه، مطبوعات، دهیاران و… در ارتباط با برنامه‌های وزارت نیرو برای عبور از این بحران لازم است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا