گوناگون

تاثیر مقاومت خوزستان و خوزستانی‌ها در دفاع مقدس

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به پافشاری دشمن برای تصرف خاک خوزستان در دوران جنگ تحمیلی، گفت: استان خوزستان نقش بی‌ بدیلی در اقتصاد کشور دارد و از نظر سیاسی نیز برای کشور بسیار مهم و تاثیرگذار بود و طبیعتاً اگر دشمن می‌توانست به اهدف خود در این استان برسد به پیروزی بزرگی در جریان جنگ تحمیلی دست پیدا می‌کرد.

فرج‌اله خبیر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خوزستان- اظهارکرد: استان خوزستان در جریان هشت سال دوران دفاع مقدس از اولین اهدافی بود که دشمن به آن حمله‌ور شد و بخش‌های مهمی از استان خوزستان را به اشغال خود در آورد و در بعضی نقاط تا عمق خاک این استان پیشروی کرد.

وی افزود: خوشبختانه با پایمردی مردم خوزستان و موقعیت‌شناسی که داشتند و همچنین فرمانی که حضرت امام(ره) در جهت بسیج مردم صادر کردند، موجب مقاومت سرسختانه و دلیرانه مردم خوزستان به ویژه مرزنشینان شد.

خبیر اظهار کرد: همین دلیرمردی‌ها و مقاومت‌های مردم خوزستان، حرکت دشمن بعثی را در حمله به میهن اسلامی ما کند و آنها را زمین‌گیر کرد. بدین ترتیب فرصتی فراهم شد تا با بسیج امکانات، کسب آمادگی لازم، آموزش نیروها و ایجاد فرماندهی مناسب در جبهه‌های جنگ، شاهد این باشیم که پس از گذشت حدود یک سال از آغاز جنگ، پیروزی‌های غرورآفرین رزمندگان ما در عرصه‌های نبرد کاملاً مشهود شود و دشمن عقب‌نشینی کند.

وی ادامه داد: در واقع صلابت و پایداری مردم خوزستان در تمام عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی بود که در ان زمان توانست بر جبهه‌های نبرد تاثیرگذار باشد.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: تاثیرگذاری خوزستان در عرصه اقتصادی کشور به گونه‌ای بود که در جریان جنگ تحمیلی در صنعت نفت، تولید انرژی و حتی کشاورزی کماکان به فعالیت‌های خود ادامه داد و توانست در آن شرایط هم نیازهای مملکت را برطرف کند و در این صحنه‌ها نیز افتخارآفرینی داشته باشد.

خبیر افزود: اگر در زمان جنگ برای استان خوزستان مشکلی ایجاد می‌شد، طبیعتاً همه کشور تحت تاثیر قرار می‌گرفت و بی‌شک ممکن بود تحولات عمیقی در کشور پیش آید.

وی درباره ضرورت انتقال فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس به نسل‌های بعد از جنگ، گفت: خودباوری و فعالیت‌های گسترده مردم و رزمندگان ما در دوران جنگ تحمیلی موجب بروز خلاقیت‌هایی در عرصه‌های فکری و هنری در استان خوزستان و حتی سطح کشور شده است که باید به نوعی به نسل‌های آینده منتقل شوند.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان عنوان کرد: انتقال این داشته‌ها و تجارب به نسل‌های آینده محتاج این است که روش‌های مناسبی را به کار بگیریم و با استفاده از ابزار مناسب بتوانیم مفاهیم ارزشمند دفاع مقدس را به خوبی به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

خبیر اظهار کرد: تلاش‌های زیادی در این عرصه صورت گرفته ولی نیاز است که در روش‌ها و شیوه‌هایی که برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس استفاده می‌شود، بازنگری کنیم و تلاش کنیم از ابزارهای نوین بهره بگیریم.

وی تاکید کرد: در انتقال فرهنگ دفاع مقدس و مفاهیم ارزشمند این فرهنگ غنی باید به خلق و خوی جوانانمان در شرایط فعلی هم توجه کنیم. نسلی که اکنون رشد کرده، طبیعتاً افکاری متفاوت با افکار نسل گذشته دارد و نیاز است که روش‌های جدیدی برای انتقال این فرهنگ ابداع کرده و جوانان امروز را نیز در انتقال این مفاهیم و ارزش‌ها به همین نسل و نسل‌های آینده سهیم کنیم تا فرهنگ دفاع مقدس همچنان پایدار باقی بماند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا