گوناگون

زنگ هشدار خشکسالی در بهشهر نواخته شده است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد تقي نورزاد شامگاه شنبه درجلسه كارگروه كشاورزي بهشهر همچنین با تاكيد بر فرهنگ سازي بيمه كشاورزي در بين كشاورزان افزود: متاسفانه استقبال خوبي از سوي كشاورزان و بهره برداران در اين زمينه انجام نشده است.

نورزاد بر ترویج فرهنگ بیمه کشاورزی تاکید کرد واین امر را برای جلوگیری از زیان کشاورزان ضروری دانست و اظهار داشت: تكريم  و خدمات رساني مناسب به كشاورزان از مسائل مهمي است كه بايد مورد توجه همگان قرار گيرد.

فرماندار بهشهر گفت: سوخت رساني به چاههاي غير مجاز نبايد مانع از دستيابي كشاورزان ديگر به سوخت شود كه در صورت بروز مشكل سوخت رساني به چاههاي غير مجاز قطع مي شود تا حق و حقوق كشاورزان ديگر سوخته نشود و كشاورزان به حق خود برسند.

مدير امور منابع آب بهشهر، نكا و گلوگاه در اين جلسه با بيان اينكه از 14 هزار هكتار اراضي كه براي كشت برنج در بهشهر در نظر گرفته شده است تنها 86 درصد خزانه گيري شده است گفت: 14 درصد اين مزارع حتي به دنبال خزانه گيري هم نرفتند و در مجموع تنها 10 درصد اراضي فوق به نشاء اختصاص يافت.

محسن گيلاني بيان داشت:  هشدار خشكسالي از بهمن ماه سال گذشته در بهشهر و شهرهاي همجوار و استان به دهياران و شوراها و كشاورزان داده شده است و متاسفانه در چند روز گذشته نيز آب رودخانه سفيد چاه در منطقه كوهستاني كاملا” خشك شده است.

وي با اشاره به مشروب شدن 15 هزار هكتار از اراضي كشاورزي بهشهر در آبگيري سد گلورد ادامه داد: از اين مقدار 5هزار هكتار اراضي توسعه اي است كه بواسطه زير كشت رفتن گندم و جو و غلاتي كه آب نداشتند به اراضي شاليزاري تبديل مي شوند و 10هزار هكتار نيز مختص اراضي شاليزاري است كه آب تضمين شده ندارند.

گيلاني با اشاره به ميزان بارش در منطقه گفت: ميزان بارش تا اسفند ماه سال گذشته 30- درصد (منفي 30 درصد) نسبت به سال ما قبلش بوده كه اين مقدار در فروردين ماه سال جاري به 22- (منفي 22 درصد) تقليل يافته كه در همين راستا ميزان آبدهي نكا رود از مهر تا اسفند ماه 72 درصدكاهش يافته و اين مقدار در خليج ميانكاله و رودخانه هاي فصلي منطقه 85 درصد كاهش داشته است.

مدير امور منابع آب بهشهر، نكا و گلوگاه ادامه داد: زنگ هشدار در منطقه براي خشكسالي نواخته شده است كه بايد بحث نوبت بندي آب براي كشاورزان و همچنين كود پتاس براي مقاوم سازي گياهان كاشته شده استفاده شود.

وي بيان داشت: تمام ذخاير آبي ما در بهشهر شامل 32 ميليون متر مكعب از ذخيره 40 آب بندان سطح شهرستان است و 6 دهم ميليون متر مكعب نيز از سد عباس آباد تامين مي شود.

گيلاني افزود: اكنون با توجه به وجود خشكسالي در منطقه مديريت در خشكسالي مهم است و در واقع اين خشكسالي مديريت مديران را محك مي زند كه چگونه آن را مديريت مي كنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا