گوناگون

هیچ اتاق فکری برای برقراری رابطه با آمریکا وجود ندارد/ اقتصاد مقاومتی درون زا اما برون گراست

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی کواکبیان شنبه شب در جلسه نشست سیاسی رابطه با آمریکا، فواید و مضرات آن در ساری با اشاره به اینکه درباره برقراری ارتباط با آمریکا نظریه های مختلفی وجود دارد گفت: طبق یک نظریه باید بدون چون و چرا با آمریکاییها رابطه برقرار کنیم و کسی نباید مانع شود و این نظری تابع اصولی خاصی در برقراری رابطه با آمریکا نیست.

وی با عنوان اینکه طبق دیدگاه اول، باید صددرصد رابطه برقرار کنیم گفت: نقطه دوم دیدگاه این است که اصلا و ابدا نباید رابطه برقرار کنیم و هشت سال دوره احمدی نژاد این دیگاه حاکم بود و آقای احمدی نژاد در اوخر سر عقل آمد و می خواست کاری انجام دهد ولی عمر دولتش کفاف نداد.

دبیرکل حزب مردمسالاری عنوان کرد: دیدیم که احمدی نژاد از روز اول به اوباما پیام می داد و دو، سه نامه نیز داد و آنها جواب ندادند و این تصور معتقد است که هرگونه رابطه با آمریکا مذموم است و برای خود استدلالهایی از روی منافع ملی و غیره دارند.

به گفته کواکبیان، طبق آیه قرآن کریم، اصل برقراری ارتباط است و نداشتن رابطه دلیل می خواهد و برقراری رابطه نیازی به دلیل ندارد و باید با تمام کشورهای عالم ارتباط داشته باشیم و از نظر قرآن، فقط در برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی ممنوع هستیم.

وی گفت: طبق قرآن کریم با آنهایی که با شما می جنگند و یا سرزمینتان را اشغال کرده اند نباید رابطه داشت و باید به این خط قرمز توجه کرد و برقراری ارتباط با سایر کشورها منعی ندارد و باید مهرورزی کرد و خداوند این کار را دوست دارد.

کواکبیان بیان داشت: الان واقعیت این است که بر اساس نظریه دهکده جهانی ، اساسا سیستم ارتباط بگونه ای است که نمی توان قطع رابطه را تصور کرد و اکنون آمریکائیها مدعی کدخدایی دهکده هستند و نمی توان بدون ارتباط، این دهکده را تصور کرد.

وی به اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و اظهار داشت: مفهوم اقتصاد مقاومتی این نیست که با عالم رابطه نداشته باشیم و می توانیم با همه عالم رابطه داشت باشیم و هر کالایی را برایمان مزیت اقتصادی دارد را تهیه کنیم ولی طوری نباشد که اگر کالا داده نشود، دچار مشکل شویم.

اقتصاد مقاومتی درون زا اما برون گرا است

مصطفی کواکبیان با عنوان اینکه مفهوم اقتصاد مقاومتی قطع ارتباط با عالم نیست گفت: اقتصاد مقاومتی دروزن زا اما برون گرا است و ارتباط برقرار کردن در ذات این اقتصاد است.

وی یادآور شد: طبق نظریه سوم که دولت یازدهم نیز این نظر را دارد، ما باید چالش هسته ای، مباحث دیپلماسی، مذاکرات خارجی را پیش ببریم، تحریم ها را حذف کنیم و رابطه با خارج کشور بیشتر شود و کمتر نیز با آمریکا رابطه برقرار کنیم و از طریق مسائل هسته ای به رابطه با آمریکا برسیم.

کواکبیان یادآور شد: بر اساس این نظر، نمی خواهند رابطه مستقیم با آمریکا داشته باشیم و مشکلاتی که با کشورهای 1+5 داریم را باید از پیش رو بر می داریم و حدود یکسالی از این دیدگاه گذشت.

وی با بیان اینکه چند ماه دیگر رئیس جمهور عازم نیویورک می شود، گفت: طبق نظریه سوم بعید است که به نتیجه برسیم، هرچند این دیدگاه رابطه با آمریکا را منع نمی کند و معتقد است کانال این مذاکره، از طریق مسائل هسته ای است.

برای رابطه با آمریکا باید برنامه ریزی کنیم

وی با بیان اینکه بنده طرفدار دیدگاه چهارم هستیم، عنوان کرد: برقراری رابطه با آمریکا را باید مجزای مسائل هسته ای، خاورمیانه و چیزهای دیگر بدانیم و به عنوان کشور مستقل سیاسی در حوزه بین المللی باید رابطه برقرار کنیم و برای این رابطه برنامه ریزی کنیم.

کواکبیان افزود: اشکالی که به سفر قبلی رئیس جمهور به نیویورک داشتیم، این بود که می گفتند باید رابطه برقرار کنیم ولی بعد می گفتند سفر فشرده بوده و وقت برای مذاکره نبود.

دبیرکل حزب مردمسالاری پیشنهاد داد: از اکنون دولت یازدهم برای سفر آتی به نیویورک و برقراری رابطه باید برنامه ریزی کند و آنجا نگوید که وقت نبود و فرصت نداشتیم.

وی با تاکید اینکه معتقدیم در چارچوب واصولی که نظام تصویب کرده است و رهبری دنبال می کنند، باید روابط برقرار باشد، گفت: پارسال در حرم رضوی (ع) رهبر انقلاب فرمودند که با آمریکا رابطه برقرار می کنیم ولی باید خطوط قرمز را رعایت کرد.

هیچ اتاق فکری برای برقراری رابطه با آمریکا وجود ندارد

کواکبیان با عنوان اینکه، اساسا باید چیزی وجود داشته باشد که چگونه می توانیم برای رابطه ایران و آمریکا برنامه ریزی کنیم ولی شفاف بگویم که هیچ اتاق فکری برای برقراری رابطه با آمریکا وجود ندارد و واقعا اعتقاد داریم، اینگونه هیچ وقت ارتباط برقرار نمی کنیم.

وی با اشاره به تقسیر حضرت امام راحل که تا زمانیکه آمریکا آدم نشود و یا تا زمانیکه رابطه آمریکا با ایران گرگ و میش باشد، ما ارتباط برقرار نمی کنیم، گفت: آیا قرار است آمریکا از خوی استکباری و روحیه سلطه طلبی خود دست بکشد و بعد رابطه برقرار کنیم که صریح و شفاف مطرح کنم که این اتفاق هیچ وقت رخ نمی دهد.

کواکبیان یادآور شد: اگر فکر کنیم که آمریکا آدم می شود، آدم شدنی نیست و اگر فکر کنیم که قرار است از گرگ بودن خودشان دست بکشند، چنین چیزی رخ نمی دهد و هیچگاه رابطه برقرار نمی شود و اگر قرار است با آمریکا برقرار کنیم با همین خصوصیت باید برنامه ریزی کنیم.

وی گفت: بعد از حادثه سفارت در 20 فروردین 59 آمریکاییها با ما قطع رابطه کردند و ما نیز استقبال کردیم.

مذاکره باید برد – برد باشد

وی با اشاره به مذاکرات گفت: برخی فکر می کنند در مذاکره برد باید با ما باشد و باخت با طرف مقابل که این منطقی نیست بلکه مذاکره باید برد – برد باشد و در شرایط فعلی و مذاکرات ژنو، هم آمریکاییها و ایران دنبال آن هستند از مذاکرات موفق بیرون آیند.

رابطه با آمریکا طرفداران و دشمنان پروپاقرصی دارد

کواکبیان به موارد اختلافی با آمریکا اشاره کرد و گفت: اجمالا رابطه با آمریکا همانطور که طرافدارانی دارد دشمنان پروپاقرصی دارد و برخی کشورهای عربی، رژیم صهیونیستی، افراد تند افراطی مایل نیستند که ما رابطه داشته باشیم و برنامه ریزی می کنند که ارتباط نداشته باشیم.

اسرائیل مهمترین مورد اختلاف ایران و آمریکاست

وی یکی از مهمترین و اساسی ترین موارد اختلاف با آمریکا را موضوع اسرائیل دانست و گفت: همان شکلی که ما نمی توانیم از حمایت فلسطین دست بکشیم آنها نیز نمی توانند سر سوزنی از حمایت اسرائیل دست بکشند که باید برای این امر نیز برنامه ریزی شود.

راه نابودی اسرائیل اتحاد جهانی است

دبیر کل حزب مردمسالاری یادآور شد: ما که قرار نیست برای نجات فلسطین لشگرکشی نظامی کنیم و راه نابودی اسرائیل این است که اتحاد جهانی داشته باشیم و از طریق سازمان ملل و دیپلماسی می توانیم اسرائیل را منزوی و نابود کنیم.

کواکبیان تصریح کرد: قرار نیست سر سوزی با اسرائیل نه رابطه و نه حمایتی داشته باشیم زیرا از نظر اعتقادی مشکل داریم، لذا باید از طریق دیپلماسی مخالفتها را داشته باشیم.

وی با عنوان اینکه اصل برقراری رابطه با آمریکا است و حسن برقراری رابطه آنست که مشکلی در حوزه روابط بین الملل نداشته باشیم گفت: اکنون تمام فکر و ذکر ما اینست که چگونه در حوزه روابط بین المللی توطئه های آمریکا را خنثی کنیم و و حتی با روسها در رژیم حقوقی خزر نمی توانیم خوب نتیجه گیرم باز مشکل رابطه با آمریکا است.

وی یادآور شد: ما با کشورهای منطقه خلیج فارس، با کشورهای سایر مناطق مشکل داریم ناشی از توطئه های آمریکاییهاست.

رابطه با آمریکا با باری به هرجهت به نتیجه نمی رسد

کواکبیان گفت: ما می توانیم در تعامل و سیاست خارجی نقش مهمی داشته باشیم، اگر دیپلماسی را تقویت کنیم و اگر مسئله رابطه باری به هر جهت باشد، مسئله به شکل قبلی همچنان ادامه می یابد و نباید انتظاری داشت.

وی گفت: بر اساس قاعده نفی سبیل بخود اجازه نمی دهیم زیر سلطه آمریکاییها باشیم و قرار نیست سر سوزنی زیر سلطه باشیم و بصورت مستقل و برابر باید رابطه برقرار کنیم.

فرصتی خوبی برای رابطه وجود دارد

وی عنوان کرد: الان فرصتی خوبی است زیرا نوع نگاه غربیها پس از انتخابات 92 تاحدودی تغییر کرد و آمریکا و بویژه اوبما دنبال آنست که برگ برنده ای رو کند، لذا نیاز به این رابطه دارد و دو طرف باید دنبال چنین بحثی باشند و با حفظ همه اصول، عزت و منافع ملی دنبال رابطه باشیم.

وی تصریح کرد: باید برای برقراری رابطه معقول و منطقی با حفظ مصحلت نظام و ملی برنامه ریزی کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا