Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

ساخت کوچک ترین آینه جهان در دانشگاه ماری کورری فرانسه

ساخت کوچک ترین آینه جهان در دانشگاه ماری کورری فرانسه با قطری معادل  ۴۰۰ نانومتر انجام شده است . اما باید بدانید کاربرد این آینه تنها به نمایش گذاشتن تصویر روبرویش نیست . برای مشاهده تصاویر و توضیحات بیشتر در ادامه با میهن پست همراه باشید .

همه ما روزانه اخباری مبنی بر شکسته شدن رکورد های جهانی در حیطه های مختلف دریافت می کنیم  و این بار هم دانشمندان دانشگاه پیرو ماری کوری فرانسه بودند که نام خود را در محافل علمی برای  ساخت کوچک ترین آینه جهان روی زبان ها انداخته اند . آنها توانستند آینه ای با استفاده از حدود ۲۰۰۰ اتم سزیم بسازند که اندازه آن ۲۰۰ برابر کوچکتر از موی انسان است . مشاهده چنین آینه ای قطعا با چشم غیر مسلح غیر ممکن است.

رکورد های عجیب و غریبی که معمولا سرشار از تب و تاب خبری است در بسیاری از مواقع کاربرد خاصی ندارد ولی ساخت این آینه در حال حاضر یکی از بزگترین دستاورد ها در عرصه  محاسبات نوری جهان محسوب می شود و بطور چشمگیری در پیشرفت های علمی اثرگذار خواهد بود . چرا که با کنار هم قرار دادن تعدادی از این آینه ها می توان برای مدت کوتاهی پرتو های نوری را ذخیره کرد و نوعی دیود نوری ایجاد کرد .

ساخت کوچک ترین آینه جهان در دانشگاه ماری کورری فرانسه

این دیود نوری توانایی نگهداری و بازیابی پالس های نوری را خواهد داشت . در نتیجه این عمل باعث تولید نوعی حافظه اپتیکی می شود که می تواند در مدار های اپتیکی در رایانه های آینده مورد استفاده قرار گیرد و پردازش های سریعتر و بهینه تری را نسبت به رایانه های امروزی انجام دهد.

سرعت پردازش رایانه های امروزی معمولا برای کاربران عمومی ایده آل است ولی در تحقیقات علمی مبتنی بر محاسبات ، اینگونه نیست و محققان مجبورند حتی روزها و هفته ها در انتظار یک فرآیند محاسباتی باشند با ساخت این آینه ها امیدها برای ساخت مدار های فوتونی مبتنی بر نور جهت افزایش سرعت محاسبات ، بیشتر شده است.

منبع : sciencenewsjournal

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا