گوناگون

سالن کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب هیچ جذابیتی برای بچه‌ها ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، 27 سال از نخستین نمایشگاه کتاب می گذرد و به گفته متولیان فرهنگی گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در گروه توجه به کودکان و انتشار کتاب های جذاب و خواندنی برای آنان است. این در حالی است که سالن کودک نمایشگاه کتاب هیچ جذابیتی برای کودکان ندارد.

سالن کودک و نوجوان فاقد تهویه مناسب است، گرمای هوا و گرد و خاک بچه ها را به شدت آزار می دهد، چادرهای سیاه و کثیف که غرفه ها را از هم جدا می کند هیچ زیبایی و جذابیتی برای کودکانی که به نمایشگاه  می آیند ندارد.

کف سالن با آسفالت پوشانده شده و اگر کودکی زمین بخورد و آسیب ببیند بی گمان برگزار کنندگان نمایشگاه کتاب پاسخگو نیستند. ناشران بزرگ توانسته اند کف غرفه های خود را با موکت های رنگی و دیوارهایشان را با پنل هایی به رنگ های مختلف بپوشانند اما ناشران کوچک به خاطر مسایل اقتصادی نتوانستند چنین کنند.

به گفته یکی از ناشران امسال برگزار کننده نمایشگاه در ازای نصب هر بنر مبلغ 40 هزار تومان از ناشران دریافت کرده اند و همه شرکت کنندگان در سالن کودک و نوجوان نتوانستند این مبلغ را در اختیار برگزار کنندگان قرار دهند به همین خاطر است که نیمی از غرفه ها با همان چادر سیاه و کثیف از غرفه ها و ناشران دیگر جدا شده اند.

دومین روز نمایشگاه کتاب نیز به ساعات پایانی خود نزدیک می شود و هنوز بعضی از دستگاه های کارتخوان وصل نشده و یا دچار مشکل هستند و این در حالی است که بسیاری از بازدید کنندگان پول نقد به همراه خود نمی آورند و انتظارشان این است که ناشران مجهز به دستگاه کارتخوان هستند و آنها می توانند از کارتخوان استفاده کنند.

یکی دیگر از مشکلات سالن کودک و نوجوان تهویه نامناسب و نبود وسایل خنک کننده است تا آنجا که سرای اهل قلم کودک و نوجوان که محل برگزاری نشست های مختلف با موضوعات ادبیات، شعر و تصویرگری این گروه سنی است از این قاعده مستثنی نیست.

نخستین نشست سرای اهل قلم کودک نوجوان با موضوع تصویرگری کتاب کودک که قرار بود امروز 11 اردیبهشت ماه برگزار شود به علت نبود سیستم صوتی و تهویه مناسب برگزار نشد.

یکی دیگر از مواردی باید به آن پرداخته شود نبود فضای مناسب برای کودکانی است که به نمایشگاه کتاب می آیند. امسال برخلاف سال های گذشته فضای چندانی به بازی کودکان اختصاص پیدا نکرده. سال های پیش سالنی در نزدیکی سالن کودک و نوجوان در نظر گرفته شده بود تا بچه ها در آن بازی و نقاشی کنند و ساعت خوبی را در نمایشگاه بگذرانند. امسال چنین فضایی برای بچه ها وجود ندارد.

از سوی دیگر انگشت شمارند ناشرانی که با وجود داشتن غرفه های بزرگ فضایی را به بچه ها اختصاص داده اند تا آسوده بنشینند و کتاب مورد نظر خود را ورق بزنند. از آنجا که کتاب کودک شیرازه ندارد ود چنین فضایی در نمایشگاه کتاب کودک ضروری است  و آن چه مسئولان باید به آن بپردازند در نظر گرفتن ویترینی مناسب برای کتاب های کودک و نوجوان است.

همچنان بنرها نصب نشده و ورودی سالن کودک و نوجوان هر سالن بنری نیست تا نشان دهد در سالن مورد نظر چه ناشرانی حضور دارند. به نظر می رسد پس از 27 سال برگزاری نمایشگاه کتاب هنوز هم برگزارکنندگان توجه چندانی به کودک و نوجوان ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا