گوناگون

ساماندهی زهابهای حوضچه های پرورش ماهی خوزستان جزیره ای نباشد

به گزارش خبرنگار مهر، احمد سیاحی ظهر امروز در جلسه بررسی زهاب های پرورش ماهی خوزستان اظهار کرد: همه سازمان های مرتبط با جلوگیری از ورود زهاب های پرورش ماهی به رودخانه گرگر، در جهت حل مشکل گام هایی را برداشته اند.

وی ادامه داد: در کنار بحث اراده سازمان ها باید انسجام مدیریتی نیز وجود داشته باشد. بسیاری از مسائلی که در خوزستان مطرح است آن انسجام مدیریتی لازم را ندارد.

معاون عمرانی استاندار خوزستان با بیان اینکه به دلایل مختلف باید از ورود زهاب های پرورش ماهی به رودخانه گرگر و سایر رودخانه های خوزستان جلوگیری شود، تصریح کرد: در این بحث در کنار اراده و انسجام باید یک مدل اجرایی نیز وجود داشته باشد و مشاوران در کنار گزینه هایی که مطرح کردند یک مدل اجرایی را نیزطراحی کنند.

وی با اشاره به اینکه ما مشابه بقیه نقاط کشور در ارتباط با موضوعات محیط زیست غفلت کرده ایم، عنوان کرد: گرگر، شاخه ای از رودخانه کارون است که در زمان های قدیم در کنارش آبشارهای شوشتر و آسیاب های آبشار احداث شده است و در حال حاضر باید از ورود پساب های حوضچه های پرورش ماهی که بسیار لزج نیز هستند به آن جلوگیری شود.

سیاحی با بیان اینکه در خوزستان با بی انضباطی هایی مواجه هستیم که باید سامان داده شود، گفت: ما بنا به دلایلی نتوانستیم آب کشاورزی را تامین کنیم و آب شور شد در نتیجه کشاورزان به احداث حوضچه های پرورش ماهی روی آوردند و حال زهاب آنها مشکل ساز شده است.

وی بیان کرد: به موضوع ساماندهی زهاب های حوضچه های پرورش ماهی جزیره ای نگاه نکنید زیرا مرتبط با مردم است و مردم نیز به دنبال گذران معیشت خود هستند اینکه بگوییم قرار است طرح هایی در آینده اجرایی و آب شرب مناطق را از جاهای دیگری تامین کنند نمی توانیم چشمان خود را ببندیم و بگوییم فعلا ادامه دهید تا یک روزی آب مناطق را از مخازن سدها تامین کنیم.

معاون عمرانی استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه تکلیف جلوگیری از ورود پساب ها است و نسخه دیگری نپیچید، تصریح کرد: این حوضچه های پرورش ماهی به سه دسته تقسیم می شوند، دسته نخست حوضچه های دارای مجوز که مالکیت زمین را نیز دارند است که تنها مشکل آنها پساب است.

وی در این خصوص افزود: دسته دوم افرادی هستند که زمین متعلق به خودشان است اما زمین هایی با کاربری کشاورزی را به حوضچه های پرورش ماهی تغییر داده اند که علاوه بر پساب، مشکل تغییر کاربری هم دارند و دسته سوم علاوه بر مشکل دو گروه قبلی زمین های متعلق به منابع طبیعی را نیز تصرف کرده اند.

سیاحی عنوان کرد: برای هرکدام از این دسته ها باید نسخه جداگانه ای پیچید و تا زمانی که آنها را متشکل ببنیم کار سخت خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا