گوناگون

سامانه پيامكي 110120 پليس راه در خراسان رضوی افتتاح شد

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ محمد صفائي ظهر سه‌شنبه  در نشست خبري گفت: سال گذشته فعاليت‌هاي و طرح‌هاي زيادي در خصوص ايمن‌سازي راه و رانندگان انجام گرفته است.

وي گفت: رسالت اصلي پليس راه، تلاش در برقراري نظم و انظباط و روان سازي ترافيك و كاهش تنشهاي ترافيكي و تلافات انساني است.

رئيس پليس راه خراسان رضوي ادامه داد: هرجا كه ترافيك باشد ناخواسته تصادفي صورت مي گيرد كه اين تصادفات تبعاتي براي جامعه و خانواده ها به بار مي آورد.

وي با بيان اينكه خراسان رضوي بعد از تهران بيشترين آمار رانندگان در كشور دارد اذعان كرد: هر تصادف براي كشور ما ميلياردي هزينه بر است و بايد تلاش كنيم اين آسيب را كم كنيم.

وي با بيان تلاش‌هاي ناجا براي كاهش تصادفات در استان خراسان گفت: پليس ناجا در سال 91 با يك حركت جهشي موفق شد 48 درصد كاهش تلافات كشوري را به خود اختصاص دهد. و در اين راستا با شناسايي نقاط حادثه خيز و ابلاغ به اداره راه خواسته است كه در جهت رفع نقطه مورد نظر اقدام كنند.

رئيس پليس راه خراسان رضوي ادامه داد: در سال 92 در بين استانها همين رتبه را با اختلاف 3 درصد حفظ كرديم.

وي در خصوص آمار نوع تصادفات گفت: در ايام تعطيلات 40 درصد از تصادفات، تصادفات واژگوني داشته ايم كه در بعضي از روزها از 11 تصادف 9 تاي آن تصادف واژگوني بوده است.

وي علت تصادفات واژگوني را بيان كرد و گفت: روي فرهنگ اجتماعي رانندگان بايد كار شود اين تصادفات بيشتر بخاطر خسته بودن رانند در ورودي شهرها اتفاق مي‌افتد.

صفايي سه محوري  كه بيشترين واژگوني در آن صورت مي گيرد اعلام كرد و گفت: محور شاهرود، سبزوار به دليل طولاني بودن راه و خسته شدن رانندگان بيشترين حجم واژگوني را دارد.

وي ادامه داد: پليس راه قوچان، محور قوچان، چناران دومين آمار واژگوني و همين طور محدوده تربت به سمت مشهد نيز سومين آمار واژگوني را دارد.

رئيس پليس راه خراسان رضوي در رابطه با علت اصلي كليه تصادفات در كشور گفت: 59 درصد تصادفات به علت عدم حق تقدم و عدم توجه به جلو و عدم تواناي در كنترل خودرو بوده است.

وي ادامه داد: فروردين امسال 11 درصد كاهش تصادفات فوتي و 2 درصد كاهش تصادف جرحي بوده است.

صفايي يكي از عوامل تصادف در راهها را عامل انساني دانست و گفت:اگر فرهنگ اجتماعي رانندگان تغيير كند و ما بتوانيم در بين آنها فرهنگ درست رانندگي كردن را بياموزيم تصادفات كاهش پيدا خواهد كرد.

وي در خصوص اينكه بعضي از رانندگان ضد ارزش را براي خود ارزش تلقي مي كنند گفت: اگر از منظر مذهبي به رانندگي نگاه كنيم امام راحل فرمودند تخلف از قوانين پليس حرام است.

وي ادامه داد: ما در يك جامعه شيعي زندگي مي كنيم و هر قانون شكني ما در رانندگي در حقيقت يك حق الناس را رعايت نكرده‌ايم.

رئيس پليس راه خراسان رضوي با اشاره به تخلفات از منظر راهنمايي و رانندگي گفت: نقض قانون يعني حقوق اجتماعي ديگران را زير سوال بردن و بي‌حرمتي به حقوق ديگران است.

صفايي با اشاره به  اينكه بعضي از قوانين براي پيشگيري از تخلف در رانندگي بايد بازنگري شود گفت:  بايد با جبران كاستي‌ها و بازنگري قوانين زمينه‌هاي را كه شخص را وادار به تخلف مي كند برطرف كنيم .

وي با اشاره به به آمار مجروحان و متوفيان عابرين پياده گفت: حدود 5 درصد از تصادف ها متعلق به عابرين پياده است.

رئيس پليس راه خراسان رضوي ادامه داد: بيشتر اين تصادفات در نقاط كور كه راننده عابر پياده را نمي‌بيند و در جاده ها و مناطق غيرمسكوني اتفاق مي‌افتد.

وي در خصوص ايجاد امنيت براي دانش آموزان و عابرين پياده گفت: پليس راه طرحي را براي فرم مدرسه دانش آموزان به آموزش و پرورش داده است كه در اين طرح خواسته شده از پارچه هاي شبرنگي در فرم دانش آموزان براي انعكاس نور و بهتر ديده شدن استفاده شود.

صفايي ادامه داد: ديگر عابرين پياده نيز با استفاده از پارچه هاي شبرنگي امنيت را براي خود ايجاد كنند.

وي اعلام آمار تصادفات خودروهاي سبك و سنگين گفت: 63 درصد تصادفات كه بالاترين درصد در كشور است متعلق به سواري ها است.

وي ادامه داد: 16 درصد تصادف متعلق به وانت بارها و و 13 درصد تصادف مربوط به موتورسوارها و 7 درصد تصادف مربوط به وسايل نقليه عمومي و 1 درصد مربوط به ساير وسايل نقليه است.

صفايي با اعلام اينكه كمترين تصادف ناواگان حمل و نقل در كشور مربوط به استان خراسان رضوي است گفت: استان خراسان رضوي بعد از تهران بيشترين رانندگان را دارد و در ايام تعطيلات بيش از هزار دستگاه وارد پايانه و خارج مي شده است.

وي علت كاهش تصادف در ناوگان حمل و نقل بيان كرد و گفت: آموزش رانندگان و فرهنگ سازي در بين آنها و گرفتن تستهاي اعتياد و تست الكل و همين طور گرفتن دفترچه رانندگان در صورت تخلف در كاهش تصادفات تاثير داشته است.

رئيس پليس راه خراسان رضوي ادامه داد: استان خراسان كمترين رانندگان معتاد و الكلي را دارد و در تستهاي كه از رانندگان گرفته مي شود اگر اثبات شود كه آنها اعتياد دارند درفترچه آنها به مدت شش ماه بايگاني مي شود.

وي در خصوص رانندگان متخلف گفت: رانندگاني كه تخلف كنند بسته به نوع تخلف شان دفترچه آنها از آنها گرفته شده و دفترچه هاي قرمز به آنها داده و امسال حدود 102 دفترچه بايگاني شده است.

وي در رابطه با كنترل تخلفات رانندگان ناوگان حمل و نقل مسافربري توسط مسافران گفت: مسافران با پيامك به سامانه 110120 مي توانند تخلفات رانندگان را به پليس راه استان منعلس كنند و در نهايت نتيجه به مسافر ابلاغ خواهد شد.

رئيس پليس راه خراسان رضوي با بيان اينكه بيشتر تصادفات در جاده هاي دو طرفه است گفت: با وجود آزادراههاي كه جديدا تاسيس شده است رانندگان بازهم  از جاده هاي قديمي استفاده مي كنند.

وي در رابطه با كاهش تصادف در روستاها و جاده ها گفت: پليس راه با آموزش دادن كشاورزان و دامداران و و دانش آموزاني كه مدارس شان در حاشيه جاده است 24 درصد كاهش تصادف سال 92 نسبت به 91 داشته است.

صفايي گفت: ما نبايد توقع مردم را نسبت به مسئولين زياد كنيم بلكه مردم بايد بدانند كه خودشان در برابر حوادث مسئول هستند.

رئيس پليس راه خراسان رضوي در خصوص كاهش تصادف در اتوبوس ها گفت: با نظارت بر كار مديران فني و رفع ايرادهاي سخت افزاري ميزان تصادف در اتوبوس ها كاهش يافت است.

وي گفت: براي زائرين پياده ي كه به  زيارت مرقد امام رضا عليه السلام آمده اند در راه كلاس هاي آموزشي براي برگزار شده است.

رئيس پليس راه خراسان رضوي ادامه داد: جاده ها با اينكه محل عبور و مرور عابرين پياده نيست و پر مخاطره است در بين زائرين پياده يك نفر تصادفي نداشته اند.

وي گفت: پليس راه بيش از صد دستگاه دوربين براي ثبت تخلفات در نقاط استان نصب كرده است.

صفائي گفت: متولي امداد رساني برابر قانون هلال احمر و اورژانس و  مديريت صحنه تصادف به عهده پليس است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا