گوناگون

سرنوشت دریاچه ارومیه در انتظار تالاب انزلی

معاون امور عمرانی استانداری گیلان گفت: احداث تصفیه خانه برای جلوگیری از ورود فاضلاب‌های شهری به رودخانه‌های رشت به 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اگر تامین نشود سرنوشت دریاچه ارومیه در انتظار تالاب انزلی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، حجت شعبانپور امروز در همایش توسعه روستایی گیلان که با حضور دکتر رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در سالن الغدیر استانداری گیلان برگزار شد، گفت: امیدواریم نتایج سفر دکتر رضوی به گیلان سرسبز و محروم، پربرکت باشد.

وی اضافه کرد: گیلان 14 هزار و 700 کیلومتر وسعت دارد و جمعیت بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفری برخوردار است که 40 درصد این جمعیت را روستاییان تشکیل می‌دهند.

شعبانپور ادامه داد: اعتبارات عمرانی گیلان از محل نفت و گاز، 302 میلیارد تومان است که باید با این منابع استان را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در لیستی که تهران از ما خواست تا پروژه‌هایی که ظرف دو سال آینده می‌توانند به بهره برداری برسند و در اقتصاد گیلان نیز موثر باشند را معرفی کنیم، گفت: در لیستی که تهیه شد مشخص شد گیلان 3 هزار میلیارد تومان پروژه دارد که از پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد برخوردارند و با اختصاص اعتبار لازم این پروژه‌ها تا 2 سال آینده به پایان می‌رسند.

معاون امور عمرانی استانداری گیلان از پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصدی راه آهن گیلان خبرداد و گفت: به جد پیگیر هستیم تا کار فینانس این پروژه نهایی شود.

وی با اشاره به تکمیل 11 کیلومتر باقی مانده از آزادراه رشت – قزوین با اشاره به اینکه 2 روز است که اجرای این پروژه در منجیل آغاز شده است، گفت: ساخت 11 سد لاستیکی، بهره برداری از سد آیت الله بهجت، سد پلرود و … پروژه‌های در دست ساخت در استان هستند.

شعبانپور گفت: متاسفانه مدیریت پسماند در گیلان از چالش‌های جدی استان محسوب می‌شود و روزانه 2 هزار تن پسماند در استان تولید می‌شود.

وی افزود: شهرستان رشت به تنهایی روزانه 600 تن زباله تولید می کند.

وی با اشاره به اینکه دفن زباله در شهرهای ساحلی روشی غلط است زیرا شیرابه‌های زباله را روانه رودخانه‌ها و تالاب می‌کند، تصریح کرد: باید برای رفع مشکل پسماند استان هرچه سریعتر دستگاه‌های زباله سوز نصب شوند.

وی گفت: حداقل در 5 شهر استان باید سریعتر این کار را شروع کنیم.

مهندس شعبانپور با اشاره به اینکه تامین اعتبار احداث زباله سوزها برای استان مقدور نیست، گفت: اگر اعتبارات ملی به کمک مدیریت پسماند استان نیاید ورود حجم آلودگی‌ها به تالاب انزلی بیشتر می شود و سرنوشت دریاچه ارومیه در انتظار تالاب انزلی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه رودخانه‌های گوهررود و زرجوب رشت نیز بسیار آلوده هستند و فاضلاب‌ها بدون هیچ پیش تصفیه‌ای به این رودخانه‌ها می ریزند، ادامه داد: نصب پکیچ تصفیه خانه برای گوهررود و زرجوب به 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

شعبانپور با اشاره به اینکه مهار روان آب‌های سطحی در گیلان انجام شده است، گفت: ورود روان آب‌ها در سطح شهر بیشتر اوقات مدارس و ادارات را به تعطیلی می‌کشاند که با دستور استاندار در سالجاری 25 کیلومتر لوله گذاری انجام شد و هم اکنون 80 درصد مشکلات در این بخش حل شده است.

وی با اشاره به اینکه گیلان سال خشکی را پشت سر گذراند، گفت: قبل از آغاز سالجاری پیش بینی بر این بود که امسال 40 درصد محصول برنج گیلان از بین برود که خوشبختانه با همکاری شالیکاران و مدیریت مسئولان استان شاهد افزایش تولید برنج در استان شدیم.

وی گفت: روستاهای گیلان از دو مشکل نداشتن آب و راه روستایی رنج می‌برند و حداقل انتظار ما این است که به میانگین کشوری برسیم.

شعبانپور تصریح کرد: گیلان مردمان کشاورز دارد و کشاورزان ما نیز نیازمند حمایت از مسئولین کشوری هستند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا