گوناگون

سفرا و نمایندگان کشورهای گروه مینی دوبلین از مرزهای شرقی بازدید می کنند

81184063 5730696

به گزارش ایرنا از ستاد مبارزه با مواد مخدر، «محمود بیات» افزود: هدف از این بازدید، آشنایی بیشتر با اقدامات ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر و مقابله با ورود مواد مخدر از افغانستان با تاکید بر اهمیت همکاری مشترک همه کشورها از جمله کشورهای گروه مینی دوبلین در راستای تحقق اصل مسوولیت مشترک است.

وی خاطر نشان کرد، این بازدید پس از یک وقفه چند ساله و براساس برنامه مشترک تنظیم شده از سوی این ستاد و دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (یو ان او دی سی) انجام می شود.

بیات با بیان اینکه طبق آخرین گزارش دفتر «یو ان او دی سی»، میزان کشت خشخاش در افغانستان از مرز 209 هزار هکتار گذشته، افزود: اخیرا نیز معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در سخنانی از اقدامات و تلاش های جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر قدردانی کرد.

ایران با افغانستان حدود 945 کیلومتر مرز مشترک دارند.

مدیرکل روابط بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: گروه مینی دوبلین مرکب از کشورهای اروپایی به علاوه ژاپن و استرالیا است که در همکاری با سازمان ملل متحد سعی در ایجاد زمینه های همکاری در مبارزه با مواد مخدر در ابعاد مختلف آن دارد.

بیات خاطر نشان کرد: طی سال های اخیر، جمهوری اسلامی ایران همواره بر افزایش همکاری ها و ایفای تعهد کشورهای کمک کننده و سازمان ملل متحد برای ارایه تجهیزات فنی در مقابله با جریان قاچاق مواد مخدر تاکید داشته است.

وی ادامه داد، انتظار می رود که این بازدید در برنامه ریزی مشترک فی مابین میان جمهوری اسلامی ایران، کشورهای گروه مینی دوبلین و سازمان ملل متحد در سازماندهی اقدامات و اهتمام در ارایه کمک های فنی مفید و موثر باشد.

سفرای گروه مینی دوبلین و نمایندگان سازمان های بین المللی مقیم تهران صبح یکشنبه به منظور بازدید از مناطق مرزی ایران و افغانستان، تهران را به مقصد تایباد در استان خراسان رضوی ترک کردند.

افغانستان در همسایگی ایران یکی از کشورهای عمده تولید کننده مواد مخدر است و جمهوری اسلامی ایران تاکنون برای مقابله با قاچاق مواد مخدر از کشور اقدامات گسترده ای را به خصوص در مرزهای شرقی انجام داده است.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، میزان کشت خشخاش در افغانستان از مرز 209هزار هکتار گذشته است.

سفر به زاهدان و بازدید از مرزهای ایران و افغانستان در 28 تیر سال 1390 و بازدید از زندان قزلحصار در 9 اردیبهشت سال 1389 از جمله برنامه های گروه مینی دوبلین در سال های اخیر است.

نمایندگان چندین کشور اروپایی، آسیایی و دیگر قاره ها با حضور در نشستی در دوبلین تفاهمنامه ای مبنی بر همکاری در زمینه مبارزه با موادمخدر امضا کرده اند و به همین سبب این گروه را «مینی دوبلین» می نامند.

کشورهای اتریش، بلژیک، دانمارک، فرانسه، آلمان، ژاپن، نیوزیلند، نروژ، فنلاند، رومانی، استرالیا و روسیه در گروه مینی دوبلین عضویت دارند.

شمار زیادی از رسانه های داخلی و خارجی جهت پوشش خبری این سفر، گروه مینی دوبلین را همراهی می کنند.

اجتمام(1) ** ن.س ** 1436 ** 1071

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا