گوناگون

سفیر گرجستان: آماده افزایش مبادلات فرهنگی و اقتصادی با ایران هستیم

81184522 5731603

به گزارش روز یکشنبه فرمانداری فریدونشهر، «ایوسف چاخواشولی» در سفر به این شهرستان دارای سکنه گرجی تبار افزود: زمینه همکاری اقتصادی و فرهنگی بین ایران و گرجستان بسیار مناسب است و اکنون بسیاری از سرمایه گذاران ایرانی در کشور گرجستان با ثبت شرکت، مشغول فعالیت اقتصادی هستند.

سفیر گرجستان در دیدار با مسوولان و نخبگان فریدونشهر، از ایران بعنوان کشور برادر و دوست یاد کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از حوادث و بحرانها به کشور ما کمک کرده است.

وی با اعلام اینکه بیش از هشت هزار و 500 ایرانی در کشور گرجستان زندگی می کنند، اظهار کرد: ایران بعنوان مهد تمدن و فرهنگ با برخورداری از اندیشمندان و نویسندگان بزرگ، از غنای فرهنگی و علمی برخوردار است.

سفیر گرجستان تاکید کرد: برای ما مایه افتخار و خوشحالی است که گرجیان مقیم ایران در شهرستان فریدونشهر بعنوان بهترین شهروندان این کشور محسوب می شوند و فریدونشهر یکی از شهرستانهای امن استان اصفهان است.

چاخواشولی با اظهار خرسندی از حفظ زبان گرجی در این شهرستان بعد از گذشت بیش از 400 سال از مهاجرت گرجیان به این خطه گفت که کشورش آمادگی کامل داردا کلاس های آموزش زبان و ادبیات گرجی را در هر جای ایران بویژه فریدونشهر برگزار کند.

سفیر گرجستان همچنین از یک کارخانه تولید تن ماهی در فریدونشهر بازدید کرد.

وی در پاسخ به درخواست مدیر داخلی این کارخانه مبنی بر صادرات تن ماهی به گرجستان گفت: اکنون کشور ما از بیش از 10 کشور تن ماهی وارد می کند و این کشورها در کیفیت محصول با هم رقابت می کنند.

چاخواشولی افزود: کارخانه فریدونشهر نیز می تواند محصولات خود را برای نمونه به این کشور صادر و در صحنه رقابتی و اقتصادی شرکت کند.

بیشتر ساکنان شهرستان فریدونشهر را گرجیان تشکیل می دهند.

سفیر گرجستان در ایران، در سفر به استان اصفهان با استاندار اصفهان نیز دیدار و گفت و گو کرد.

از حدود 400 سال پیش گرجی هایی که در زمان صفویان کوچانده شده اند، در فریدونشهر اصفهان زندگی می کنند.

گرجستان در شمال غرب ایران و در منطقه قفقاز و بین دریای خزر و دریای سیاه واقع است و یکی از کشورهایی است که در هر دو قاره اروپا و آسیا قرار دارد.

این کشور بیش از 69 هزار و 700 کیلومتر مربع وسعت و بر اساس آمار سال 2006 میلادی بیش از چهار میلیون و 600 هزار نفر جمعیت دارد.

شهرستان فریدونشهر با حدود 40 هزار نفر جمعیت در 155 کیلومتری غرب اصفهان و در منطقه ای کوهستانی و سردسیر واقع است.

د/110/7148/ 607

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا