Mihanpostاقتصادی

سناریوهای جدید یارانه‌ای دولت اعلام شد+جزئیات

به گزارش میهن پست -وزیر تعاون، کار و رفاه با اعلام اینکه دولت تلاش می کند بخش اعظمی از افزایش قیمت ها را به بخش سلامت اختصاص دهد گفت: سالیانه نیاز به ۱ میلیون شغل جدید داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی ربیعی شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیما با تاکید بر اینکه محل مصرف قسمت اعظم مبالغ حاصل از افزایش قیمت ها بخش سلامت خواهد بود پرداخت یارانه را یکی از سیاست هایی که دولت های در مسیر رشد و توسعه برای ایجاد تعادل و حمایت از مردم در جامعه انتخاب می کنند بیان کرد و گفت: ما در ایران دو برنامه داشتیم، یکی شامل پایین نگهداشتن قیمت انرژی بود که چند دهه تجربه شد و نتایج آن را دیدیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهارداشت:‌ این رویه نه فقر را کاهش داد و نه به تولید کمک کرد؛ بلکه مصرف و قاچاق را افزایش داد. از اینرو به درستی در دهه ۸۰ تصمیم گرفته شد تا قیمت ها تا اندازه ای به سمت واقعی شدن هدایت شود و در عوض سیاست هایی اتخاد شود که تعادل را ایجاد کند.

ربیعی تصریح کرد: ما در اجرا نتوانستیم این تصمیم را اجرا کنیم که متاسفانه منجر به کاهش فقر و توزیع عادلانه درآمد و افزایش اشتغال نشد. در این حالت همه اقتصاددانان و افراد دلسوز این روند را هم منفی می دانستند که از محل گران شدن حامل های انرژی به صورت غیرهدفمند، پول توزیع شود.

وی افزود: دولت همایش ها و جلسات متعددی برگزار کرد و به عنوان اولین تصمیم کنترل تورم را در دستور کار قرار داد که به عنوان گام اساسی و مهم موفق بود. نظر رئیس جمهور هم این بود که به هیچ وجه پولی که تورم ایجاد می کند، در جامعه تزریق نشود.

وزیر تعاون، کار و رفاه گفت: با اجماع هیئت وزیران، شیب بسیار ملایمی در قالب برنامه نزدیک به بلندمدت برای اصلاح قیمت ها در نظر گرفته شد، البته دولت سیاست خروج از رکود را هم در دستور کار خود دارد که الزاما با تورم تند همراه نخواهد بود.

ربیعی بیان داشت: امسال در مورد دستمزد کارگران واقعا تفاهم مطلق انجام دادیم و هم کارگران و هم کارفرمایان با درک مشترک از شرایط کشور تصمیم گرفتند تا حقوق کارگران ۲۵ درصد و حق مسکن ۱۰۰ درصد افزایش یافت و تغییر در سطوح دستمزدی که با بهره وری بالا برود.

وی افزود:‌ ما از جهت دستمزد حرکت قابل قبولی انجام دادیم، از طرف دیگر کارگران مشمول هدفمندی خواهند بود و سیاست امنیت غذایی را هم برای قشرهای کم درآمد داریم. وزیر تعاون، کار و رفاه با تقدیر از ابلاغ سیاست های کلی سلامت از طرف مقام معظم رهبری گفت: خوشبختانه هماهنگی کاملی در دولت بین وزارت تعاون و وزارت بهداشت وجود دارد و ما در بیمه ها تلاش می کنیم که با حمایت از مردم، شرایط مناسبی ایجاد شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه تاکید کرد: گفتگوی سلامت، یکی از مباحث جدی آقای روحانی بوده است و دولت توجه خاصی به سلامت در موضوع یارانه ها کرد. به مردم نوید می دهیم که بخش اعظمی از افزایش قیمت ها به سمت بخش سلامت می رود.

ربیعی گفت: دولت در بیمه ها تکلیف قانونی داشته که بیمه برای همه ایرانیان فراهم کند که خوشبختانه نخستین بار می خواهیم اعلام کنیم که از چند روز آینده از طریق اینترنت، دفاتر پیشخوان یا مراجعه حضوری، همه ایرانیان فاقد دفترچه بیمه می توانند دفترچه درمانی دولت را دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، سرانه بیمه روستائیان و عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر از ۴۹۰۰ به ۱۶۶۰۰ تومان رساندیم و طی ۴ سال آینده هر سال، خروج از جیب بیمار در بخش درمان کمتر می شود. در شهرها هم ما امید داریم که انصرافی ها از یارانه نقدی آنقدر زیاد شود که بتوانیم بیمه پایه بسیار خوبی به همه ایرانی ها بدهیم، الان بیمه پایه را به ۲۱۵۰۰ تومان رساندیم و آمادگی هم داریم که در صورت لزوم، طرح بیمه اجباری را به دولت ببریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مشکل آمار دقیق گفت: حدود ۵ تا ۶ میلیون دفترچه بیش از جمعیت داریم که علت آن ۲ یا برخی اوقات ۳ دفترچه ای بودن افراد است ولی مطالعات سازمان مدیریت تعداد کسانی را که دفترچه ندارند، ۶ میلیون نفر برآورد کرده است.

ربیعی افزود:‌ خوشبختانه نخستین بار امسال سازمان تامین اجتماعی همه بدهی های خود به داروخانه ها را پرداخت کرده و بدهی خود به بیمارستان ها را هم به صفر نزدیک کرده است، البته برخی اصلاح ساختارها بین بیمار و پزشک از جمله فرهنگ مصرف دارد و مراجعه به پزشک و بخشی هم در حوزه های فروش خدمات نیازمند اصلاح است که درحال برنامه ریزی است.

وی یکی از اهداف هدفمندی را رشد تولید و از این راه ایجاد اشتغال ذکر کرد و گفت: این اتفاق نیفتاد و با نرخ رشد منفی، دولت با مشکل بیکاری انباشته مواجه شد. ما با بیکاری متورم، نیروی کار با ذائقه ها و فرهنگ جدید، تحصیلکرده و ورود زنان در بازار کار مواجه هستیم و دولت مسیر سختی دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه تصریح کرد: برای فائق آمدن به بیکاری، کمترین سطح رشد ما باید نزدیک به ۷ درصد باشد و سالی یک میلیون شغل ایجاد شود. چشم پوشی از دریافت یارانه نقدی را گامی در جهت ایجاد اشتغال برای بیکاران ارزیابی کرد و گفت: دولت تصمیم خوبی گرفته است و می خواهد به صورت شفاف میزان افرادی را که انصراف می دهد و جاهایی که مبالغ حاصل هزینه می شود، گزارش دهد.

ربیعی تصریح کرد: روح بزرگ ایرانی حتما در این زمینه کمک خواهد کرد تا دولت برنامه هایش را به نفع همگان اجرا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا