گوناگون

سیمای واقعی روستاها باید حفظ و مراقبت شود

81182416 5727753

محمدرضا شاملو ؛ روز جمعه در حاشیه سفر به اردبیل در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا افزود : روند گسترش بی رویه زندگی شهری در نیم قرن اخیر به گونه ای است که اصالت شیوه معماری روستاها را تهدید و سیمای ظاهری این نقاط را دگرگون می کند.

وی اظهارکرد: گسترش شهرنشینی می تواند جوانب گوناگون زندگی روستایی را دگرگون کند ولی در این میان سیمای ظاهری روستاها مانند شیوه معماری منازل و ساختمان های دیگر ؛ چگونگی گذرگاههای عمومی درون روستاها و نیز نابودی کشتزارها ؛ مراتع ؛ جنگل ها و باغ های واقع در داخل و یا پیرامون روستاها دارای اهمیت زیادی است.

شاملو ؛ با اشاره به اینکه باید با حفظ سنت های اصیل خودمان از موارد مفید مدرنیته نیز بهره بگیریم، ادامه داد : احترام به داشته های ارزشمند و فرهنگ گذشتگان از موارد مهمی هست که باید مورد توجه جدی باشد.

او گفت: البته تاثیر روند پرشتاب گسترش زندگی شهری و ماشینی در مواردی بر ایجاد دگرگونی در شیوه زندگی اهالی روستاها اجتناب ناپذیر و در پاره ای از موارد مفید است که با مدیریت درست می توان ضمن بهره گیری از تاثیرهای مثبت زندگی شهری از تغییرها و پیامدهای منفی آن در زندگی روستایی جلوگیری کرد.

وی بیان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور جلوگیری از ادامه روند دگرگونی سیمای ظاهری روستاها تا اندازه امکان سعی دارد که تمام پروژه ها و طرح های عمرانی خود مانند تهیه و اجرای طرح های هادی و مقاوم سازی منازل را به گونه ای انجام دهد که ماهیت و اصالت سنتی روستاها حفظ شود.

وی جلوگیری از آسیب رسانی به کشتزارها و باغ های روستایی ، استفاده از زمین های غیرقابل کشت برای ساخت و ساز و اجباری شدن استفاده از مصالح و نیز شیوه معماری بومی و سنتی منطقه در ساخت منازل را از مواردی دانست که بنیاد مسکن در این زمینه به آنها توجه دارد.

وی همچنین یادآوری کرد: در صورتی که نقاط سیاحتی روستاها برای مردم معرفی و به شکل اصولی مورد استفاده گردشگران و میهمانان قرار بگیرند نه تنها ضرری برای محیط زیست این نقاط نخواهد داشت بلکه منبع درآمد مفیدی نیز برای روستاییان خواهد بود.

او با اشاره به اینکه توسعه مناطق روستایی به تنهایی ازعهده یک اداره و سازمان خارج است ، گفت: همکاری ارگانهای ذیربط در این زمینه ضرورت دارد.

وی اضافه کرد: در مرحله اول اجرای طرح روستاهای هدف گردشگری که از چند سال قبل در بنیاد مسکن شروع شده است 500 روستا در نظر گرفته شده است.

اوافزود: قرار است طرح روستاهای هدف گردشگری در 150 روستای دیگر در نقاط گوناگون ایران تا پایان برنامه پنجم اجرا شود که از این تعداد سهم استان اردبیل شش روستا می باشد.

592/530

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا