گوناگون

شرایط و تمامی امکانات برای احیا صنعت چای در دولت یازدهم فراهم است

81140881 5654916

به گزارش ایرنا، ˈمحمد مهدی رهبری املشیˈ عصر یکشنبه در این گردهمایی با بیان اینکه دولت آقای روحانی نسبت به چای احساس مسوولیت می کند، افزود: دکتر نوبخت هم به دلیل اینکه نسبت به چای مطلع و واقف است، به طور کامل از چای و چایکاران حمایت می کند.

وی با اشاره به روحیه نشاط و سر زندگی که پیش از این در چایکاران وجود داشت، بیان کرد: در چند سال اخیر این روحیه بین چایکاران از بین رفته بود اما با قرار گرفتن حل مشکل صنعت چای در دولت و افزایش نسبی قیمت خرید برگ سبز چای، امسال وضع معیشت کشاورزان چایکار بهتر خواهد شد.

رهبری املشی با تاکید بر اینکه اکنون که همه عوامل و دست اندرکاران برای بهتر شدن وضعیت چای و معیشت چایکاران تلاش دارند، انتظار داریم چایکاران نیز در تولید کیفی تر شدن چای قدم بردارند تا دولت و مسوولان بتوانند در سال های دیگر قدم های اساسی تری برای قیمت برگ سبزچای بردارند.

وی تصریح کرد: اگر کشاورزان در تولید چای باکیفیت کوتاهی کنند، آن وقت به علت عدم تولید چای خشک مرغوب ،صنعت چای به نابودی کشیده خواهد شد و ما حرفی برای گفتن و دفاع از تولید داخلی نخواهیم داشت.

رهبری املشی افزود: دولت در سال جدید قیمت هیچ محصولی را به اندازه برگ سبز چای افزایش نداده و این اقدام عملی نشانه حمایت جدی دولت از چایکاران است.

وی در ادامه سخنانش گفت: مجلس در تصویب اعتبار160میلیارد تومانی برای چای نشان داد پا به پای دولت در حمایت از تولید داخلی حرکت کرده و ما مسوولان چای باید تلاش کنیم تا60میلیارد تومانی را که مجلس برای بهزارعی باغ های چای اختصاص داده شده، برای اصلاح باغ های چای به خوبی بکار گیریم تا با تولید برگ سبز چای مرغوب بار دیگر چای ایرانی را در ذائقه مردم ایران و جهان زنده کرده و از ورود چای خارجی به داخل کشور جلوگیری کنیم.

رهبری املشی افزود: دلالان چای با تعاریف نادرست از چای خارجی و تضعیف چای تولیدی داخلی سعی در مجاب کردن دولت برای واردات چای خارجی دارند که با تولید چای مرغوب می توانیم همراه با دولت از واردات چای خارجی جلوگیری نماییم.

وی با اشاره به اینکه مقدار تولید چای در کشور کاهش یافته، افزود: ما به دولت گفتیم اگر به چای داخلی توجه کنید ما به شما اطمینان می دهیم ظرف چندسال آینده با احیای باغ های رها شده، تولید آن را افزایش خواهیم داد.

نماینده مردم املش و رودسر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در افزایش قیمت چای مجموعه مسوولان استانی و کشوری سهیم بودند و از همه آنان قدردانی می کنیم .

رئیس اتحادیه چایکاران کشور نیز در این گردهمایی گفت: شما چایکاران در چند سال اخیر نهایت سختی را تحمل کردید، با فقر دست و پنجه نرم کردید و هرگز گله و شکایت نکردید آنقدر به انتظار نشستید تا در آستانه بهار امسال آن انتظار به ثمر نشست.

ایرج هوسمی با اشاره به تاریخچه چای در کشور بیان کرد: چایکاران در گذشته تمامی فرایند تولید چای را به طور شخصی و خانوادگی اداره می کردند و با سختی و تلاش های مستمر باغ های چای همچنان سبز ماند.

وی در پایان از دولت و تمامی دست اندرکاران که بحث احیای صنعت چای را در دستور کار قرار داده اند، قدردانی کرد و افزود: انتظار داریم چایکاران نیز پا به پای دولت برای تولید و خودکفاکردن کشور از حیث تولید چای داخلی کمک کنند.

این گردهمایی با حضور جمعی از چایکاران، مدیران کارخانه های چای و مسوولان محلی املش و مناطق شرق گیلان برگزار شد.

از 34هزار هکتار باغ چای شمال کشور حدود 32 هزار هکتار آن در استان گیلان و دو هزار هکتار در غرب مازندران واقع شده است .

مصرف سالانه چای خشک کشور حدود 100 تا 110 هزار تن است.ک/2

7291 / 603

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا