گوناگون

شش گروه از دامپزشکان نهاوند برای مقابله با ویروسی لمپی اسکین بسیج شدند

به گزارش خبرنگار مهر، حیدر سلگی بعداز ظهر یک شنبه در جمع مالکان گاوداری شهرستان نهاوند در اداره دامپزشکی شهرستان نهاوند اظهار داشت: بیماری لمپی اسکین (آبله گاوی) یکی از بیماریهای ویروسی و پوستی در گاو است که به وسیله پشه ها و همچنین تماس با دام بیمار یا محصولات خام دامی آلوده به ویروس منتقل می شود.

سلگی گفت: این بیماری از دام به انسان قابل انتقال نبوده و تهدیدی برای انسان به شمار نمی آید اما به دلیل میزان واگیری بالا، تلفات، کاهش تولید و هزینه های درمان منجر به خسارات اقتصادی شدیدی در دامداری می شود که عملیات مبارزه با  این بیماری ویروسی در روستاها و دامداری های صنعتی نهاوند آغاز شده است.

وی افزود: هجوم ویروس لمپی‌اسکین دامی از مرزهای غربی به داخل کشور از خرداد ماه سال جاری آغاز شد که نمونه‌ای از ویروس لمپی‌اسکین در بین دام‌های سنگین از جمله گاو و گوساله در کشور مشاهده شد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نهاوند عنوان کرد: برخی از این اقدامات نظیر بازدید مستمر کارشناسان از دامداری ها برای تشخیص سریع و مدیریت بیماری، سم پاشی، واکسیناسیون دام ها و همچنین آموزش دامداران انجام شده و برای کنترل و پیشگیری از وقوع این بیماری همکاری دامداران و گزارش سریع موارد مشکوک به شبکه های دامپزشکی شهرستان لازم و ضروری است.

حیدر سلگی ادامه داد: تاکنون افزون بر چهار هزار رأس دام در 500 مکان نگهداری دام‌ در روستاها ی نهاوند علیه ویروس لمپی‌اسکین واکسیناسیون شدند و با توجه به تاثیر بسیار زیاد جابجایی دام در انتشار بیماری، پرهیز از جابجایی غیر مجاز دام باید مورد توجه قرار گیرد

سلگی بیان داشت: براساس برنامه‌ریزی قرار است عملیات واکسینه علیه بیش از 80 هزار رأس دام سنگین گاو و گوساله انجام شود و در همین راستا با تشکیل کارگروه‌های تخصصی دستور شروع عملیات واکسیناسیون و سمپاشی صادر شد.

وی افزود: در مرحله اول این طرح مقرر شد در شعاع 20 کیلومتر از روستاهای همجوار با شهرستان‌های غرب کشور، اقدام فوری و مبارزه عملی از جمله سمپاشی مکان‌های نگهداری دام و دام‌های سنگین گاو و گوساله انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا