Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

شلیک گلوله توسط امواج الکترومغناطیسی + ویدیو

شلیک گلوله توسط امواج الکترومغناطیسی آن هم هفت برابر سرعت صوت توسط تفنگ ریلی تازه نیروی دریایی آمریکا سلاح کشنده ی دیگری است که به گفته کارشناسان زودتر از برنامه تعیین‌شده ساخت آن بر روی کشتی‌های جنگی این کشور نصب خواهد شد. سلاحی که به‌جای مواد منفجره زیاد، از موج الکترومغناطیسی برای پرتاب گلوله استفاده می‌کند و نیرویی به‌مراتب عظیم‌تر و مخرب‌تر ایجاد می‌کند. با میهن پست همراه شوید.

شلیک گلوله توسط امواج الکترومغناطیسی اگر چه به صورت رسمی و برای اولین بار مورد خبر آزمایش آن در رسانه ها اعلام می شود، یکی از آخرین دستاوردهای علمی-نظامی، ارتش آمریکا است که با نام تفنگ ریلی معرفی و به‌ جای باروت زیاد، در این سلاح برای شلیک گلوله از امواج الکترومغناطیسی استفاده می‌شود که نیرویی به‌مراتب عظیم‌تر و مخرب‌تر از انفجار حاصل از باروت ایجاد می‌کند.

نکته قابل توجه در خصوص این نوع از سلاح، این است که به دلیل نیاز بالایی که به انرژی دارد، تقریبا فقط در دریا و روی کشتی‌های عظیم جنگی و از جمله ناوهای هواپیمابر و جنگی قابل استفاده است.

در این میان نیروی دریایی آمریکا که پروژه‌ای به نام «JHSVs» یا «شناورهای تلفیقی فوق سریع» در دست طرح و اجرا دارد، تصمیم داشت یکی از این سلاح‌ها را روی نخستین نمونه از این شناورها نصب کند اما براساس گزارش های رسانه های آمریکا نخستین تفنگ ریلی بسیار زودتر از پروژه و روی یکی از رزم‌ناوهای آمریکا نصب شود.

با این حال ناوشکن یو‌اس‌اس‌ لیندون ب. جانسون، آخرین نمونه از سه رزم‌ناو و ناوشکن کلاس «زوموالت» است که موتورش توان تولید ۷۸ مگاوات نیرو را دارد و می‌تواند برای نصب نخستین تفنگ ریلی جهان گزینه مناسبی باشد اما یکی دیگر از ناوشکن‌های این کلاس سال قبل (۲۰۱۵) برای نصب نخستین سلاح لیزری جهان انتخاب شد و اکنون مراحل آزمایش را پشت سر می‌گذارد.

باید گفت که اولین ناوشکن‌ها که برای حمله به اهداف زمینی و ساحلی طراحی شده‌اند، اکنون مجهز به یک تفنگ ۱۵۵ میلی‌متری هستند که گلوله‌های دوزمانه شلیک می‌کنند اما قرار است این تفنگ با یک تفنگ ریلی با نواخت و توان پرتاب بالاتر جایگزین و آزمایش شود.

بد نیست بدانبد که تفنگ ریلی می‌تواند نیروی انفجاری بسیار بزرگتری را با هزینه‌ای چندین برابر کمتر از گلوله‌ها معمول شلیک کند و حتی برآورد می‌شود در صورت موفقیت در آزمون‌‌های عملیاتی، به‌زودی جای بسیاری از موشک‌ها را در نبردهای سطحی دریا بگیرد.

ارتش آمریکا در خصوص استفاده از این سلاح گفته است که نیروی دریایی قصد دارد در صورت موفقیت این سلاح، از آن روی تمامی شناورهای نیمه‌سنگین و سنگین خود بهره بگیرد. تفنگ الکترومغناطیسی اکنون از مرحله آزمایشگاهی و تحقیقاتی خارج شده و طرح‌های نخستین آن از سوی دانشمندان فیزیک به مهندسان نظامی تحویل گردیده تا کار ساخت نمونه عملیاتی و نصب آن روی کشتی آغاز شود.

منبع : gizmag

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا