گوناگون

شناسایی اجزاء مصرف آب شرب و بهداشتی شهروندان کاشانی

بر اساس تفاهمنامه‌ای که بین شرکت مهندسی آبفای کشور و شرکت inter3 آلمان به امضاء رسیده است کاشان به عنوان شهر پایلوت برآورد شناسایی اجزاء آب شرب و بهداشتی شهروندان انتخاب شده و عملیات مطالعاتی و تحقیقاتی آن در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در کاشان، مدیرعامل آبفای کاشان در جلسه مشترک مدیران و کارشناسان آبفای کاشان با مدیرعامل و کارشناسان شرکت inter3 آلمان با اعلام این خبر گفت: بر اساس این تفاهمنامه شرکت inter3 به نمایندگی از وزارت علوم و تحقیقات آلمان مسئولیت این پروژه را در قالب طرح مطالعاتی مدیریت یکپارچه آب IWRM به عهده دارد که آنالیز نحوه مصرف آب شرب و بهداشتی شهروندان بخشی از این اقدام مشترک است.

محمدرضا اسدی یادآور شد: هدف از این طرح شناسایی اجزاء مصرف آب شرب و بهداشتی شهروندان به منظور مهندسی راهکارهای متناسب جهت بهره‌وری بیشتر از منابع محدود آب و مدیریت بهینه مصرف آب است.

وی تصریح کرد: هر اقدام و توصیه در خصوص بهینه کردن مصرف آب در حوزه‌های مختلف مستلزم کار کارشناسی متناسب با آن حوزه است و این طرح تحقیقاتی بر اساس این تفکر است.

مدیرعامل شرکت inter3 آلمان نیز در این نشست گفت: استراتژی توسعه بر سه محور استوار است. حرکت در راستای پروژه‌ها و اقدامات موفق کشورهای توسعه یافته و رسیدن به آن، استراتژی توسعه مدرن مستلزم استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا است و استراتژی سوم که تحت عنوان «استراتژی سبقت گرفته» در جهان مطرح می‌شود.

مهاجری با بیان اینکه طرح اجرایی در شهرستان کاشان بر اساس «استراتژی توسعه‌ای سبقت گرفته» است، یادآور شد: میزان مصرف آب در اجزای مختلف ساختمان و به صورت پایلوت روی 20 خانوار انجام گرفته و جزئیات آن استخراج می‌شود.

مدیرعامل شرکت inter3 آلمان افزود: وقتی مطالعات به دقت انجام گیرد جزئیات الگوی مصرف آب شهروندان در منطقه کاشان و در بازه زمانی مشخص شده و خواهیم توانست راهکارهایی را پیشنهاد کنیم که منابع مالی در نقاطی متمرکز شود که با حداقل هزینه حداکثر بهره‌وری حاصل شود.

وی تأکید کرد: برای محاسبه میزان آب مصرف در مصارف مختلف یک خانوار در طول دو ماه نیاز به این نیست که وارد منزل مشترک شده و از نزدیک این مصرف را کنترل کنیم بلکه با بستن یک کنتور مخصوص و نصب نرم افزار این اندازه گیری با دقت بسیار بالا انجام می‌گیرد.

مهاجری گفت: نرم افزار استفاده شده با استفاده از پالس‌هایی که از کنتور مذکور دریافت می‌کند مصرف خانوار را تجزیه و تحلیل کرده، مصارف مختلف خانوار را تفکیک کرده و جزئیات آن را به صورت مشخص ارائه می‌نماید.

وی افزود: دستگاه برای هر 10 لیتر عبور آب به داخل منزل یک «پالس» ارسال می‌کند و «دیتا لوگر» هر ثانیه از عملکرد کنتور را ثبت کرده و ضمن این که آن را در بازه‌های زمانی بیشتر ذخیره می‌کند، هر چهار ساعت یک بار برای سرور اصلی در آلمان ارسال می‌کند تا تجزیه تحلیل نهایی در سرور اصلی انجام گرفته و نتایج در یک بازه زمانی 2 ماهه جمع بندی و برای ارائه راهکار استخراج شود.

مدیرعامل شرکت inter3 آلمان در خصوص استفاده از این تجهیزات و روش برای بررسی الگوی مصرف آب شهروندان گفت: عدم ورود به منزل مشترک و جلوگیری از ایجاد حساسیت روی مصرف کننده باعث می‌شود تا مصرف آب نسبت به شرایط معمول تغییری ایجاد نشود و نتایج این تحقیقات را که از یک جامعه آماری محدود و تصادفی به دست آورده‌ایم به مجموعه شهری تسری داده و از نتایج آن بهره‌مند شویم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا