گوناگون

صادرات کرمانشاه باید به 4 میلیارد دلار برسد/ ضرورت مشوق‌های صادراتی معنا دار برای جذب سرمایه‌گذار

به گزارش خبرنگار مهر، عصر شنبه در نشستی که به مناسبت روز صنعت و معدن با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن، تجارت استان، رئیس اتاق بازرگانی، رئیس خانه صنایع و معادن و رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی برگزار شد مباحثی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

محرابی: صادرات استان باید به چهار میلیارد دلار برسد

در این نشست، رئیس خانه صنایع و معادن استان کرمانشاه  گفت: برای افزایش صادرات از مرزهای استان یک افق ده میلیارد دلاری دیده شده که قرار است چهار میلیارد آن از استان تامین و شش میلیارد دیگراز  سایر استان‌‌ها تامین شود.

معراج محرابی افزود: بر اساس توافق مذکور، 1.4 میلیارد دلار سهم بخش صنعت استان، 1.5 میلیارد دلار سهم بخش بازرگانی، 400 میلیون دلار بخش کشاورزی و مابقی سهم خدمات فنی، مهندسی و گردشگری استان است.

محرابی معادن فعال استان را 73 درصد اعلام کرد و گفت: 248 معدن در استان وجود دارد که اشتغالزایی بالاتر از دو هزار نفر ایجاد کرده‌اند.

وی با اشاره، به مشکلات موجود در سرمایه‌گذاری ها گفت: باید یک تغییر نگرش در ساختار صنعتی بوجود آید و امنیت سرمایه‌گذاری تامین شود.

رئیس خانه صنایع و معادن استان، ایجاد واحدهای صنعتی فعال و افزایش آنها در جهت ایجا فضای رقابتی را زمینه ساز افزایش عرضه و تقاضا دانست.

کاشفی: شرکت‌های ما باید کنسرسیومی عمل کنند

در ادامه رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه نیز گفت: خوشبختانه هم‌اکنون در حال گذر از دوره‌ای به دوره‌ای دیگر هستیم و یک ثبات در قوانین در حال شکل‌گیری است اما گذر از وضعیت کنونی نیاز به مماشات بیشتری دارد.

کیوان کاشفی افزود: دولت هم‌اکنون در سر یک دوراهی است که اگر منابع مالی تزریق کند یک سری واحدها از رکود خارج می‌شود اما از سوی دیگر تورم افزایش می‌یابد و باید این مسئله از طرق دیگر پی‌گیری شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه، در خصوص صادرات استان گفت: هم‌اکنون 620 میلیون دلار از 54 درصد صادرات از مرزهای استان به عراق از تولیدات استان است، اما استان از نظر ترانزیت نیز در رتبه‌های اول کشور قرار دارد.

وی در خصوص برگزاری نمایشگاه‌هایی در سلیمانیه عراق گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌های که همه جور خدمات و محصولاتی را ارئه کند به درد ما نمی‌خورد و ما باید به سمت نمایشگاه‌های هدفمند و تخصصی برویم و امسال برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در دست اقدام است.

کاشفی تصریح کرد: باید تعداد نمایشگاه‌های ما زیاد باشد اما تخصصی بودن آن ضرورت بیشتری برای افزایش رونق اقتصادی ماست.

وی برگزاری نشست‌هایی با استاندار را از مهمترین تدابیر استاندار برای رفع مشکلات موجود عنوان کرد و گفت: در این نشست‌ها حباب بسیاری از مشکلات ترکیده است و الان به دنبال برنامه‌های برای بهبود وضعیت اقتصادی استان هستیم.

کاشفی از وارداتی شدن گمرکات استان ظرف چند ماه آینده خبرداد و گفت: سعی خواهد شد علاوه بر صادرات بحث واردات نیز مطرح شده و چه در مواد اولیه و چه مواد مصرفی واردات داشته باشیم.

وی از حضور سرمایه‌گذاران و هیئت‌های خارجی بیشتری در اینده نزدیک خبرداد و گفت: با افزایش مناسبات خارجی در کشور ما نیز باید فضای ورود سرمایه‌گذاران را فراهم کنیم و قوانین دست و پاگیر بر سر راه سرمایه‌گذاران را برداریم.

وی از جذب سرمایه‌گذارانی از چین، ژاپن، یونان خبر داد و گفت: به اینان اختیارات کامل داده شده است.

وی با انتقاد از اینکه شرکت‌های ایرانی و استان کنسرسیومی عمل نمی‌کنند گفت: ما نیازمند تشکل‌سازی و کنسرسیومی عمل کردن هستیم.

وی درمورد سایت جدید نمایشگاه بین‌المللی استان گفت: کار حقوقی این نمایشگاه در حال حل شدن و با معارضین در حال مذاکره هستیم که پس از آن به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای احداث آن خواهیم بود.

روند صادرات استان در مرزها تحت تاثیر تحولات عراق قرار گرفته وتا حدودی نزولی شده است.

محسن رستمی،‌ معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه هم گفت: راه‌اندازی کارخانه اسید سیتریک توسط یک شرکت هلندیگ کشاورزی، راه‌اندازی شرکت چرم باختر، کاغذ غرب، پنیر غرب، ذوب آهن بیستون، شرکت زمزم، روغن‌کشی و فرآوری ذرت صحنه با 70 درصد پیشرفت فیزیکی، بیو اتانول،‌ بیو ایمپلت و ذوب آهن فرامان از جمله واحدهای تولیدی استان است که در دستور ساخت قرار دارد.

قنبری: به سرمایه‌گذاران زمین اقساطی می‌دهیم

رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه نیز در مورد مشوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: برای جذب سرمایه‌گذار در کرمانشاه باید مشوق‌های معنا داری تعریف شود و تنها اختصاص زمین کافی نیست.

شاهپور قنبری،  افزود:  هم‌اکنون در مناطق کمتر توسعه یافته استان جز شهر کرمانشاه زمین تا 60 درصد زیر قیمت در اختیار سرمایه‌گذار قرار می گیرد و نرم قیمت واگذاری زمین از نرم کشوری پایین‌تر است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون ما برای احداث واحد تولیدی به سرمایه‌گذاران زمین اقساطی می‌دهیم و برای تشویق به بهره‌برداری سریع، اقساط زمین پس از افتتاح واحد صنعتی بخشیده می‌شود.

قنبری یادآور شد:  نقش زمین در جذب سرمایه‌گذاری چندان زیاد نیست و ما باید به دنبال اختصاص تسهیلات کم‌بهره، ایجاد ممعافیت‌های مالیاتی و ایجاد معافیتهای صادراتی باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا