گوناگون

ضرورت مدیریت زنبورستان‌ها در زمان وقوع خشکسالی

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی استان سمنان از برگزاری دوره آموزشی اصول پرورش‌، مدیریت خشکسالی و کنترل بیماری‌های زنبورعسل در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، دکتر علی جاویدپور با اعلام این خبر، افزود: دوره آموزشی اصول پرورش، مدیریت خشکسالی و کنترل بیماری‌های زنبور در محل مرکز علمی – کاربردی‌ دامغان با حضور شماری از بهره برداران و کارشناسان این بخش برگزار شد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه ثبت اطلاعات کلیه زنبورداران استان در سیستم GIS صورت گرفته است، اظهار کرد: تجمع و تدوین این اطلاعات می تواند در انجام واکنش سریع جهت کنترل و پیشگیری از بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم موثر باشد‌.

وی خواستار تقویت بیشتر شرکت های تعاونی زنبورداران و همچنین ارتباط بیشتر جهت همکاری با ادارات دامپزشکی شهرستانها شد و اضافه کرد: زنبورداران می‌بایستی صرفاً از داروهای مجاز مورد تایید سازمان دامپزشکی استفاده کرده و به خصوص در زمان استفاده از هر گونه ویتامین و مکمل غذایی به توصیه های دامپزشکان توجه جدی داشته باشند.

همچنین دکتر محمد فرسی از کارشناس زنبورداری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به راههای کنترل و پیشگیری از بیماری‌های زنبور عسل نظیر‌ واروا- اکاراپیس و… تصریح کرد: وجود آفات مختلف زندگی زنبورهای عسل را به مخاطره می‌اندازد. ضمن اینکه استفاده از مواد ارگانیک جهت کنترل و مبارزه با آفات و بیماری‌های زنبورعسل امری ضروری است.

این کارشناس با اشاره به ضرورت مدیریت زنبورستان‌ها در زمان وقوع خشکسالی اظهار کرد:‌ عدم نگهداری و پرورش زنبورعسل در مکان‌هایی که از موادشیمیایی و سموم استفاده شده‌، الزامی است .

وی بر ضرورت توجه به سیستم‌های تهویه کندو تاکید کرد و گفت: استفاده از کندوها باید متناسب با شرایط منطقه‌ای انجام شود و گرنه ممکن است آسیب‌های جدی برای زنبورداران به همراه داشته باشد.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا