گوناگون

موردی از ابتلا به «ابولا» و «کرونا» در خراسان رضوی مشاهده نشده است

رئیس مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: موردی از ابتلا به بیماری‌های ابولا و کرونا بین حجاج استان مشاهده نشده است.

حمیدرضا بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، با بیان اینکه شهرستان‌های سبزوار، نیشابور و گناباد زیر نظر دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد نیستند، عنوان کرد: با این حال از طریق مکاتباتی که با مسوولان این شهرستان‌ها صورت گرفته، نبود کرونا و ابولا نیز در این سه شهرستان نیز تایید شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به فرم‌هایی که در جهت شناسایی بیماری و اطلاع از علائم در اختیار حجاج قرار گرفته است، افزود: حجاج قبل از اینکه مهر ورود به کشور را دریافت کنند، توسط پزشکان و ترمومترهای لیزری، کنترل و در صورت مشاهده علامت خاصی قرنطینه می‌شوند.

بهرامی ادامه داد: «تب بالا» از شاخص‌ترین علائم بیماری ابولاست که پزشکان با مشاهده افزایش دمای بدن بیش از نیم درجه، فرد را برای بررسی‌های بیشتر به بیمارستان منتقل می‌کنند که تاکنون موردی از ابتلا به این بیماری در استان مشاهده نشده است.

اولین و مهمترین علامت بیماری ابولا، تب بالای 38.6 درجه است که ‌متعاقب آن، فرد دچار سردرد شدید، دردهای عضلانی، ضعف شدید، اسهال، تهوع، درد شکم به ویژه در ناحیه معده و بی‌اشتهایی می‌شود و در موارد شدید و پیشرفته آن، مبتلا به خونریزی گوارشی و پوستی نیز می‌شود.

این ویروس از طریق تماس با خون یا مایعات بدن حیوان آلوده منتقل می‌شود که معمولاً شامل میمون‌ها یا خفاش‌های میوه‌خوارهستند. انتقال بیماری از طریق هوا در محیط طبیعی هنوز به ثبت نرسیده است.

ویروس کرونا باعث ایجاد بیماری‌های مختلفی از سرماخوردگی معمولی گرفته تا سندرم حاد و شدید تنفسی می‌شود.

از علائم اصلی این بیماری می‌توان به تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی اشاره کرد. همچنین بیمار ممکن است سرفه‌های چند روزه و بدون دلیل نیز داشته باشد. در موارد حاد، مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی خون و نارسایی کلیه نیز گزارش شده است که مورد آخر می تواند بیمار را به همودیالیز نیازمند کند.

هنوز اطلاعات در خصوص نحوه انتقال این بیماری کامل نیست اما روش‌های انتقال بیماری از انسان به انسان شبیه بیماری آنفلوآنزا از طریق سرفه و عطسه است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا