گوناگون

طراحی صفحه مداری با الهام از مغز انسان

محققان دانشگاه استنفورد با الهام از مغز انسان، صفحه مداری را طراحی کرده‌اند که از توانایی شبیه‌سازی عملکرد یک میلیون سلول عصبی برخوردار بوده و 9000 برابر سریعتر از رایانه‌های استاندارد است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این صفحه مدار Neurogrid در اندازه‌ای معادل یک آی‌پد، متشکل از 16 تراشه سفارشی Neurocore است که در تعامل با یکدیگر قادر به شبیه‌سازی یک میلیون نورون و میلیاردها اتصال سیناپسی است.

این فناوری می‌تواند امکان کنترل بهتر اندام مصنوعی را برای معلولین فراهم کرده و مسیر را برای توسعه ربات‌های پیشرفته‌ و مستقل‌تر هموار کند.

همچنین امکان کاشت این تراشه در مغز یک فرد فلج برای تفسیر حرکات و ترجمه آنها به فرمان برای کنترل اندام مصنوعی در آینده وجود خواهد داشت.

مغز انسان با 80 هزار برابر سلول‌ عصبی در مقایسه با صفحه مدار Neurogrid تنها سه برابر انرژی بیشتری مصرف می‌کند؛ دستیابی به این سطح از بهره‌وری انرژی در عین ارائه قابلیت شکل‌پذیری و مقیاس بزرگتر، چالش پیش روی مهندسان نورومورفیک (neuromorphic) است.

نمونه اولیه این صفحه مدار حدود 40 هزار دلار قیمت دارد، اما با توسعه فرآیندهای مدرن تولید و ساخت تراشه در حجم زیاد، محققان امیدوارند که قیمت این محصول در آینده به 400 دلار کاهش پیدا کند.

نتایج این دستاورد در مجله Proceedings of the IEEE منتشر شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا