گوناگون

عدم وجود مدیریت واحد در مرز باشماق مانع توسعه صادرات درکردستان است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد دره وزمی بعدازظهر امروز چهارشنبه در دومین جلسه کارگروه توسعه صادرات کردستان که در سالن شهدای گمنام استانداری تشکیل شد، گفت: صادرات در استان کردستان از فراز و نشیب های خاص خود برخوردار است و متاسفانه تاکنون متناسب با ظرفیت های موجود در استان شاهد روند صادرات از مرزهای استان نبوده ایم.

وی با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست امسال آمار مبادلات مرزی در استان نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته کاهش داشته است، عنوان کرد:  صادرات دراستان در این بازه زمانی 16 درصد نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته کاهش داشته است و این درحالی است که در کل کشورصادرات 20 درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: بیش از 213 میلیون دلار ارزش صادرات انجام شده در شش ماهه نخست امسال بوده که این رقم در همین مدت در سال گذشته 253 میلیون دلار بوده است.

رئیس سازمان صنعت،معدن وتجارت کردستان ادامه داد: مسائل مختلفی هم در داخل استان و هم در اقلیم کردستان عراق وجود دارد که منجر به عدم استفاده مطلوب از پتانسیل های موجود در صادرات شده است.

دره وزمی از جمله مشکلات در مسیر توسعه صادرات را وجود بی نظمی در مرز باشماق خواند و اظهارداشت: از دیگر موانع توسعه صادرات دراستان عدم وجود مدیریت واحد در مرز باشماق است.

وی ادامه داد: اگر این مرز متولی واحدی داشته و کارها را به صورت جدی پیگیری کند شاهد رفع تنگناها و مشکلات موجود در بحث صادرات خواهیم بود.

وی عنوان کرد: در راستای انجام کارها براساس گفتمانی واحد در مرزهای استان به ویژه مرز باشماق مشخص کردن ارگانی به عنوان متولی این مرز امری ضروری است که بایستی مورد پیگیری قرار گیرد.

رئیس سازمان صنعت،معدن وتجارت کردستان بیان کرد: مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران که در اقلیم کردستان چندین سال پیش راه اندازی شده و اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان متولی آن است متاسفانه در حال حاضر راکد است.

دره وزمی اظهارداشت: مرکز مذکور می تواند پایگاه مناسبی برای صادرکنندگان و تجار استان و هم چنین اتاق بازرگانی سنندج باشد لذا می طلبد این مرکز در به اتاق بازرگانی، صنایع و معادن سنندج واگذار شود.

وی خواستار شبانه روی کردن فعالیت مرز باشماق مریوان شد و افزود: این مرز طی مصوبه ای در سال 89 قرار شده که شبانه روزی شود که به صورت مقطعی این امر صورت گرفت ولی متاسفانه به صورت مداوم و مستمر این کار انجام نشد لذا انتظار می رود این مهم پیگیری شود.

فرماندار شهرستان مریوان هم در این جلسه گفت: بی نظمی دراین مرز را قبول ندارم و مشکلی که وجود دارد به عدم زیرساخت مناسب در مرزباشماق برمی گردد.

محمد فلاحی ادامه داد: علارغم کارها و اقداماتی که در مرز باشماق انجام شده ولی هنوز زیرساخت ها کامل نیست.

وی در ارتباط با مدیریت واحد در این مرز نیزبیان کرد: دستگاه و نهادهای مختلف هم چون گمرک، مرزبانی، نیروی انتظامی، حمل و نقل و پایانه ها وسایر نهادهای مرتبط در مرز رسمی هم چون باشماق وظایف مشخص و تعیین شده ای دارند.

وی ادامه داد: فعال نبودن یکی از زنجیره های ذکر شده منجر به ایجاد بی نظمی وبه تاخیر افتادن کارها می شود.

فرماندار شهرستان مریوان یکی از مشکلات موجود در این مرز را مربوط به پرداخت جرایم رانندگان عراقی ذکر کرد وافزود:در مرز باشماق باجه بانک ملی وجود دارد و چون پرداخت قبوض جرایم از طریق شعبه های این بانک از نظرقانونی قابل دریافت است لذا این رانندگان بایستی به شعبه بانک در شهر مریوان مراجعه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا