گوناگون

عرفان سیاسی یکی از گرایش‌های علوم سیاسی است/ بررسی جلوه ­های الهی ـ عرفانی سیاست

به گزارش خبرگزاری مهر، این کتاب بر آن است تا جلوه ­های الهی ـ عرفانی سیاست را برجسته کند و عرفان سیاسی را که به عنوان یکی از گرایش‌های علوم سیاسی، مورد توجه قرار دهد، گرایشی که کمتر مورد توجه پژوهشگران و سیاست­ورزان قرار گرفته است.

اگر زوایای این گرایش علمی، خوب تبیین و تحلیل شود، می‌تواند موضوع و مسائل و رویکرد اندیشوران سیاسی را تغییر دهد؛ اگر قرنها بحث از «فیلسوف ـ شاهی» بر مباحث و تاملات سیاسی سایه افکنده بود، در دانش عرفان و گرایش عرفان سیاسی، می­ توان بحث از «عارف ـ شاهی» یا «کامل ـ شاهی» را مطرح کرد که در آن انسان کامل با رویکرد اخلاقی ـ اجتماعی وارد جامعه و سیاست می­ شود و جامعه را به سوی هدایت و سعادت به پیش می­ برد.

این کتاب، می­ تواند زمینه­ ساز گشایش گره­ ها و آسیب‌های جدی ای گردد که در حوزه سیاست وجود دارد. اگر به طور جدی نظریه پردازان دانش سیاست، آموزه­ های عرفانی را تحلیل و بررسی کنند و صاحبان قدرت آنها به اجراء در بیاورند، می‌توان برخی از دردها و بحران‌های پیچیده را درمان کرد.

کتاب پیش‌رو ضمن بیان مقدمه در هفت فصل و خاتمه، سامان‌دهی شده است؛ فصل اول به تبیین، اهمیت، چارچوب و روش تحقیق خواهد پرداخت. فصل دوم مفاهیم و مؤلفه‌های اساسی عرفان سیاسی را تشکیل خواهد داد. فصل سوم به مبانی هستی شناسی، انسان شناختی، معرفت شناختی و فرجام شناختی عرفان سیاسی می­ پردازد.

فصل چهارم اهداف، غایات عرفان سیاسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. فصل پنجم قلمرو عرفان سیاسی خواهد بود. فصل ششم به بیان مسائل اساسی عرفان سیاسی و فصل هفتم، به الگوهای حکومتی انبیاء الهی به عنوان عارفان حقیقی پرداخته است. خاتمه کتاب به نتایج فصول و برخی نکات به عنوان دستاورهای تحقیق اشاره خواهد کرد.

کتاب فلسفه عرفان سیاسی به قلم حجت الاسلام والمسلمین بهرام دلیر با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، ۲۶۰ صفحه و قیمت ۱۲۵۰۰ تومان به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا