Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیر

علائمی که نشان دهنده بیماری های کبدی است ؟

علائمی که نشان از بیماری های کبدی است بارها توسط کارشناسان و پزشکان متخصص یادآوری شده و در این میان نیز اگر نگاهی به نمودار علل مرگ و میر در دنیا بیندازیم خواهیم دید که این نمودار نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر در اثر بیمارهای کبدی نسبت به دلایل دیگر مرگ ‌ومیر، از سال ۱۹۷۱ تا سال ۲۰۰۸  بالغ بر ۲۵۰ درصد رشد داشته است و کماکان رو به افزایش است. در ادامه با میهن پست همراهش شوید.

در این میان و در ایران هم مثل سایر کشورها موج بیماریهای کبدی رو به گسترش است، اگر چه بیماری های کبد عمدتا ریشه های ژنتیکی دارند. در مواردی نیز مصرف الکل، چاقی و عفونت های ویروسی می توانند از جمله عواملی باشند که نارسایی هایی را در کبد به وجود می آورند. اختلالات مضمن کبدی می توانند منجر به سیرس cirrhosis یا همان سرطان کبد شود که از جمله خطرناک ترین نوع سرطان محسوب می شود.

بنابراین دانستن نشانه های این بیماری و پیشگیری به موقع آن می تواند برای همه ما مفید باشد. که در این میان سایت reinventingaging به بعضی از این نشانه ها اشاره کرده که در ادامه آن ها را مرور می کنیم.

سفیدشدن زبان : اگر زبان تان همانند تصویر سفید رنگ شده این یکی از نشانه هایی است که به خوبی شما را از عدم کارکرد سیستم هضم غذا با خبر می کند. در واقع نقش کبد، آب کردن چربی با ترشح ماده ای به نام بایل bile است. گاهی کبد قادر نیست این ماده را به اندازه کافی تولید کند و جریان هضم مواد غذایی با مشکل روبرو می شود.

علائم و نشان های بیماری کبدی

بی حالی : آمونیاک ترکیب شیمیایی تولید شده توسط باکتری های ساکن روده و همچنین به عنوان یک متابولیت در مسیر سنتز پروتئینها در بدن ایجاد می شود که جزء ترکیبات سمی برای بدن محسوب می شود . بنابراین این ترکیب به کبد انتقال داده شده و به ۲ فرم غیر سمی تبدیل می شود. در این میان اگر کبد دچار اختلا باشد باعث می شود که آمونیاک خون بالا برود و در این میان فرد دچار اختلالات حسی و حرکتی می شود.

علائم و نشان های بیماری کبدی

عدم تعادل و اختلالات هورمونی : بیماری کبد می تواند با ایجاد نارسایی در بدن، باعث اختلال شدید در مدیریت تولید و پردازش هورمون شود. که در این میان در مردان، می تواند علائم خود را با بزرگ شدن سینه ها ، و همچنین شل شدن بیضه نشان دهد و در زنان نیز عمدتا ممکن است چرخه قاعدگیشان را به هم بزند.

علائم و نشان های بیماری کبدی

تعرق بد بوی بدن : بوی بد بدن در مواقعی می تواند نشانه عدم درست کارکرد کبد باشد. چرا که اختلالات کبدی در تناوب تعرق تغییراتی را بوجود می آورد که سبب بوی بد بدن می شود. اگر به تازگی بیش از اندازه عرق می کنید یا عرق سرد یا عرق های شبانه با تغییر بو دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

علائم و نشان های بیماری کبدی

تورم، پوست پوست شدن و التهاب پوست دست : تورم و خارش کف دست و در مواردی کف پا، می تواند از نشانه های وجود اختلالی در کارکرد کبد باشد. این تورم می تواند به علت چرب شدن کبد به وجود آمده باشد.

علائم و نشان های بیماری کبدی

درد شکم : ناراحتی یا درد در شکم اغلب مربوط به معد و روده نیست بلکه میتواند این درد در افراد ناشی از بیماری کبدی باشد چرا که ممکن است به دلیل آسیت، یک تجمع مایع در حفره شکمی که ناشی از علت زخم کبدی است باعث افزایش فشار داخل رگ های خونی به سمت کبد شود و باعث دل درد های ناگهانی و شاید طولانی مدت نیز شود.

علائم و نشان های بیماری کبدی

زرد شدن سفید چشم : این زردی مربوط به رنگ پوست، ناخن ها و سفیدی چشم است که علت این زردی می تواند عدم توانایی کبد برای شکستن ماده ای به نام bilirubin باشد. عمده کسانی که از این نوع زردی مربوط به کبد رنج می برند، ادرار تیره و مدفوع روشن دارند.

علائم و نشان های بیماری کبدی

 حالت های گاه و بیگاه تهوع : کم اشتهایی، احساس تهوع ،شکم روش و خستگی مفرط نیز از نخستین نشانه های خوب کارنکردن کبد به حساب می آیند. البته علت این نشانه می تواند بیماری هایی غیر از کبد نیز باشد. بنابراین داشتن حالت تهوع اگر به همراه سایر نشانه های فوق الذکر باشد می تواند به کبد مرتبط باشد.

علائم و نشان های بیماری کبدی

 

روئیت مویرگ عنکبوتی در پوست : گاهی بر روی پوست بدن افراد مویرگ هایی عنکبوت مانند شکل می گیرند که می تواند با چشم به درستی در زیر سطح پوست مشاهده شود. این عارضه – مویرگ عنکبوتی – زمانی در بدن افراد نمایان می شوند که سطح استروژن فرد بالا  رفته که چرا که کبد قادر به تنظیم اندازه کافی هورمون نمی شود. البته باید گفت که استروژن‌ها باعث رشد دستگاه تولیدمثلی زن و ایجاد صفات زنانه مثل بزرگ شدن سینه‌ها در جنس مونث و داشتن صدای ظریف زنانه می‌شوند.

علائم و نشان های بیماری کبدی

زوال عقل : زوال در عملکرد مغز با بیماری کبدی به نحوی در ارتباط است چرا که اگر کبد نتواند مواد سمی بدن را کنترل کند این مواد سمی – اسیدهای چرب آزاد، آمونیاک، مرکاپتانها- از طریق خون به همه جای بدن و بخصوص به مغز رسیده و باعث اختلالات مغزی می شود که زوال عقل و فراموشی نمونه بارز آن است.

علائم و نشان های بیماری کبدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا