گوناگون

غربالگری پیش از ازدواج موجب کاهش شیوع تالاسمی شده است

81157366 5683220

سیدˈجلال الدین بطحاییˈروز جمعه به مناسبت روز جهانی تالاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:در سال گذشته 22 هزار و 681 زوج در سطح استان همدان تحت غربالگری بیماری تالاسمی قرار گرفته اند که ازبین این افراد 82 زوج ناقل تالاسمی جدید در بین این افراد شناسایی شده اند.

وی ادامه داد:تالاسمی نوعی کم خونی ارثی است که به علت اختلال در کارایی گلبول های قرمز خون پدید می آید.

وی اظهار داشت:گلبول های قرمز حاوی هموگلوبین هستند که اکسیژن را از ریه ها به سایر بافت های بدن منتقل می کنند که در بیماری تالاسمی، هموگلوبین به میزان لازم ساخته نمی شود در نتیجه اکسیژن کافی به بافت های بدن نمی رسد.

وی عنوان کرد:کمربند تالاسمی دربر گیرنده کشورهای مدیترانه، شبه جزیره عربستان، قسمت هایی از آفریقا، ترکیه، ایران، هند وآسیای جنوب شرقی می باشد.

وی عنوان کرد:بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی چهاردرصد از جمعیت کشور ناقل تالاسمی(تالاسمی مینور)هستند و شیوع تالاسمی در ایران برحسب منطقه جغرافیایی متفاوت است و بالاترین شیوع آن در کرانه دریای خزر و خلیج فارس می باشد.

وی ادامه داد: استان های مازندران، گیلان، هرمزگان، خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان و اصفهان 10 استان پر شیوع کشور می باشند و استان همدان در این طبقه بندی جز استان های کم شیوع تالاسمی است.

وی عنوان کرد:بیماری تالاسمی به واسطه درمان های طولانی مدت هزینه های زیادی را بر خانواده و جامعه تحمیل می کند و طبق برآوردهای انجام شده برای هر بیمار در طول عمر خود (میانگین برای 15 سال زندگی) حدود یک میلیارد ریال هزینه لازم است.

وی ادامه داد:تالاسمی دارای دو نوع مختلف است که یک نوع شدید(ماژور) بوده وبه علت عوارض موجود فرد از بیماری خودآگاه است اما در نوع تالاسمی مینورچون این افراد بیمار نیستند بسیاری از این وضعیت خود بی اطلاع هستند.

وی گفت:تالاسمی مینور زمانی پر اهمیت می شودکه دو فرد مبتلا به تالاسمی مینور (ناقل) با یکدیگر ازدواج کنند که در این صورت احتمال تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور از این افراد وجود خواهد داشت.

بطحایی تصریح کرد:فردی که مبتلا به تالاسمی ماژور می باشد هموگلوبین کافی برای ادامه حیات ندارد بنابر این معمولا هر چهار هفته یک بار نیاز به تزریق خون برای رشد و زندگی طبیعی دارد وبا این روش به آنها کمک می شود که سطح هموگلوبین شان در حد طبیعی باقی مانده و از بروز عوارض تالاسمی جلوگیری شود.

وی بیان کرد:در صورتی که این کودکان شناسایی و درمان نشوند، کودک به شدت زرد و کم خون شده و به مرور زمان طحال و کبد و قلب بیمار از حالت نرمال بزرگتر می شود واستخوان های آنها نازک و شکننده شده و استخوان های صورت تغییر شکل پیدا می کنند و علل اصلی مرگ کودکان مبتلا به این بیماری در صورت عدم درمان کم خونی شدید ، نارسایی قلبی و عفونت است.

وی ادامه داد:بیماری تالاسمی ارثی بوده و از والدینی که حامل ژن تالاسمی هستند به فرزندان منتقل می شود زیرا یک فرد حامل، یک ژن سالم و یک ژن تالاسمی در سلول های بدن خود دارد پس زمانی که دو نفر ناقل تالاسمی با هم ازدواج کنند احتمال تولد کودک مبتلا به تالاسمی وجود خواهد داشت.

وی اضافه کرد:اگر یکی از والدین ( پدر یا مادر) حامل ژن تالاسمی باشد و دیگری حامل نباشد ، در هر بارداری احتمال ناقل بودن فرزند 50 در صد و احتمال سالم بودن نیز 50 درصد بوده و احتمال تالاسمی ماژور بودن صفر می باشد.

وی بیان کرد:اما اگر هر دو والد (پدر و مادر) حامل ژن تالاسمی باشند، در هر بارداری احتمال ناقل بودن فرزند 50 در صد و احتمال سالم بودن فرزند 25 درصد بوده و احتمال تالاسمی ماژور بودن نیز 25 درصد می باشد.

وی با اشاره به راه های پیشگیری از شیوع بیماری تالاسمی افزود:با انجام غربالگری تالاسمی پیش از ازدواج به شدت از بروز تالاسمی کاسته شده است و در صورتی که هر دو نفرزوجین ناقل تالاسمی باشند توسط تیم مشاوره ژنتیک در همان مراکز غربالگری تحت مشاوره ویژه تالاسمی قرار گرفته و راهکارهای لازم ارائه و نتایج نیز مجدانه پیگیری می شود.

تاکنون 126 بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور در همدان شناسایی شده اند.

7530/551

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا