گوناگون

فرش دستباف مورد حمایت های ویژه دولتی در گیلان قرار می گیرد

به گزارش خبرنگار مهر، علی منتظری پیش از ظهر پنجشنبه در نشست بررسی مسایل و  ارائه راهکارهای ارتقاء جایگاه فرش دستباف گیلان با اشاره به جایگاه فرش دستباف در ایجاد اشتغال و کارآفرینی و ایجاد ارزش افزوده اظهارداشت: براساس آخرین آمار هم اکنون 10 هزار نفر بافنده فرش در استان گیلان داریم اما متاسفانه میزان تولید این محصول با آمار بافندگان مطابقت ندارد.

وی با اشاره به لزوم حمایت های دولتی از بافندگان فرش دستباف از عقد تفاهم نامه سه جانبه بین سازمان صنعت، معدن و تجارت ، سازمان فنی و حرفه ای و صنایع دستی و گردشگری استان خبر داد و افزود: با تأکید ویژه استاندار  و به منظور حمايت از اشتغال و توسعه آموزش هاي بازار محور و همکاری سه جانبه ادارات مربوطه، این تفاهم نامه به امضا رسید که آموزش، تولید، بازاریابی و فروش از اصلی ترین نکات قابل توجه در این تفاهم نامه است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان ایجاد اشتغال را اصلی ترین محور این تفاهم نامه عنوان کرد و افزود: با اختصاص اعتبار قابل توجه به تعاونی های استان با همکاری وزارت تعاون و اتحادیه فرش دستباف کشور طبق مذاکرات انجام گرفته، استان گیلان به عنوان یکی از استان های پایلوت اجرای این طرح قرار گرفته است.

 وی همچنین از آمادگی این سازمان و فراهم سازی امکانات لازم برای رونق اشتغال از سوی این نهاد خبرداد و تصریح کرد: هنر صنعت فرش ایرانی در بازارهای بین المللی دارای جایگاه ویژه ای است از این رو استان گیلان به عنوان استان تولید کننده ابریشم می بایست بهره کافی را از این مزیت ببرد.

منتظری افزود: با توجه به اینکه در سال های گذشته خاستگاه ابریشم ایران، استان گیلان بوده و ابریشم اصلی ترین ابزار در تولید فرش دستباف مرغوب است باید تلاش کنیم تا از مزایا و استعدادهای استان بیشترین بهره مندی را در ایجاد اشتغال پایدار، تولید و ارزآوری داشته باشیم.

وی در ادامه از اعلام آمادگی مرکز ملی فرش ایران برای نیل به این موفقیت در استان خبر داد و افزود: این مرکز تأمین مواد اولیه، طراحی و خرید محصول نهایی فرش دستباف از استان را متعهد شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان همچنین از برگزاری نمایشگاه های تخصصی فرش دستباف ، حمایت از حضور بافندگان فرش دستباف در نمایشگاه های ملی و بین المللی، ایجاد هماهنگی از سوی استاندار با دستگاه ها و نهادهای اجرایی جهت حمایت و خرید فرش دستباف گیلان، حمایت مدیران صنایع استان جهت تهیه هدایای مورد نظر، ایجاد زمینه های لازم برای تأمین مواد اولیه مرغوب، طراحی، فروش و بازاریابی فرش دستباف گیلان را از جمله حمایت های مورد نظر در این تفاهم نامه عنوان کرد و افزود: جهت حمایت هر چه بیشتر از تولید فرش دستباف گیلان تمامی اعتبارات مورد نیاز برای ارتقاء جایگاه تولید فرش را از مرکز ملی فرش ایران دریافت خواهیم کرد و در اختیار اتحادیه ها و بافندگان قرار خواهیم داد.

وی بیان داشت: با تلاش و همدلی باید بتوانیم جایگاه فرش دستباف گیلان را به جایگاه سابق آن برسانیم.

منتظری افزود: برای نیل به موفقیت در بازارهای بین المللی جلسه ای با اتحادیه صادرکنندگان استان برگزار خواهد شد تا در این جلسه راهکارها و حمایت های صادرکنندگان از تولید و فروش فرش دستباف گیلان را جذب کنیم.

وی در ادامه به لزوم تشکیل کمیته تخصصی برای ایجاد تعامل بیشتر و حمایت مؤثرتر از تولید فرش دستباف اشاره کرد و افزود: تلاش می شود کمیته ای متشکل از کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان فنی و حرفه ای، میراث فرهنگی و گردشگری و اتحادیه بافندگان فرش دستباف به زودی تشکیل شود تا رسیدگی به امور به صورت تخصصی و فراگیر و با سرعت بیشتر صورت گیرد.

 مدیرکل فنی و حرفه ای استان گیلان نیز در این نشست با اشاره به نبود امکانات منسجم و سازماندهی شده ، عدم وجود امکانات بافت فرش در منازل و عدم مدیریت یکپارچه در تولید فرش مرغوب استان گفت: برای رفع این مشکل اماکنی از سوی اداره کل فنی و حرفه ای در اختیار بافندگان و اتحادیه ها قرار می گیرد.

رسول شمشادی تصریح کرد: به منظور ایجاد تعامل بیشتر و حمایت از تولید فرش دستباف اداره کل فنی وحرفه ای استان 13 مرکز خوداشتغالی فنی و حرفه ای و قابل واگذاری را در قالب عقد اجاره در اختیار بافندگان و اتحادیه های فرش دستباف قرار می دهد. وی تعیین میزان اجاره بهای این مراکز را بسیار ارزان عنوان کرد و افزود: تعیین میزان اجاره بهاء این مراکز از سوی کارشناسان رسمی دادگستری انجام می شود.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری دوره های دو ماهه آموزش قالیبافی یادآورشد: ارائه مدرک فنی وحرفه ای به کارآموزان و بهره مندی از مزایای بیمه ارزان و تحت حمایت های دولتی ویژه قالیبافان و اخذ تسهیلات ویژه قالیبان از جمله مزایای تولید فرش دستباف است.

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا