گوناگون

فریب ˈافزایش قدˈ در شبکه های ماهواره ای

81185560 5733288

دکتر محمد هاشمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود:داروها و روش های نادرستی در شبکه های ماهواره ای با هدف افزایش قد تبلیغ می شود که بسیاری از مردم بدون اطلاعات کافی فریب این شبکه ها را می خورند.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران با تاکید بر اینکه داروهایی که در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شود هیچ تاثیری بر افزایش قد ندارد، گفت:عمده این داروها ترکیبات مولتی ویتامین است که بصورت معمول با برندهای مختلف در داوخانه ها موجود بوده و به شرط رعایت یک الگوی صحیح غذایی بدن نیازی به مصرف آنها ندارد.

دکتر هاشمی افزود:‍ژنتیک یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده قد افراد است و معمولا کودکان از نظر قد شبیه پدران و مادران خود هستند.

***فریب تبلیغات کفش های قدبلندی را نخورید

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت:از دیگر روش های نادرست رایج برای افزایش قد تبلیغ انواع کفش ها است که چیزی جز فریبکاری نبوده و نه تنها افزایش قد در پی ندارند بلکه در برخی موارد می تواند زیانبار نیز باشد.

هاشمی توصیه کرد :برای تعیین میزان قد مورد انتظار و نحوه دستیابی به آن از پزشک خود جهت طراحی یک برنامه غذایی صحیح و الگوی فعالیت بدنی مناسب کمک بخواهید و هرگز دارویی را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید.

***تغذیه مناسب در دوران کودکی و نوجوانی

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران با بیان اینکه تغدیه مناسب تا حدی بر افزایش قد کودکان موثر است، اظهار داشت:رعایت اصول تغذیه مناسب به خصوص در دوران کودکی و پیروی از یک رژیم غذایی متنوع و متعادل به هنگام رشد زمینه را برای قد بلندی فراهم خواهد کرد.

وی ادامه داد:تا زمانی که صفحات رشد استخوانی باز باشند می توان انتظار داشت که قد افزایش پیدا کند.

به گفته وی در برنامه تغذیه کودکان و نوجوانان کلسیم از اهمیت خاصی برخوردار است.

دکتر هاشمی ادامه داد:کلسیم عنصر اصلی در ترکیب استخوان است، بنابراین گنجاندن شیر و لبنیات در رژیم غذایی کودکان و نوجوانان به دلیل داشتن کلسیم بسیار ضروری است.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران افزود:کلم و مرکبات نیز حاوی مقادیر زیادی کلسیم است که مصرف این مواد غذایی نیز در افزایش قد موثر است.

هاشمی گفت:ترشح هورمون های موثر در رشد و ساخت بستر استخوانی علاوه بر کلسیم عناصر دیگری مانند روی، منیزیوم، آهن و فلوئور نیز می توان نام برد که برای رشد کودکان بسیار حیاتی است.

این متخصص تغذیه به پروتئین ها اشاره کرد و گفت :پروتئین ها در رژیم غذایی کودکان و نوجوانان به ویژه از نوع حیوانی باید در برنامه غذایی گنجانده شود. گوشت و تخم مرغ منبع اصلی تامین پروتیئن حیوانی است.

*** ورزش و حرکات کششی

هاشمی به والدین گفت:ورزش و انجام حرکات کششی نیز می تواند تا حدودی در افزایش قد موثر باشد.

وی یاد آور شد:خواب منظم موجب ترشح هورمون رشد شده و خواب نامنظم و تا دیر وقت بیدار ماندن باعث اختلال در روند ترشح این هورمون می شود که می تواند نوجوانان را در دستیابی به قد واقعی ناکام بگذارد.

***کنترل چاقی در کودکان

وی به اضافه وزن و چاقی در سنین کودکی اشاره کرد و گفت:اضافه وزن و چاقی در عملکرد ترشح هورمون های موثر در رشد و بلوغ اختلال ایجاد کرده و مانع از عملکرد درست و به موقع آنها می شود.

هاشمی به والدین توصیه کرد:برای افزایش قد کودکان و نوجوانان از بروز چاقی در آنها پیشگیری کنید.

علمی (5)**1354**1440

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا