Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریمحيط زيست

فسیل گونه جدیدی از دایناسور بنام تیتاناسور در صحرای آفریقا کشف شد

فسیل گونه جدیدی از دایناسور بنام تیتاناسور در صحرای آفریقا توسط دانشمندان در حالی کشف شده است که این فسیل مربوط به یک تیتاناسور بوده که   80 میلیون سال پیش در صحرای بزرگ آفریقا زندگی کرده که به اعتقاد این دانشمندان فسیل کشف شده می‌تواند پیوند گمشده بین اروپا و آفریقا در اواخر دوره دایناسورها باشد. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

فسیل گونه جدیدی از دایناسور که گردنی بلند و چهار پا داشته با اصطلاح علمی تیتاناسور یا Mansourasaurus shahinae نام داشته که اتفاقا مربوز به در دوره کرتاسه و گیاهخوار بوده است چرا که این فسیل 10 متر ارتفاع و 5 تن هم وزن داشته است.

تاکنون تعداد بسیار کمی فسیل گونه جدیدی از دایناسور در آفریقا کشف شده است ، بنابراین یافته اخیر اطلاعات جدیدی درباره تاریخچه گمشده این موجود برای دانشمندان به ارمغان آورده است.

فسیل دایناسور کشف شده جدید نشان می‌دهد که در روزهای آخر دوران دایناسورها، برخی از این موجودات می‌توانستند بین آفریقا و اروپا سفر کنند که به گفته دانشمندان کشف این دایناسور که یک یافته بسیار مهم است میتواند برای بازنگری و مطالعه جدید بر پایایه یافته های قبلی باشد .

دکتر مت لامانا از موزه تاریخ طبیعت نیویورک درباره کشف فسیل گونه جدیدی از دایناسور می‌گوید:

وقتی برای اولین بار عکس‌های فسیل را دیدم، از تعجب خشکم زد. این فسیل کامل‌ترین فسیلی است که از اواخر دوره دایناسورها در آفریقا پیدا شده است؛ باستان‌شناسان برای سال‌ها به دنبال چنین چیزی بودند.

فسیل گونه جدیدی از دایناسور

اسکلت این دایناسور کامل‌ترین فسیل از اواخر دوره کرتاسه است که تا کنون در قاره آفریقا کشف شده که البته این فسیل شامل بخش‌هایی از جمجمه، فک پایینی، گردن، ستون فقرات پشتی، دنده‌ها، بیشتر قسمت‌های شانه و دست جلویی، قسمتی از پای عقبی و بخش‌هایی از صفحات پوستی(از جنس استخوان) می‌شود.

دکتر اریک گورساک نیز ، از موزه شیکاگو، در این باره می‌گوید:

آخرین دایناسورهای آفریقا به طور کامل از بقیه دنیا جدا نیفتاده بودند؛ برخلاف آنچه در گذشته گفته شده، در آن دوره هنوز ارتباطاتی بین اروپا و آفریقا وجود داشته است.

با این حال تاکنون تنها چند فسیل‌ از دایناسورهای آفریقایی از دوره کرتاسه، 100 تا 66 میلیون سال پیش، کشف شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا