گوناگون

فقر کلمات در شعر شاعران امروز کشور موج می زند

به گزارش خبرنگار مهر، کمال شفیعی یکشنبه شب در کارگاه شعر کلاسیک که در حاشیه اختتامیه دومین کنگره  ادبیات آیینی خراسان شمالی برپا شد، اظهار کرد: خوانش شعر بخشی از توانایی شعر است و  درست خواندن آن به زیبایی شعر می افزاید.

وی اضافه کرد: یکی از مزیت هایی که شاعران مرثیه سرا در گذشته داشته اند آشنایی آنها با دستگاه موسیقی بوده که همین امر موجب می شد تا خوانش قوی تری داشته باشند.

شفیعی در توصیه به شاعران با بیان اینکه کاربرد شعر کودک و نوجوان توصیف محور است، اظهار داشت: شاعران بهتر است این گونه شعرها را بیشتر مطالعه کنند زیرا اغلب اشعار کودک و نوجوان توصیفی است.

وی با اشاره به اینکه شعر باید اندیشه محور باشد، افزود: توجه به قالب شعر نوجوان به شاعران در سرودن کمک می کند.

این مسئول اضافه کرد: شعر باید روان باشد چرا که در شعر فقط به دنبال رساندن معنا نیستیم بلکه باید در قالب زبان به زیباترین شکل بیان شود.

شفیعی تصریح کرد: فقر کلمات به شدت در شعر شاعران امروز کشور موج می زند چرا که تقریبا همه از یک دایره واژگان و از یک زاویه به شعر نگاه می کنند.

 وی افزود: ضعیف بودن محتوای شعر غزل و سپید شاعران امروز به دلیل مطالعه نکردن است که در همین راستا یکی از مولفه های اصلی برای شعر نوشتن مطالعه است.

شاعر و منقد شعر خراسان شمالی نیز در این نشست شعر رباعی را شناسنامه شعر عنوان کرد و افزود: به دلیل کوتاه بودن قالب شعر رباعی؛ باید خیلی حرفه ای تر با آن برخورد و در این زمینه بیشتر مطالعه شود.

حسن روشان اظهار داشت: قدرت شعر زیاد بوده و ما نمی توانیم آن را کنترل کنیم به همین دلیل باید در سرودن شعر به قافیه و تناسب وزن آن دقت کنیم.

وی افزود: از کلمات مصنوعی در سرودن شعر باید پرهیز و آنچه که در طبیعت شعر وجود دارد استفاده شود.

گفتنی است در این نشست اشعار چند تن از شاعران استان توسط کمال شفیعی، مدیر دفتر آفرینش های ادبی امور استان ها و حسن روشان شاعر مطرح استان نقد و بررسی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا