گوناگون

قابلیت توریسم درمانی در کرمان

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: سرطان، بیماری‌های مغز و اعصاب، ایدز و بیماری‌های عفونی از اولویت‌های پژوهشی معاونت تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی کرمان هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، دکتر”عباس پرداختی” امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به دانشکده‌های اصلی که در شهر کرمان مستقر هستند به اولویت‌های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اشاره و اظهار کرد: در ابتدا بایستی این اولویت‌ها تعیین شوند، بنابراین کاربردی بودن، تجاری سازی و تولید ثروت از دانش، رفع مشکلات سلامت در سطح استانی، ملی و بین‌المللی، کیفیت بالا، هماهنگی با سیاست‌های ابلاغی در چشم‌انداز 20 ساله و اشتغال‌زایی از جمله موارد قابل توجه محسوب می‌شوند.

وی سپس ادامه داد: اولویت‌های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان عبارتند از؛ سرطان، بیماری‌های مغز و اعصاب و ایدز و بیماری‌های عفونی که در زمینه سرطان عواملی مانند آلاینده‌های آب، خاک، غذا، هوا و باقیمانده سموم کشاورزی موثر هستند، ضمن این‌که پژوهش در زمینه اعتیاد، افزایش نشاط اجتماعی، سلامت روانی و سلامت در بلایا نیز از دیگر اولویت‌های ما به شمار می‌روند.

پرداختی با اشاره به این‌که سرطان مثانه، حنجره(در آقایان) و سرطان‌های خون نیز از شیوع بالایی برخوردار هستند، گفت: مرکز تحقیقات سرطان هم‌اکنون به فعلیت رسیده و نحوه مدیریت آن کنسرسیوم دانشگاه علوم پزشکی، بنیاد تحقیقاتی افضل و موسسه یاس هستند.

وی ادامه داد: هدف اصلی این مرکز بسیج همه عوامل تاثیرگذار در حوزه سلامت از جمله استانداری و ادارات مرتبط در جهت انجام پژوهش‌های مرتبط با سرطان است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان به سایر اولویت‌های این معاونت اشاره و بیان کرد: گسترش روابط بین‌الملل و عقد تفاهم‌نامه با کشورهای فرانسه، انگلیس، آلمان، برزیل و استرالیا و هم‌چنین ارتباط تنگاتنگ با شورای سلامت استان از جمله این موارد است.

سفر دو دارنده جایزه نوبل به کرمان

پرداختی افزود: در زمینه روابط بین‌الملل یکی از مهم‌ترین اقدامات امسال، حضور پرفسور زینکر ناگل برنده جایزه نوبل پزشکی در کرمان و سخنرانی وی بود که البته وی به عضویت افتخاری کتابخانه مرکزی معاونت تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی کرمان درآمد، هم‌چنین قرار است طی سال‌جاری نیز دو برنده دیگر جایزه نوبل به کرمان سفر کنند.

وی در ادامه بیان کرد: مجله سیاست‌گذاری در سلامت نیز کارگاه هشت روزه‌ای را با عنوان مدیریت سلامت و با حضور پروفسور ماریانا فوتاکی از انگلستان برگزار کرد که در نتیجه آن چندین پروژه مهم به دانشگاه کرمان واگذار شد، به علاوه بدنبال برگزاری همایش نورولوژی در سال گذشته نیز تفاهم‌نامه پژوهشی با موسسه عضله شناسی پاریس جهت برگزاری مدرسه زمستانی در کرمان امضا شد.

به گزارش ایسنا، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: برگزاری کارگاه یک روزه مدیریت سلامت و ارتباط از طریق ویدیو کنفرانس با محقق انگلیسی، مینی سمپوزیوم سرطان هاب منطقه‌ای پایش ایدز نیز انجام شد.

پرداختی افزود: در حوزه علوم اعصاب با دانشگاه Riken ژاپن و دانشگاه Monash استرالیا تفاهم‌نامه پژوهشی امضا کرده‌ایم، هم‌چنین با همکاری بخش خصوصی فضای فیزیکی مناسبی ایجاد شده و پروژه مشترکی بین مرکز تحقیقات علوم اعصاب کرمان، اصفهان، کانادا و فارماسیوتیکس انجام شده است.

وی هم‌چنین اظهار کرد: تفاهم‌نامه برگزاری کارگاهی از طریق ویدیو کنفرانس با دانشگاه ناتینگهام در آبان‌ماه سال جاری و در زمینه مرور ساختار یافته اسکیزوفرنی امضا شده است.

جذب بیش از یک میلیارد تومان منابع از خارج دانشگاه

وی تصریح کرد: حمایت از نخبگان جزو رسالت‌های اصلی دانشگاه علوم پزشکی کرمان است، هم‌چنین جذب منابع از خارج دانشگاه و تولید محصولات دانش‌بنیان از نکات قابل توجه دانشگاه هستند که در همین رابطه در شش ماه سال 93 میزان یک میلیارد و 600 میلیون تومان منابع از خارج از دانشگاه جذب شد.

پرداختی با بیان این‌که استادیاران جوان پژوهشگر دانشگاه تالیفات بین‌المللی نیز در حیطه‌ سم‌شناسی، بیماری‌های پوست، مراقبت‌های پرستاری و اندودنتولوژی انجام داده‌اند اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از عملکردهای خوب و چشمگیر اساتید و محققان دانشگاه علوم پزشکی کرمان منعکس نشده است که این امر ناشی از ضعف اطلاع‌رسانی می‌باشد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سه دوره متوالی توانسته رتبه هفتم خود را در بین دانشگاه‌های کشور حفظ کند و پیش‌بینی می‌شود که در دی‌ماه امسال نیز از سد دانشگاه‌های تبریز و مشهد عبور کرده و به مقام سوی کشوری دست یابیم، ضمن این‌که هم اکنون در شاخص Depository رتبه نخست خاورمیانه را دارا هستیم.

پرداختی گفت: این معاونت تاکنون تفاهم‌نامه‌هایی با بیمه سلامت، نیروی انتظامی، شرکت‌های داروسازی، فرهنگستان علوم پزشکی، مجمع تشخیص مصحلت نظام، محیط زیست، گل‌گهر، مس سرچشمه و ستاد مرکزی مبارزه با مواد مخدر امضا کرده است.

قابلیت توریسم درمانی در کرمان

وی تاکید کرد: اخیراً مجوز درمان آرتروز و ضایعات زانو با استفاده از سلول‌های بنیادی دریافت و چند مورد نیز در بیمارستان افضلی‌پور کرمان انجام شده است و امیدوارم تا پایان امسال در این زمینه منتخب کشوری بوده و بتوانیم از این طریق توریسم درمانی را در کرمان انجام دهیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: در دانشکده داروسازی چند محصول تجاری‌سازی شده‌اند مانند درمان ریزش موی آندروژنیک، درمان آکنه و درمان لیشمانیای(سالک) پوستی.

پرداختی در زمینه استفاده بیش از اندازه سموم و کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی تاکید کرد: قبلا استفاده از سم باید توسط گیاه پزشک تجویز و در اختیار کشاورز قرار می‌گرفت، اما اکنون این اقدام انجام نمی‌شود، ضمن این‌که ما شاهد قاچاق کود و سم نیز هستیم.

وی ادامه داد: از این رو با سازمان غذا و دارو برای تعیین مقدار سموم دفع آفات نباتی در محصولات کشاورزی همکاری‌های خوبی در حال انجام است، چراکه دلیل موارد زیاد ابتلا به سرطان در جنوب استان، مصرف بی‌رویه سم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی است.

پرداختی گفت: استان کرمان در صنعت آرایشی و بهداشتی اصلاً نقشی ندارد و حتی فاقد یک شرکت داروسازی است، از این رو با تلاش‌های انجام شده مجوز دو کارخانه داروسازی در کرمان گرفته شده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم‌چنین تصریح کرد: متاسفانه ما در حوزه فرهنگ‌سازی و تبلیغات دچار افراط و تفریط هستیم، به گونه‌ای که برخی پیام‌های هشداردهنده تبلیغاتی شهری فاقد اطلاعات صحیح و عدم تائید دانشگاه است.

غربال‌گری سرطان پستان 40 هزار زن روستایی

وی با اشاره به این‌که در حوزه پیشگیری، بیمه سلامت برای نخستین بار در کشور فعالیت خوبی را آغاز کرده است، گفت: از سال گذشته تاکنون 40 هزار زن روستایی مورد غربالگری سرطان پستان قرار گرفته‌اند، به علاوه طرح کاهش مصرف نمک در نان‌های کرمان از 150 گرم به 700 گرم انجام شده است.

پرداختی تصریح کرد: یکی از مناطق اصلی سالک در کشور، جنوب استان کرمان است که متاسفانه اخیراً مواردی از مالاریای مقاوم در آن پیدا شده است که بروز این نوع خطرناک به دلیل حضور مهاجران افغانی و پاکستانی است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی کرمان تنها می‌تواند حمایت‌های مالی خود را در این رابطه اعمال کند و پیگیری و درمان این نوع بیماری خارج از حیطه وظایف معاونت دانشگاه کرمان است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا