گوناگون

انتقاد از کشت برنج در گلستان

نماینده ولی فقیه در گلستان با یادآوری کم آبی و غیراقتصادی بودن کشت برخی محصولات که نیاز به آب زیاد دارند، از کاشت برنج در این استان شمالی کشور انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی روز شنبه در جمع دست اندرکاران و آمارگیران طرح سرشماری عمومی کشاورزی گلستان که در محل حوزه علمیه امام خمینی(ره) گرگان برگزار شد، گفت: با وجود هشدارها در زمینه کم آبی هرساله سطح زیرکشت برنج در استان گلستان رو به افزایش است.

وی تصریح کرد: در حالی که در استان‌های مازندران و گیلان از آب‌های سطحی برای کشت برنج استفاده می‌شود اما در گلستان از ذخایر و منابع سفره‌های زیرزمینی برای این محصول بهره می‌گیرند.

امام جمعه گرگان اظهار داشت: افزایش سطح زیرکشت برنج در گلستان این استان را در 20 سال آینده همانند مناطق و استان‌های خشک خواهد کرد و این به ضرر کشاورزی و اقتصاد منطقه است.

نرمفیدی افزود: طی سال‌های اخیر در حالی کشاورزان گلستانی به کشت برنج روی آوردند که این منطقه سرزمین طلای سفید (پنبه) در سال‌های نه چندان دور محسوب می‌شده و چرخه اقتصادی کشور نیز با کشت این محصول می‌چرخید.

وی از قرارگیری 83 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی گلستان به منظور کشت برنج انتقاد کرد و دلیل آن را فقدان برنامه‌ریزی عنوان کرد.

نماینده ولی فقیه در گلستان از دست اندرکاران بخش کشاورزی خواست تا کشاورزان برنج کار این استان را نسبت به عواقب بهره‌گیری از ذخایر آب زیرزمینی برای کشت برنج هرچه بیشتر آگاه کنند.

هم‌چنین معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی استاندار گلستان نیز در این جلسه یادآور شد: افزایش و روی آوردن کشاورزان استان به کشت برنج، نتیجه واقعی نبودن قیمت گندم است.

علی مرگدری افزود: با واقعی شدن قیمت گندم که در دولت تدبیر و امید آغاز شده است، سطح زیرکشت برنج در این استان رو به کاهش نهاده و از 83 هزار تن سنوات گذشته به 53 هزار تن رسید.

وی اضافه کرد: در گلستان طرح‌هایی برای حمایت بیشتر از گندمکاران در دست اجراست که پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح‌های حمایتی از جمله گران‌تر شدن قیمت گندم، سطح زیرکشت برنج هم‌چنان کاهش یابد.

مرگدری، با اشاره به مصوبه اختصاص 10 هزار میلیارد ریال از طرح هدفمندی یارانه‌ها برای کمک به بخش کشاورزی از سوی دولت تدبیر و امید گفت: طرح‌های حمایتی دولت می‌تواند باعث افزایش راندمان بخش کشاورزی شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا