گوناگون

ترویج دین در جنبه‌های سلبی پاسخ‌گوی جذب مخاطب نیست

یک جامعه‌شناس با اشاره به اینکه ناگزیر به استفاده از فضای مجازی برای تبلیغ دین هستیم، گفت: شناسایی سطوح مخاطبان و ارائه مطالب متناسب با هر سطح لازمه تبلیغ دین در فضای مجازی است.

فرهاد طهماسبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، با اشاره به این‌ که به مسئله استفاده از فضای مجازی برای ترویج ارزش‌ها و هنجارهای دینی از چند زاویه می‌توان نگریست، افزود: این فضا مورد اقبال و توجه عموم مردم، به‌ ویژه نسل جوان قرار گرفته‌ است که از این موقعیت می‌توان نهایت استفاده را در تبلیغ دین در این فضا بُرد.

وی ادامه داد: در نتیجه این اقبال از سوی جوانان می‌توان به این نتیجه رسید که تبلیغ دین در فضای مجازی و متناسب با نیازهای مخاطب و در راستای ایجاد جذابیت برای مخاطب انجام شود، تأثیر بیشتری دارد.

طهماسبی با اشاره به این‌که ما ناگزیر به استفاده از فضای مجازی هستیم، ادامه داد: ما باید فناوری روز را به خدمت خود گرفته و با طراحی اثرگذار مفاهیم و با بازنگری در محتوای دینی مطالب و استفاده از اندیشمندان و دانشمندان و همچنین توجه بیشتر به جنبه‌های رحمانی و مهربانانه دین، مخاطبان بیشتری را جذب کنیم، کمااینکه بیان زبانی این مباحث بر روی جوانان ما تأثیر کمتری دارد.

این جامعه شناس با بیان اینکه ما در روزگاری هستیم که ترویج دین در جنبه‌های سلبی پاسخ‌گوی جذب مخاطب به مسائل دینی نیست، عنوان کرد: برای مثال ما بگوییم، اگر این کار را انجام بدهی به جهنم می‌روی! اثرگذار نیست، اما زمانی‌که می‌گوییم؛ با انجام این دستور دین، به یک سطح رفاهی در زندگی دنیایی می‌رسی و در نهایت زندگی اخروی تو را هم آبادتر می‌کند، تأثیر بیشتر و بهتری بر روی مخاطب می‌گذارد.

وی شناسایی سطوح مخاطبان را لازمه تبلیغ دین در فضای مجازی دانست و گفت: اگر از روش‌های کنونی یعنی ترکیب مسائل دینی با ترساندن و ایجاد واهمه و یا ترکیب با مفاهیمی که از لحاظ عقلانی غیرواقعی به نظر می‌رسد و برای عموم مردم قابل هضم نیست؛ استفاده کنیم، فضای مجازی نمی‌تواند به نیازهای ما برای ترویج دین پاسخ دهد، این در حالی است که ما باید برای هر سطح مطالب مورد نظر را آماده کنیم.

طهماسبی با اشاره به این‌که برای همه سطوح نباید از یک محتوا استفاده کرد، ادامه داد: این همان چیزی است که در دنیای واقعی دارد اتفاق می‌افتد، یعنی مبلغان همان خطابه را برای اساتید می‌گویند که برای بازاریان می‌گویند، در صورتی‌که سطح سواد و فهم و درک آن‌ها با هم متفاوت است و این در حالی‌است که یک واعظ مسلط باید بداند که در یک جمع عامه یا متخصص چگونه صحبت کند.

این جامعه‌شناس با بیان این‌که هر مفهوم علاقه‌مند خاص خود را دارد پس باید مبلغ خاص خود را نیز داشته باشد، اظهار کرد: هر شخص که علاوه‌بر تخصص در امور دینی و فضای مجازی، با نحوه ورود، تأثیرگذاری و مخاطب‌شناسی آشنایی دارد می‌تواند در حوزه تبلیغ دین در فضای مجازی ورود پیدا کند و در حالی است که کسی که دین را نمی‌شناسد، نه‌ تنها نمی‌تواند دین را در فضای مجازی تبلیغ کند بلکه می‌تواند باعث دور شدن مخاطبان و کاربران این فضا از دین شود.

طهماسبی با اشاره به این‌که مبلغان دین در این فضا باید هم با خطابه دین و هم با فضای مجازی آشنا باشند، عنوان کرد: این دسته از مبلغان را باید سازمان‌دهی کرد و سازمان‌های مرتبط با تبلیغ مانند سازمان تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه استان، باید مروجان در فضای مجازی را آموزش داده و حتی برای آن‌ها دستمزد هم تعیین کنند.

این جامعه‌شناس با بیان این‌که دانشگاه‌ها نیز در حوزه دین هم رشته تحصیلی و هم استاد و دانشجو دارند، ادامه داد: بخشی از تخصص تبلیغ و ترویج دین در آموزه‎های حوزه نهفته است و از طرف دیگر بخشی از تخصص و آشنایی با فضای مجازی در دانشگاه وجود دارد؛ لذا هم‌ فکر و هم‌کاسه شدن این دو نهاد با یکدیگر می‌تواند تأثیرگذاری بیشتر و بهتری را داشته باشد.

طهماسبی امر به معروف و نهی از منکر را محتوای دین دانست و اظهار کرد: ما باید ابتدا معروف و دین را در قالب معرفی مباحات و کارهای مجاز البته با ارائه فلسفه آن‌ها به جوانان شناسانده و در مرحله دوم؛ کارهای غیر مباح از نظر دین را معرفی کنیم، که این خود نوعی امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی است.

این جامعه‌شناس با بیان این‌که فضای مجازی دارای ظرفیت بی‌انتهایی است که ما باید از آن استفاده بی‌نهایت ببریم، عنوان کرد: فضای مجازی حد و مرزی برای استفاده ندارد به‌طوری که اگر یک پست اطلاع‌رسانی داشته باشیم، میلیاردها نفر از آن استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که هم‌زمان با طراحی محتوای تبلیغ باید به فکر شناساندن آن به مخاطبان باشیم، عنوان کرد: اگر فضای مورد استفاده ما برای تبلیغ دین، شناسانده و معرفی نشود محل رجوع کسی قرار نمی‌گیرد و در نتیجه اثرگذاری خود را از دست می‌دهیم و این درحالی است که پایگاه‌های اینترنتی انحرافی در امر معرفی خود به جوانان موفق بوده و مورد رجوع اکثر جوانان قرار می‌گیرند.

طهماسبی در پایان اظهار کرد: ما باید پایگاه‌های اینترنتی مناسب و مذهبی خود را از طریق رادیو، تلویزیون، رسانه‌های داخلی و بین‌المللی به جوانان معرفی کنیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا