گوناگون

قیمت ارزان سوخت فقط ثروتمندان را داراتر می کند

81168307 5703186

به گزارش ایرنا، ˈمحمدحسن قدیری ابیانهˈ روز یکشنبه در همایش سرنوشت اقتصاد با توجه به سیاست های پیش رو که با محوریت هدفمندی یارانه ها در دانشگاه بین المللی امام (ره) قزوین برگزار شد، افزود: نفتی که در بخش صادرات و برای مصرف داخلی تولید می شود تمام مردم از آن سهم دارند اما این سهم باید بگونه ای با هزینه درست در بخش های مختلف منافع ان نصیب تمام جامعه شود.

وی اضافه کرد: از موضوعاتی که به غلط در جامعه ما جا افتاده جلوگیری از افزایش قیمت سوخت است که با رویکرد دست بردن به اموال فقرا به نفع ثروتمندان به یک فرمول فقرزدایی از جامعه تبدیل شده است.

قدیری ابیانه ادامه داد: هم اکنون ثروتمندان ما 30 برابر فقرا از بیت المال بهره مند می شوند، دولت بابت هر خودرو 160هزار تومان یارانه معادل مصرف یک سال برنج فقرا می دهد که همه اینها در نتیجه قیمت سوخت ارزان است.

وی خاطرنشان کرد: این فرمول غلط بیش از 30 سال در کشور ما ریشه دوانده و قیمت ارزان سوخت فقرای ما را فقیر تر کرده است بنابراین قیمت سوخت باید واقعی شود.

این کارشناس خاطرنشان کرد: سال گذشته کشور ما اضافه مصرف نفت داشت که اگر این مصرف در بخش های دیگر هزینه و از خام فروشی نفت جلوگیری می شد صرفه های اقتصادی فراوانی برای کشورمان داشت.

وی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: دولت در بخش پرداخت یارانه ها حذف سه دهک را اعلام کرده اما معتقدیم که باید بیشتر از این دهک ها حذف شوند.

وی با بیان اینکه اگر پول حاصل از یارانه آشکار و پنهان در جای دیگری هزینه شود قطعا مفیدتر است، اظهار کرد: این اشتباه است که مردم سهم نفت را مستقیما مطالبه می کنند و باید فهم مردم را به سمتی سوق دهیم که اگر این درامدها در جای دیگری سرمایه گذاری شوند صرفه های فراوانی را خواهیم دید.

قدیری ابیانه با بیان اینکه میزان یارانه پنهان چندبرابر بیشتر از یارانه های آشکار است، خاطرنشان کرد: اکنون صادرات نفت در امارات به اندازه یک سال ایران است لذا افکار عمومی باید آگاه شوند که قیمت سوخت نباید ارزان باشد و قیمت ها واقعی تر شوند.

وی تاکید کرد: اینکه مردم ایران برای منافع بیشتر درباره درآمدهای خود به دروغ متوسل شوند تا یارانه بگیرند خود یک ضعف اساسی است که حتما برای رشد و توسعه کشور باید از بین برود.

قدیری ابیانه گفت: در تمام دنیا تولید کنندگان می دانند باید تولید ثروت کنند اما در کشور ما برعکس تمام مردم دست بگیر دارند و تولید کننده ها نیز بیشتر از آنان سهم می خواهند لذا برای پیشگیری از چنین مسایلی قیمت ها را واقعی تر کنیم تا از عوارض نفتی رها شویم.

این کارشناس خاطرنشان کرد: بنابر این باید به مردم آگاهی رسانی شود تا خودشان افزایش قیمت سوخت را از دولت مطالبه کنند و در این مسیر تورم نیز لازم است در جاهایی وجود داشته باشد اما متاسفانه در فرهنگ عمومی مردم ایران یک مو از خرس کندن هم غنیمت است.

این کارشناس ادامه داد: معتقدیم اصل هدفمندسازی یارانه ها واجب است اما اشتباهاتی نیز داشته و حتی در این اواخر برای جلب آرای بیشتر به فریبکاری هایی نیز نزدیک شد اما در این زمینه باید کاری کنیم تا اقتصاد کشور متکی به نفت نبوده و درآمد نفت تنها برای سرعت توسعه کشور بکار رود.

7388/616

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا