گوناگون

قیمت پایین انگور و نارضایتی تاکداران ملکانی

چند هفته‌ای از قصه تلخ پایین بودن قیمت گوجه‌فرنگی در ملکان که گوجه‌کاران این شهرستان را مجبور کرد هر کیلو گوجه فرنگی را به قیمت 250 الی 300 تومان بفروشند، نگذشته که پایین بودن قیمت انگور و کشمش هم به آن اضافه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان‌شرقی، در پی افت قیمت گوجه‌فرنگی و با حمایت‌های به موقع فرمانداری و جهادکشاورزی و سایر دستگاه‌های مربوطه، قیمت محصول گوجه فرنگی ملکان به بالای 400 تومان رسید ولی این روزها بحث قیمت انگور نیز باغداران ملکانی را ناخرسند کرده است.

عده‌ای از باغداران ملکانی که این روزها سرگرم برداشت انگور از حدود 10 هزار هکتار از تاکستان‌های این شهرستان هستند به خبرنگار ما گفتند، مجبوریم هر کیلوگرم انگور را به قیمت حدود 1500 تومان و کشمش تیزابی را 3200 الی 3400 تومان بفروشیم که با توجه به هزینه‌های تولید آن، مقرون به صرفه نیست.

این عده با درخواست مساعدت از مسئولان شهرستان و استان، قیمت انگور را در مقایسه با هزینه‌های نگهداری، کارگر، کود و سم و آبیاری و غیره ناچیز دانستند.

ملکان دارنده رتبه سوم کشوری در تولید انگور

مدیر باغبانی جهادکشاورزی ملکان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سرمازدگی‌های اخیر پیش‌بینی کرد، امسال 120 هزار تن انگور از باغات ملکان برداشت شود که با توجه به برداشت 150 هزار تنی سال گذشته، از افت حدود 20 درصدی حکایت دارد.

انتظاری، با بیان این‌که بالغ بر 60 درصد جمعیت شهری و روستایی ملکان به شغل تاکداری مشغول هستند، افزود: 10 درصد انگور این منطقه به صورت تازه‌خوری مصرف شده و مابقی کشمش کالی‌فرنی و تیزابی شده و پس از بسته‌بندی در کارخانجات ملکان و شهرهای همجوار روانه بازارهای اروپایی و عربی می‌شود.

وی کشورهای اروپایی از جمله روسیه، لیتوانی، کانادا، اوکراین، انگلستان و کشورهای عربی از جمله کویت، مصر، امارات و عربستان را از کشورهای طرف خرید کشمش ملکان ذکر کرد.

وی 15 شهریور الی پایان مهرماه را فصل برداشت انگور ملکان دانست و گفت: شهرستان ملکان مقام نخست استان و سوم کشوری را در این امر به خود اختصاص داده است.

انتظاری گفت: تا امروز حدود 70 درصد انگور ملکان برداشت شده و باغداران هم‌چنان سرگرم برداشت مابقی انگور خود هستند.

کارگروه ویژه بررسی قیمت انگور در ملکان تشکیل می‌شود

فرماندار ملکان هم با بیان این‌که قیمت هرکیلو گوجه‌فرنگی 250 تومان بود، به ایسنا گفت: در پی این افت قیمت، کارگروه کشاورزی در فرمانداری ملکان تشکیل و در آن جلسه تعاون روستایی استان مکلف به خرید تضمینی این محصول شد.

جهانگیر اسکندرزاده افزود: در پی این جلسه دو مرکز خرید در روستاهای بایقوت و لکلر از توابع بخش مرکزی ملکان تشکیل و قیمت گوجه‌فرنگی از قرار هر کیلو 320 تومان از کشاورزان خریداری شد.

وی ادامه داد: در پی خرید تضمینی، قیمت گوجه فرنگی به بالای 450 تومان افزایش یافت و دیگر کشاورزان از فروش محصول خود به مراکز خرید خودداری کرده و به قیمت بالا به بازار فروختند که هدف فرمانداری و دستگاه‌های مربوطه نیز همین بود.

وی گفت: علت پایین بودن قیمت گوجه فرنگی هم این بود که کارخانجات رب اقدام به پایین آوردن قیمت این محصول کرده بودند.

اسکندرزاده در خصوص قیمت انگور هم مژده‌ای به باغداران ملکانی داد و گفت: هفته آینده کارگروه ویژه‌ای به منظور بررسی قیمت انگور در فرمانداری ملکان با حضور مسئولان صندوق حمایت از کشاورزان استان تشکیل خواهد شد که خروجی این جلسه نیز به نفع باغداران و متعادل شدن قیمت انگور و کشمش خواهد بود.

وی به جزئیات این جلسه و مصوبات آن اشاره ای نکرد، ولی به انگورکاران ملکانی قول داد همچون اقدامی که برای گوجه فرنگی کاران انجام شد، نگذارد انگورداران ملکانی هم متضرر شوند.

گزارش از: سیاوش عینالو

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا