گوناگون

لزوم تبدیل فعالیت های دانش بنیان به محصول اقتصادی

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امروز در صبحانه کاری با اساتید و مدیران بنگاه های مطرح اقتصادی کشور درباره نقش نوآوری و تجاری سازی فناوری در اقتصاد دانش بنیان، به راهکارهای عملی در عرصه تولید دستاوردهای دانش بنیان هم اندیشی کردند.

شیخ زین الدین بیان کرد: امروز در نقطه مهمی از شروع مسیر برنامه ریزی علمی و فناوری چند سال آینده قرار داریم. در دوره جدید معاونت علمی تغییراتی ایجاد شده اما اصل بر تداوم راه گذشته است اما هر جا که براساس شرایط کشور، اصلاح، تغییر و تکمیل لازم باشد آن را اعمال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه امروز اقتصاد دانش بنیان مطالبه راس هرم نظام است، افزود: اقتصاد دانش بنیان ضرورت صنعتی و اقتصادی است و حکم مبنایی در برنامه های بالادستی دارد. از سوی دیگر یک آرزو برای متخصصان و پژوهشگران ما محسوب می شود.

معاون نوآوری و تجاری سازی نوآوری همچنین ابراز کرد: اقتصاد دانش بنیان دیگر یک انتخاب نیست بلکه دلایلی منطقی برای حرکت به سمت آن داریم.

شیخ زین الدین با بیان اینکه در بخش عرضه اقتصادی فعالیت های خوبی صورت گرفته اما در بخش تقاضا اتفاق جدی رخ نداده است، ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش دارد صرفا یک دستگاه علمی و فناوری نباشد. شاید بتوان گفت که دستگاهی است فعال در حوزه اقتصاد فناوری؛ اقتصاد مبتنی بر دانش. بنابراین در دوره جدید، از موازی کاری با دستگاه های دیگر دوری کرده است.

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری با اشاره به تجربه موفق برگزاری نمایشگاه مواد و تجهیزات آزمایشگاهی در توجه به تولید داخلی، گفت: ما باید سعی کنیم در برنامه هایمان منابع بین نسلی را حفظ کنیم و در کنار آن به اشتغال و کسب درآمد از منابع غیرنفتی توجه کنیم. این موضوعات جزو دغدغه های اصلی ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

ایجاد شرایط مناسب برای کنش میان بخش دانش و صنعت کشور را از جمله فعالیت هایی است که شیخ زین الدین آن را به عنوان فعالیت های اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح کرد و افزود: تلاش ما این است که نقش و هویت راهبردی معاونت را در برنامه جدید کشور به سمت اقتصاد دانش بنیان با مختصات دقیق شناسایی می کنیم و از صاحبان بنگاه ها می خواهیم نقش جدی تری در این زمینه ایفا کنند. در واقع مساله اساسی ما این است که فعالیت های دانش بنیان را به یک محصول اقتصادی تبدیل بکنیم.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا