گوناگون

لزوم پررنگ‎ کردن نقش خط مشاوره 1480

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان زنجان از ارایه مشاوره رایگان توسط خط 1480 از 8 صبح تا 8 شب و در زمینه‎های مختلف اجتماعی و خانوادگی خبر داد.

«گل‌نساء آقامحمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی زنجان، با بیان این مطلب، گفت: مجموعه تلفن خط 1480 یکی از متدهای مشاوره تلفنی است که روش بخش دولتی متمرکز بوده و با اهتمام مخابرات استان و متخصصان و بهزیستی تاکنون توانسته در زمینه‌ی ارائه خدمات مشاوره‎ای در زمینه ناهنجاری‎های بین فردی، زناشویی، تربیت و آموزش‎های پیش از ازدواج و … موفق عمل کند.

این مسئول افزود: امروزه با تغییراتی که در شکل زندگی و در راستای مدرنیته شدن انجام شده است، در صورت بروز مشکل، افراد راهنمایی و مشاوره مورد نیاز خود را تنها از خانواده دریافت نمی‌کنند. چون تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به وجود آمده در جوامع امروزی ضرورت مشاوره تخصصی و حرفه‎ای را اثبات می‎کند.

وی تصریح کرد: متأسفانه در دنیای امروز اکثر کشورهای دنیا مورد تهاجم فرهنگی ملل بیگانه قرار گرفته‎اند و کشور ما هم از این امر مستثنی نیست، از این‌رو برای مدیریت این مسائل و سازگاری، برخورد موثر و مناسب با موقعیت‎های گوناگون زندگی و سلامت اجتماعی افراد، متخصصان حرفه‎ای مربوطه اعم از روان‌شناسان و مشاوران کمک‎‎های قابل توجهی در این زمینه می‎کنند.

آقامحمدی ادامه داد: سازمان بهزیستی کشور به‌عنوان نهاد ستونی رفاه اجتماعی، مشاوره را بهترین راهبرد پیشگیرانه از آسیب‎های اجتماعی می‎شناسد و با چنین دیدگاهی به راه‎اندازی و توسعه‌ی فعالیت‎های مشاوره‎ای همت گمارده است و این در حالی است که در سطح استان 71 مرکز مشاوره‌ی حضوری و تلفنی مشغول به فعالیت‎اند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی خاطرنشان کرد کرد: از 8366 نفر که در طول سال 92 با 1480 تماس گرفته‎اند، 95 درصد را زنان و تنها 5 درصد را مردان تشکیل می‌دهند و 78 درصد تماس گیرنده‎ها متأهل و بقیه مجرد و مطلقند.

وی با اشاره به اینکه 13 درصد تماس گیرنده‎های سال گذشته زیردیپلم و سطح تحصیلات بقیه دیپلم و بیشترند، گفت: از نظر رنج سنی نیز بیشترین گروه‎های سنی تماس گیرنده 20 تا 40 سال‎اند و تنها 6.4 درصد را گروه سنی زیر 20 سال تشکیل می‎دهند و این در حالی است که بیشترین تماس در زمینه‌ی مشکلات ارتباطی با همسر و کمترین موارد مشاوره پیش از ازدواج را شامل می‌شوند.

این مسئول تصریح کرد: خط 1480، در 6 ماهه‌ی نخست سال، 2884 تماس گیرنده داشته در حالی که با توجه به پتانسیل بهزیستی استان و نیروهای متخصص موجود، این مرکز آمادگی ارائه خدمات به تعداد بیشتری از متقاضیان دریافت مشاوره را داراست که این امر نیازمند اطلاع‎رسانی بیشتر است.

آقامحمدی با تأکید بر اینکه برخی افراد به علت شرایط اجتماعی موجود، عدم دسترسی به مراکز مشاوره، نبود امکانات اقتصادی و … قادر به دریافت مشاوره حضوری نیستند، گفت: خط 1480، بهترین، محرمانه‏‌ترین و در دسترس‏‌ترین راه حل برای اینگونه افراد است.

این مسئول افزود: وقتی شخصی با 1480 تماس می‎گیرد مشخصات اجتماعی وی اعم از سن، مسأله پیش آمده و … درج می‌شود و این فرد موظف به ارائه‌ی هیچ‌ مشخصات شخصی نیست، چون متخصصان این مرکز تنها با ارایه یک کد به فرد تماس گیرنده می‎توانند در تماس‎های بعدی هم با وی ارتباط برقرار کرده و روند بهبود وضعیت او را پیگیری کنند.

آقامحمدی خاطرنشان کرد: لزوم استفاده از خدمات مشاوره در زندگی صنعتی امروز بر هیچ کس پوشیده و با توجه به غیرحضوری رایگان بودن این مرکز، انتظار آن می‌رود که بهزیستی استان بتواند در زمینه‌ی کاهش ناهنجاری‏‏‌های روحی و روابط اجتماعی پررنگ‌تر عمل کند که این امر شناخت بیشتر شهروندان از این ارگان را می‎طلبد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا