Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

ساخت ماده ای سبک و با استحکام تر از فولاد در دانشگاه MIT

ساخت ماده ای سبک و با استحکام تر از فولاد در حالی برای نخستین بار توسط دانشمندان دانشگاه MIT انجام شده است که این ساختار با استفاده از کربن ایجاد شده و بسیار سبک تر و با استحکام تر از فولاد سخت است . در ادامه برای مشاهده تصاویر و توضیحات بیشتر با میهن پست همراه شوید.

در این میان رابطه ای که بین چیدمان کربن و قدرت آن وجود دارد از مدت ها پیش برای دانشمندان روشن و مشخص بود و آن ها می دانستند که در چینش خاصی از کربن استحکام فوق العاده ای وجود دارد اما اینکه چینش کربن به چه صورت باشد تا ماده ای که به تولید می رسد ماده ای سبک و با استحکام باشد همچنان مبهم بود ، تا اینکه به تازگی دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست به این امر مهم دست یافتند.

این محققان در حقیقت کشف کردند که اگر لایه بسیار نازکی از اتم های کربن به شکل دو بعدی کنار هم قرار گیرند ماده بسیار محکمی به نام گرافن ایجاد خواهد شد که علاوه بر اینکه بسیار سبک است در موارد دیگری نیز ارزشمند و کاربردیست اما با تمام این مزایا ساخت اجسام سه بعدی از گرافن بسیار سخت است چرا که گرافن در لایه های بسیار نازکی به تولید رسیده است.

با این وجود محققان ماساچوست تعداد زیادی از این گرافن ها را روی هم قرار داه اند و در نهایت ساختاری شبیه تور درست کرده اند که بر خلاف ظاهر منفذدارش تمام خصوصیات گرافن را تثبیت کرده است.

محققان ماساچوست در تست اولیه از مدل های پلاستیکی برای سنجش استحکام استفاده کردند پس از آن که صحت مراحل و نحوه آزمایش تأیید شد این کار را روی گرافن انجام دادند که در پایان مشخص گردید که ماده نهایی تولیدی از فولاد قوی تر بوده و وزن حجمی آن (چگالی) پنج درصد فولاد است. ماده تازه ساخته شده در آینده می تواند در صنایع زیادی همانند خودروسازی و هواپیما سازی بکار رود و تحول عظیمی در این صنایع ایجاد کند.

منبع : techtimes

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا