Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

جدیدترین تصویر تهیه شده از زمین و ماه توسط ماهواره‌های اکتشافی ناسا در مدار مریخ

جدیدترین تصویر تهیه شده از زمین و ماه توسط ماهواره‌های اکتشافی ناسا در مدار مریخ در حالی تهیه و به زمین ارسال شده است که این ماهواره‌های اکتشافی Mars Reconnaissance Orbiter نام دارد و برای رصد ، کاوش و بررسی بیشتر این سیاره به مدار مریخ فرستاده شده است . برای مشاهده تصاویر و توضیحات بیشتر با میهن پست همراه شوید.

با این حال جدیدترین تصویر تهیه شده از زمین و ماه توسط ماهواره‌های اکتشافی ناسا در مدار مریخ که به تازگی توسط سازمان فضایی ناسا منتشر شده است از فاصله‌ ی ۲۰۵ میلیون کیلومتری گرفته شده و این تصویر به قدری واضح است که حتی می‌توان قاره‌های زمین را نیز بر روی آن تشخیص داد و به عبارتی نه تنها جزییات اقلیم های زمین را از مریخ نشان می دهد بلکه اندازه نسبی زمین و ماه را نیز به نمایش گذاشته است.

هیچ چیز مانند تماشای سیاره کوچک آبی‌مان در گستره فضا، چشم اندازی از زندگی انسان نمی‌دهد و این تصویر نیز به عنوان بخشی از تمرین درجه بندی برای دوربین HiRISE مدارگرد مریخ گرفته شده و زمین را از فاصله حدود ۲۰۵ میلیون کیلومتری نشان می دهد.

این دید چنان تمیز و واضح است که می توان قاره های زمین را مشاهده کرد و استرالیا مانند یک لکه قرمز در مرکز کره، و جنوب شرق آسیا در بالا سمت چپ دیده می شوند. نقطه شفاف در پایین قطب جنوب  و تکه های سفید دیگر ابرها هستند.

جدیدترین تصویر تهیه شده از زمین و ماه

این عکس ترکیبی که جدیدترین تصویر تهیه شده از زمین و ماه در مریخ است در ۲۰ نوامبر ۲۰۱۶ گرفته شده و روشنایی اندک آن تنظیم شده است تا ماه در مقایسه با زمین خود را نشان دهد.

جدیدترین تصویر تهیه شده از زمین و ماه طوری گرفته شده است که ماه و زمین خیلی نزدیک به نظر می رسند و آن هم به این دلیل است که ماه تقریبا از نقطه دید مریخ ، پشت زمین قرار گرفته است، از این رو کمی نزدیک تر از واقعیت به نظر می‌رسد.

در واقعیت فاصله بین سیاره ما و ماه حدود ۳۰ برابر قطر زمین است که معادل ۳۸۴،۴۰۰ کیلومتر می شود. این فاصله کافی است تا همه سیارات بین ما و قمر ما قرار گیرند.

با وجود اینکه ماه  در این تصویر بسیار کوچک به نظر می رسد اما در واقع پنجمین قمر بزرگ منظومه شمسی است و نسبت به سیاره ما، قمر نسبتا بزرگی محسوب می شود.(شارون، قمر پلوتو بزرگ‌تر است اما پلوتو دیگر سیاره محسوب نمی‌شود).

جدیدترین تصویر تهیه شده از زمین و ماه

کمی عجیب است اما در آینده ممکن است انسان بر روی سطح مریخ ایستاده و شاهد چنین منظره‌ای باشد ونیل آرمسترانگ نیز در این خصوص می گوید :

ناگهان متوجه شدم این نخود کوچک ، زیبا و آبی ، سیاره من زمین است. شصتم را بالا برده و یک چشمم را بستم. شصت من سیاره زمین را از نظر محو کرد. دیگر احساس یک غول را نداشتم . بسیار بسیار حس کوچکی به من دست داد.

البته فراموش نشود که دانشمندان ناسا در ابتدا قصد داشتند تا دوربین HiRISE این ماهواره را مجددا کالیبره کنند و بدین منظور می‌بایست سیاره‌ای غیر از مریخ را هدف دوربین قرار می‌دادند. از آنجایی که مریخ همسایه‌ی دیوار به دیوار زمین است، چه هدفی بهتر از زمین و ماه برای عکس‌برداری وجود داشت؟

منبع : gizmodo

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا