گوناگون

"مال آگِر" کجاست؟

شهر تاکستان‌های زرخیز، واقفین خیراندیش، شهدای سرافراز، عالمان و نخبگان نام‌آور، شهر تاریخ کهن ایران زمین و خطه هنرمندان افتخارآفرین؛ ملایر…

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه همدان، آثار بجا مانده در این شهر گواه روشن فرهنگ و تمدن غنی این دیار کهن است. در مورد وجه تسمیه این شهر مورخین نوشته‌اند که نام “ملایر” ترکیبی از دو واژه “مال” به معنای خانه و واژه ” آیر” معروف به ” آگر” می‌باشد که در زبان مادی به معنای آتش بوده، بنابراین “مال آیر” یعنی سرزمین آتش.

نظر دیگر بر این است که ملایر از واژه “مال” به معنای خانه و کلمه ” آیر” به معنی آریایی‌ها گرفته شده، یعنی سرزمین آریایی‌ها؛ همچنین “مل آگر” به معنای تپه آتش نیز می‌باشد. در آن زمان مادها با روشن کردن آتش بر روی تپه‌ها و کوه‌ها، اخبار و احادیث را به سایر مناطق اطراف می‌رساندند. گذشته از این در زمان حمله اعراب به ایران، هنگام عبور از این منطقه به آب دست نیافتند و به همین دلیل آن را “ماء لایری” به معنای آب دیده نشده خواندند.

از نظر سابقه جغرافیایی – تاریخی، باید دانست که اگر چه این منطقه از قدیم به نام “ملایر” شناخته شده است اما شهر فعلی آن در سال 1224 هجری قمری به دستور فتحعلی شاه قاجار توسط فرزند وی محمدعلی میرزای دولتشاه، والی کرمانشاه، بنا نهاده شد و شیخعلی میرزا به پاس قدردانی از دولتشاه، نام این شهر را “دولت آباد” نامید و با توجه به جمعیت رو به رشد ملایر در سال 1236 هجری قمری بنیان بازار، مسجد، مدرسه، حمام و کاروان سرا در آن نهاده شد.

از جمله آثار باستانی و اماکن دیدنی موجود در ملایر می توان به آتشکده باستانی نوشیجان، بوستان تاریخی سیف الدوله، یخچال میرفتاح، تالاب آق گل، دریاچه مصنوعی و مجتمع سیاحتی کوثر، عمارت قدیمی لطفعلیان، بازار سرپوشیده، سکونت گاه باستانی در شهر سامن و منطقه حفاظت شده لشگردر، اشاره نمود.

ملایر شهرستانی است با آب و هوای معتدل کوهستانی و موقعیت استراتژیکی خاص در استان همدان. این شهر در حوزه سلسله جبال زاگرس قرار گرفته و کوه‌های اطراف آن، مناظر زیبایی را به وجود آورده‌اند. گویش مردمانش لری است و قالی‌های دست بافت آن منسوب به روستاهای کسب، ننج و جوزان شهرت خاصی دارند و عمدتاً صادر می شوند.

این شهر از دیرباز در تولید انگور، کشمش، گردو، بادام و… در کشور حرف اول را می‌زند و محصولات متنوع آن از جمله شیره، عسل، باسلق و… به کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس صادر می گردد.

ملایر به دلیل غنای معادن سرب، نقره، سلیس و فلدسپات، منطقه‌ای مناسب برای فعالیت کارخانجات و شهرک‌های صنعتی مختلف به شمار می رود.

در حال حاضر این شهرستان پس از گذشت فراز و فرودهای فراوان دارای پنج شهر ملایر، سامن، ازندریان، جوکار و زنگنه، 15 دهستان و 220 روستای دارای سکنه و بالغ بر 350 هزار نفر جمعیت می‌باشد.

امروز این شهرستان که قطعه‌ای افتخار آفرین از کهن ایران زمین است، با حضور مردمان همیشه در صحنه و همت بلند مسئولینش می رود تا قله‌های پیشرفت و توسعه را یکی پس از دیگری فتح نماید.

ملایر با اهدای 1100 شهید همیشه زنده، فعالیت 10 مرکز آموزش عالی مطرح، چهار حوزه علمیه، 30 هزار دانشجو، 268 واحد صنعتی فعال، شهرک‌های صنعتی شوشاب، سهند، شهرک مبل و منبت، منطقه ویژه اقتصادی سامن و با داشتن سد کلان، بزرگترین سد آبی استان و گذر راه آهن از دل این شهر، پروژه‌های عظیم و کم نظیر”بام ملایر و مینی ورد” در زمینی به مساحت 460 هکتار به عنوان بزرگترین منطقه تفریحی- توریستی منطقه غرب و داشتن بیشترین سرانه فضای سبز در سطح کشور، مبدل به یک کارگاه عمرانی شده است.

وجود مجهزترین سینمای غرب کشور در ملایر، حضور هنرمندان فرهیخته و برجسته در عرصه‌های تئاتر، سینما، تلویزیون، شعر، ادبیات، عکاسی، گرافیک، خوشنویسی، درخشش جوانان ورزشکارش در سطوح بین المللی و نام آوری آینده سازان اندیشمندش در زمینه المپیادهای علمی و جشنواره‌های فرهنگی و هنری گوناگون، نماد بارز توانمندی‌های بالقوه و بالفعل این دیار می‌باشد.

اکنون ملایر، شهر کریم خان زند، به عنوان فرمانداری ویژه، با داشتن قابلیت‌های شاخص در سطح استان و منطقه، افق‌های روشن موفقیت را مقتدرانه نشانه رفته و سعی در تبدیل شدن به الگویی ماندگار در ارائه سند چشم انداز 20 ساله دارد.

وجود قابلیت‌های کم نظیر در این شهرستان زمینه‌ای مناسب برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی به شمار می رود. بی تردید حضور مسئولین ملایری در رده‌های بالای کشور می تواند پتانسیل‌های بالقوه این خطه را فعال کرده و با احقاق حق ملایر، شرایط لازم را برای توسعه و آبادانی بیشتر، رفع مشکل اشتغال جوانان، بهره مندی از حضور نخبگان علمی، فرهنگی و هنری و مطرح شدن شهرستان در عرصه‌های جهانی فراهم سازد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا