گوناگون

ماماها باید در سیاستگذاری سلامت مشارکت داشته باشند

81155947 5680961

به گزارش خبرنگار ایرنا ، دکتر حمیرا وفایی امروز در همایش تقدیر از ماماهای نمونه استان فارس فزود : ارایه مراقبت های مامایی در کیفیت بالا و ارتقای مستمر ، عاملی تاثیر گذار بر کاهش مرگ و میر مادران است .

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز بر حمایت از ماما برای دستیابی به افزایش آمار زایمان طبیعی و سلامت مادر و نوزاد تاکید کرد .

دکتر علی بهادر افزود : آمار سزارین در کشور بالاست و باید این مسئله از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد و توجه به بسته حمایتی زایمان طبیعی موجب افزایش این نوع زایمان خواهد شد .

وی اظهار داشت : لازم است که در تمامی بیمارستان های دولتی و خصوصی از ماماها و متخصصان زنان و زایمان حمایت کنیم تا بتوانیم زایمان طبیعی و سلامت مادر و نوزاد را افزایش دهیم .

دکتر بهادر بیان کرد : خداوند جان انسان را بالاترین ارزش خلفت می داند و کمک به بیمار بالاترین خدمت است که ماما ها نیز این خدمت را به جامعه ارایه می دهند .

وی گفت : رشته مامایی در حال حاضر مشکلات خاص خود را داردکه باید به آنها بپردازیم از جمله اشتغال ماماها که باید شرایطش فراهم گردد و همچنین رفع مواردی از جمله پوشش بیمه ای ، مشکل نسخه نویسی این گروه و جدا شدن سرانه ماما از حقوق پزشک در برنامه پزشک خانواده .

رییس دفتر بخش زنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت : ماماها باید در پیدا نمودن جایگاه شغلی خودشان تلاش نمایند نه اینکه تنها در مورد مشکلات صحبت کنند ، بلکه برای رفع آنها نیز اقدام نمایند .

دکتر پارسانژاد افزود : حدود هشت سال پیش پیشنهاد کردم که یک بخش مامایی در بیمارستان حضرت زینب (س) ایجاد شود و در حال حاضر نیز زمینه این اقدام فراهم است و برای محقق شدن نیازبه تلاش و پی گیری این گروه می باشد .

کارشناس مسئول واحد مامایی دانشگاه نیز بیان کرد : ماماها در دوران مختلف زندگی بانوان به خدمت رسانی می پردازند که مراقبت های دوران بارداری ، مشاوره در زمینه بارداری و دوران یائسگی از جمله آنهاست .

شفیعی افزود : سیاستگذاری طرح سلامت مادران ترویج زایمان ایمن است و باید فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه جمعیت را به طور جدی پی گیری نماییم .

وی اظهار داشت : هدف از ترویج زایمان طبیعی ارتقای سلامت مادر و نوزاد است که به سازی فضای فیزیکی زایشگاه ، رایگان نمودن زایمان طبیعی و افزایش تعرفه ماماها در همین راستا است .

شفیعی گفت : سند مامایی در سال 91 تنظیم شده و درحال بازنگری است که در صورت تصویب بسیاری از مشکلات حرفه ای ماماها رفع می شود .

وی افزود : با مشخص شدن جایگاه ماما در حوزه های مختلف و تدوین چارت سازمانی مربوطه ، ارتقای سلامت مادر و نوزاد را بدست می آوریم .

شفیعی از ثبت اطلاعات مادر و نوزاد در سا ل گذشته در دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد و بیان کرد : طی این مدت بیش از 65 هزار آمار و مشخصات کلی مادر و نوزاد در فارس ثبت شده که کمک قابل توجهی به بررسی موارد و انجام پژوهش ها می کند .

نماینده دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این مراسم با تبریک روز جهانی ماما بر تاثیر تربیتی ماما بر پدر و مادر و تربیت فرزند تاکید کرد .

در این مراسم از 45 مامای نمونه دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، هیات مدیره و تعدادی از اعضای جمعیت مامایی تقدیر شد . ک/2

677

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا