گوناگون

مانور دور میزی زلزله در قزوین برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، پس از اعلام تلفنی و ارسال پیامک از سوی مدیریت بحران استانداری قزوین مبنی بر وقوع زلزله چند ریشتری در منطقه طارم و وارد شدن خسارات مالی و جانی مدیران دستگاههای اجرایی در محل سالن جلسات فرمانداری قزوین گردهم آمدند.

پس از حضور مسئولان و برخی خبرنگاران مشخص شد این زلزله واقعی نیست و برای حفظ آمادگی مدیران مانور دور میزی با یاد شهید امامی استاندار فقیدی که در حادثه زلزله الموت به درجه رفیع شهادت نائل شد برگزار شده که بیش از چهارساعت طول خواهد کشید.

نشست اضطراری به ریاست سید علی موسوی فرماندار قزوین و محمد علی آهنی مدیرکل مدیریت بحران استاند اری برگزار شد و پس از اعلام وقوع زلزله فرضی وظایف دستگاهها مشخص شد.

محمد علی آهنی در ابتدای این نشست گفت: بیشترین آسیب از حوادثی است که وقوع آن را پیش بینی نمی کنیم لذا هر چقدر میزان آمادگی نیروهای امدادی بیشتر باشد می توان از آسیب ها کم کرد و امیدوار بود مدیریت بحران به نحو مناسبی صورت گیرد.

این مسئول تصریح کرد: این زلزله فرضی در منطقه طارم و رودبار شهرستان رخ داده و لازم است بسرعت اقدامات امدادی برای نجات جان آسیب دیدگان و برقراری ارتباط جاده ای و مخابراتی و آب و برق و گاز انجام شود.  

آهنی تصریح کرد: چند ماموریت داخلی و چند ماموریت خارجی برای دستگاههای اجرایی پیش بینی شده که امیدواریم متولیان امر آن را بخوبی انجام دهند.

وی سپس گفت: برای مواقع بحرانی تعداد 30 دستگاه تلفن ماهواره ای تهیه شده و در اختیار مدیران قرار  گرفته که امیدواریم مسئولان آن را با خود همراه داشته باشند.

آهنی پرسید آیا مدیران تلفن های در اختیار خود  را همراه آورده اند که هیچکدام از مسئولان این وسیله مهم را که در بروز حادثه ای مانند زلزله می تواند در ایجاد ارتباط حیاتی یاری کند همراه نداشتند که به عنوان یک نقطه منفی ثبت شد تا این نقیصه برای اینگونه حوادث برطرف شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان یادآورشد: همه مدیران لازم است با تهیه سیم کارت این خط را فعال کنند چون حادثه هرگز خبر نمی کند و در بروز بحران باید بتوانیم با داشتن وسایل و تجهیزات حیاتی به کمک مردم بشتابیم و فرصت ها نباید از دست برود زیرا جان انسانها در خطر است و لحظه ها تعیین کننده است.

مدیران با شرکت در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران به سوالاتی که از سوی فرماندار و مدیریت بحران مطرح می شد پاسخ می دادند تا وضعیت آمادگی و اطلاعات مسئولان دستگاههای کمک رسان مورد ار زیابی قرار گیرد.

ارزیابی کلیه نقاط ضعف و قوت دستگاهها در خصوص میزان آمادگی آنها، بررسی میزان آشنایی مدیران به شرح وظایفشان در حوادث، آشنایی مدیران با ماور مباحثه ای و دور میزی، ارتقاء هماهنگی و تعیین زبان مشترک بین دستگاهها در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه، در راین نشست صورت گرفت.

IMG13253068

در این مانور همچنین برنامه ها و سوالات مرتبط با هر دستگاه توسط سید علی موسوی فرماندار قزوین به عنوان رئیس جلسه به آنها ابلاغ و پاسخ مسئولان ثبت و ارزیابی شد.

محل های فرضی وقوع حادثه در سه شهر محمودآباد نمونه، اقبالیه و قزوین و 18 روستا در شهرستانهای طارم و الموت پیش بینی شده بود که این نقاط به دستگاهها اعلام شد.

برقراری ارتباط تلفنی در 18 روستا و سه شهر زلزله زده، تامین برق سه اردوگاه یک هزار نفری در باراجین، اقبالیه و محمودآباد، اعزام تیم ویژه برای برآورد خسارات، برپایی اردوگاه پنج هزار و دو هزار نفری توسط جمعیت هلال احمر، بیمارستان صحرایی، امدادرسانی به حادثه دیدگان، توزیع اقلام دارویی و غذایی بین آسیب دیدگان، استفاده از دستگاههای زنده یاب، تامین نیازهای بهداشتی سانحه دیدگان، حمل فوت شدگان و مجروحان، کمک به در راه ماندگان، مقابله با آتش سوزی ناشی از انفجار گاز، رسیدگی به بهداشت منطقه، اعزام تیم اورژانسی به جاده ها برای رسیدگی به حوادث احتمالی، هماهنگی بخشداران با فرمانداران، برآورد خسارات روستاها و شهرها،
استفاده از نیروهای بسیجی، تامین امنیت روستاهای زلزله زده توسط پلیس، دریافت کمک های مردمی و توزیع بین آسیب دیدگان، توجه به آمار دقیق فوت شدگان و مجروحان، حضور ماموران برای مقابله با احتمال شکستگی سد، رفع انسداد جاده ها، تخریب پل ها، در این مانور مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین نحوه تامین جرثقیل و خودروهای سنگین راهداری، آواربرداری، اطفاء حریق، مقابله با سیل، تامین آب شرب مردم، تحویل موقت ساختمان برای دایر شدن مدارس موقت، پیش بینی برنامه امتحانی دانش آموزان مناطق زلزله زده، ساماندهی سالخوردگان و کودکان، استفاده از مساجد برای اسکان اضطراری، تامین واحدهای خونی مجروحان، پیش بینی وضعیت هوا، تشخیص هویت کشته شدگان، اعزام امدادگران با وسایل سنگین،تامین سوخت، حضور بموقع نیروهای نظامی و انتظامی برای کمک رسانی، اقدامات لازم برای دامهای تلف شده، اطلاع رسانی توسط رسانه ها، جلوگیری از حضور و ازدحام مردم در منطقه، از کارهای پیش بینی شده بود تا میزان
آمادگی نیروها سنجیده شود.

این مانور مدت شش ساعت طول کشید و ساعت 24 دیشب پایان یافت و در ساعات پایانی مرتضی روزبه استاندار قزوین نیز از آن بازدید کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا