گوناگون

بهترین انارهای دنیا ارمغان باغات جلفا/ فروش شاه دانه های سرخ بهشتی با قیمت کم به دلالان

به گزارش خبرنگار مهر، باغات واقع در روستاهای اشتبین، قولان، میسن، کردشت، دوزال، نوج مهر و پهناور از مناطق عمده تولید انار در شهرستان جلفا هستند، سفید یزدی، دانه قرمز رباب با طعم ملس، گلوشا، شیرین، ترش، میخوش، فاروق، قره قابوغ (انار سیاه) و ارقام مختلف انار در شهرستان جلفا است و این ارقام از لحاظ بازارپسندی، طعم و مزه جزو بهترین بوده بطوریکه انار ملس تولیدی در حال حاضر مورد توجه کشورهای همسایه همچون ارمنستان و آذریایجان قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، به علت نبود کارخانه ای برای تولید محصولات انار، عمده تولید این محصول به صورت تازه خوری روانه بازار مصرف شده و اکثر مسافران، گردشگران و زوار امامزاده سید محمد آقا و اتباع آذری نیز برای سوغاتی آن را می خرند.

فروش محصول انار با قیمت های کم به دلالان یکی از مهم ترین مشکل باغداران شهرستان جلفا است و آنها به ناچار مجبور می شوند محصولات خود را با قیمت کم به فروش برسانند و اکثر تولیدات انار توسط باغداران یا دلالان به میدان میوه شهرستان مرند و یا تبریز انتقال داده می شود.

IMG10542668

امسال 1680 تن انار مرغوب از باغات شهرستان جلفا در سواحل رودخانه ارس برداشت می شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جلفا در گفتگو با خبرنگار مهر از یک هزار و 680 تن انار مرغوب و ارگانیک از 140 هکتار از باغات روستاهای واقع در سواحل رودخانه ارس این شهرستان خبر داد و افزود: متوسط برداشت محصول انار از هر هکتار 12 تن است و این شهرستان جلفا با تولید انار مرغوب و ارگانیک رتبه نخست تولید این محصول در آذربایجان شرقی را دارد.

رضا عباسی همچنین در ادامه با بیان اینکه برداشت انار از اوایل مهر ماه آغاز شده و تا اواسط آبان ماه امسال ادامه دارد، اظهار داشت: سواحل رودخانه ارس به دلیل تنوع آب و هوایی مستعد برای تولید محصولات باغی از جمله انار، گردو، سیب، انگور، زردآلو، آلبالو و هلو است.

وی ارقام انار گلوشاه، یزدی، شیرین، ترش، ملس و قره قابوغ (انار سیاه) را از ارقام عمده تولیدی در سطح منطقه اعلام کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جلفا با اشاره به برداشت انار در روستاهای شهرستان جلفا گفت: تولید محصول انار امسال در این شهرستان نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

عباسی همچنین در ادامه افزود: عمده محصول تولیدی انار به صورت تازه خوری روانه بازار مصرف می شود.

انارهای تولید شده در شهرستان جلفا به علت کیفیت و ماندگاری در تمام دنیا بی نظیر است

نائب رئیس شورای شهرستان جلفا در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در این روستا حدود 200 هکتار باغ وجود دارد که نزدیک 100 هکتار آن شامل باغ های انار است که به ازای هر هکتار 10 الی 12 تن انار برداشت می شود.

اسدالله همتی با بیان اینکه انارهای تولید شده در شهرستان جلفا در دنیا شناخته شده است، افزود: انارهای تولید شده گلوشاه و یزدی که در روستای قولان شهرستان جلفا تولید می شود به علت کیفیت و ماندگاری و ارگانیک بودن این محصول در تمام دنیا بی نظیر است.

وی اظهار داشت: بر اساس اظهارات مهندسان کشاورزی ایران، محصول انار تولید شده منطقه ارسباران سالم ترین انارهای کشور محسوب می شود.

این باغدار با اشاره به زمان برداشت محصول انار در شهرستان جلفا گفت: در روستاهای این شهرستان برداشت محصول انار از اوایل مهر تا اواخر آبان ماه ادامه دارد.

IMG19040755

همتی تولید امسال را نسبت به سال گذشته چشمگیر دانست و افزود: خوشبختانه برداشت محصول انار امسال نسبت به سال گذشته چشمگیر است و در حال حاضر برای حمایت از کشاورزان اعطای تسهیلات بانکی نیاز است.

وی ادامه داد: حدود چند سال گذشته هشت نفر از کشاورزان روستای قولان توانسته بودند از تسهیلات بانکی استفاده کنند، اما در دو سه سال اخیر اعطای وام به کشاورزان شهرستان جلفا و به تبع آن کشاوزان روستای قولان کاهش یافته است.

این باغدار ابراز داشت: متاسفانه سود فروش محصول انار در مقابل زحمات کشاورزان خیلی کم بوده و قابل توجه نیست.

همتی ایجاد کارخانه برای تولید محصولات انار را در شهرستان جلفا ضروری دانست و ادامه داد: تاکنون کارخانه ای برای تولید محصولات انار در این شهرستان ایجاد نشده است و با توجه به اینکه تولید این محصول در شهرستان جلفا بیش تر است ضرورت دارد که کارخانه ای برای تولید محصولات انار در شهرستان ایجاد شود.

وی همچنین در ادامه با اشاره به نحوه فروش محصول تولید شده انار در روستای قولان شهرستان جلفا گفت: باغداران این شهرستان بعد از برداشت محصول آن را به صورت دستی در باغ ها به فروش می رسند.

این باغدار افزود: عمده محصول براشت شده در روستای قولان توسط باغداران برای فروش به میدان های میوه تبریز و یا مرند انتقال داده می شوند.

همتی ابراز داشت: خوشبختانه تاکنون دلالان نتوانسته اند برای فروش محصول انار در روستای قولان نفوذ کنند، چرا که تمام محصولات برداشت شده توسط باغداران به فروش می رسد.

IMG10551310

فروش محصول انار با قیمت کم به دلالان یکی از مهم ترین مشکلات باغداران شهرستان جلفا است

دهیار روستای کردشت شهرستان جلفا در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مهم ترین مشکلات باغداران انار شهرستان جلفا اظهار داشت: فروش محصول انار با قیمت کم یکی از مهم ترین مشکلات باغداران شهرستان جلفا است و باغداران به اجبار محصول خود را با قیمت کم به فروش می رسانند.

حسن داداش زاده همچنین در ادامه با اشاره به هکتار باغات انار در روستای کردشت شهرستان جلفا افزود: این روستا دارای 80 هکتار باغ است که عمده محصول باغات این روستا انار و انجیر است.

وی به انواع انارهای کشت شده در باغات روستای کردشت شهرستان جلفا اشاره کرد و گفت: در این روستا انارهای ترش و شیرین کشت می شود.

این باغدار سرمازدگی را عامل اصلی کاهش محصول تولید شده در روستای کردشت شهرستان جلفا دانست و خاطرنشان کرد: به علت سرمازدگی، تولید انار امسال کاهش یافته است.

داداش زاده همچنین در ادامه از نبود کارخانه برای تولید محصولات انار در روستای کردشت شهرستان جلفا خبر داد و افزود: با توجه به نبود کارخانه ای برای تولید محصولات انار، تمام محصول برداشت شده به صورت مصارف شخصی به فروش می رسد.

وی خاطرنشان کرد: در روستای کردشت شهرستان جلفا برخی از باغدارانی که وسیله نقلیه دارند، محصولات خود را مستقیم در میدان های میوه فروش تبریز به فروش می رسانند، اما عده ای از باغدارانی که وسیله نقلیه ای برای بار کردن محصول خود برای فروش ندارند، به اجبار محصول برداشت شده خود را با قیمت کم به دلالان می فروشند.

توسعه کشت انار به لحاظ ارزش اقتصادی، نیازهای غذایی و وجود زمینه صادرات به کشورهای آسیای میانه می تواند در رشد اقتصاد استان نقش به سزایی داشته باشد و استعداد بالقوه انار در زمینه تهیه انواع فرآورده های غذایی و صنعتی همچون مربا، رب، شربت و آبمیوه می تواند سرآمد سایر محصولات باغی کشور باشد.

………………………..

گزارش از زهرا ناصران

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا