گوناگون

ماهیان کفال خزر آلوده نیستند

رئیس اتحادیه ماهیگیران پره مازندران گفت: آلودگی ماهیان کفال دریای خزر کذب محض بوده و به هیچ وجه صحت ندارد.

محمد رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مازندران، افزود: 4200 نفر صیاد در قالب 54 شرکت تعاونی صیادی در حال فعالیت هستند. حوزه فعالیت این اتحادیه از رامسر شروع شده و تا 40 کیلومتری جزیره میانکاله ادامه دارد.

وی تصریح کرد: اغلب صیدهای ماهگیران ماهیان استخوانی مانند کفال و ماهی سفید است اما آلات و ادوات صید ما قابلیت صید ماهیان غضروفی مانند ماهیان خاویاری را نیز دارد. بعد از سال 90 برای حفظ ذخائر دریایی و جلوگیری از کاهش ماهیان خاویاری در دریای خزر، صیادان، اقدام به صید ضمنی کرده و آنها را تحویل مرکز تکثیر شهید رجایی ساری داده و پس از تکثیر در دریا رهاسازی می‌کنند.

رضوی تصریح کرد: در سال 89-90 ، شیلات استان با همکاری اتحادیه و جامعه صیادان حدود یکصد میلیون قطعه بچه ماهی به صورت نیمه مصنوعی، تکثیر و در رودخانه‌های مستعد مازندران رهاسازی کردند.

وی ادامه داد: در سال 90-91 هم این روند ادامه داشته و در سال 91-92 نیز حدود 70 میلیون قطعه بچه ماهی به صورت نیمه مصنوعی توسط شیلات استان با همکاری اتحادیه و جامعه صیادان رهاسازی شد. حدود 4.5 میلیون قطعه بچه ماهی سفید به صورت طبیعی برای اولین‌بار به عنوان طرح پایلوت در رودخانه چشمه کیله تنکابن شیل‌گذاری و بعد از 50 تا 60 روز مراقبت در دریا رهاسازی شد.

رضوی با اشاره به اینکه در سال 92-93 حدود 45 میلیون قطعه بچه ماهی به صورت نیمه مصنوعی در رودخانه های استان رها سازی شده است، افزود: شیلات استان با همکاری اتحادیه و جامعه صیادان حدود 13.5میلیون قطعه بچه ماهی طبیعی در رودخانه‌های مستعد استان رهاسازی کردند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود از اواسط اسفند 93 تا اواسط اردیبهشت سال آینده 10 رودخانه را در سطح استان شیل‌گذاری کنیم.

وی با اشاره به خسارت برف سال گذشته اظهار کرد: برف سال گذشته خسارت جبران‌ناپذیری به جامعه صیادی وارد و عمل صید را با مشکل مواجه کرد اما هیچ‌گونه خسارتی تاکنون به صیادان پرداخت نشده است.

رضوی با اشاره به سوله 1200 متری اتحادیه پره مازندران خاطرنشان کرد: بعد از بارش برف سال گذشته حدود 500 میلیون تومان به این سوله خسارت مالی وارد شد اما تاکنون این خسارت پرداخت نشده است.

رئیس اتحادیه ماهیگیران پره مازندران به مشکلات ماهیگیران بخش میانکاله اشاره کرد و افزود: حدود هزار صیاد در 13 شرکت تعاونی میانکاله با کمترین درآمد و امکانات رفاهی و بهداشتی در حال فعالیت هستند که باید برای رفع مشکلات آنها چاره‌ای اندیشید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا