Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

ماه خونین یا ماه سرخ به همراه پدیده ماه گرفتگی و ابر ماه ۱۱بهمن‌ را از دست ندهید

ماه خونین یا ماه سرخ یا Blood Moon زمانی رخ می‌دهد که ماه در وضعیت گرفت کامل قرار داشته باشد. این پدیده از نظر ستاره شناسی دارای اهمیت چندانی نیست، اما از آنجایی که رنگ سفید معمول ماه در این پدیده به قرمز مایل به قهوه‌ای تبدیل می‌شود، نمای زیبایی را می‌توان در آسمان مشاهده کرد. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

ماه خونین یا ماه سرخ در جریان ماه‌ گرفتگی ۱۱ بهمن‌ ماه ۹۶ -۳۱ ژانویه – و طی پدیده‌ای که در ۱۵۰ سال گذشته بی‌ سابقه است ، رخ خواهد داد و این در حالی است که این ماه گرفتگی که با پدیده ابر ماه همزمان رخ خواهد داد در بخش‌ هایی از شمال آمریکا، استرالیا، اقیانوس آرام و قاره آسیا قابل مشاهده است.

ماه خونین یا ماه سرخ چه زمانی دیده می‌شود؟

همان‌ طور که می‌دانید همراه با گردش زمین به دور خورشید ، ماه نیز در مداری به دور زمین می‌گردد. ماه حدودا هر ۲۷ روز ، یک مرتبه مدار خود به دور زمین را طی کرده و همچنین در یک چرخه ۲۹/۵ روزه از فاز‌های معمول خود عبور می‌کند. تفاوت میان زمان این دو چرخه بدلیل موقعیت نسبی زمین، ماه و خورشید است. این موقعیت‌ها در حین گردش ماه به دور زمین و در زمان‌های مختلف در طول سال تغییر می‌کنند.

ماه خونین یا ماه سرخ
نقشه ناسا از پدید ماه گرفتگی 11 بهمن که به همراه پدیده ابر ماه و ماه خونین یا ماه سرخ رخ می دهد

ماه‌ گرفتگی‌ ها تنها هنگامی رخ‌ می‌دهند که قرص کامل ماه در آسمان قابل مشاهده باشد. همچنین معمولا ماه کامل با ماه‌ گرفتگی همراه نیست، چرا که صفحه گردش مداری ماه اندکی با زمین و خورشید تفاوت دارد. حال اگر صفحه گردش مداری این سه جرم بر یکدیگر منطبق شود و زمین از بین خورشید عبور کند، مانع از رسیدن نور خورشید به ماه شده و یک گرفت اتفاق می‌افتد.

اگر زمین به طور کامل از رسیدن نور خورشید به ماه جلوگیری نکند (اصطلاحا خورشید را به طور ناقص بلوکه کند) و ماه در بخش تاریک سایه‌ای که زمین ایجاد کرده‌ است قرار بگیرد، می‌گوییم یک ماه گرفتگی جزئی (Partial Lunar Eclipse) رخ داده است.

در طول این پدیده شما سایه‌ای سیاه‌ را خواهید دید که بخشی از ماه را می‌بلعد. گاهی اوقات نیز ماه در بخش روشن‌ تر سایه زمین – نیم‌سایه‌ زمین – قرار می‌گیرد که در این حالت پدیده ماه گرفتگی نیم‌سایه‌ای – Penumbral  Lunar Eclipse – به وقوع می‌پیوندد. تنها مشاهده‌کنندگان فصلی آسمان قادر به توضیح تفاوت خواهند بود؛ چرا که ماه تنها اندکی تیره‌ تر خواهد بود.

در طول یک گرفت کامل Total Lunar Eclipse ، اتفاقی جذاب و دیدنی رخ می‌دهد. ماه به طور کامل در سایه زمین قرار می‌گیرد. همزمان، مقدار اندکی از نور طلوع و غروب خورشید (بر روی صفحه سیاره) از اتمسفر زمین بازتاب کرده و بر روی سطح ماه می‌افتد و به این دلیل که امواج نور کشیده می‌شوند (طول موج‌شان افزایش می‌یابد) و ماه قرمز دیده می‌شود.

ماه خونین یا ماه سرخ
نقشه نمایش‌دهنده مناطق مختلف جهان برحسب امکان مشاهده ابر‌ماه‌گرفتگی سرخ‌آبی ۳۱ ژانویه ۲۰۱۸ (۱۱ بهمن). در این نقشه تغییرات و محدودیت‌های آب و هوایی گنجانده نشده است.

بر اساس اطلاعاتی که توسط ناسا منتشر شده در آمریکا، آلاسکا و هاوایی ماه گرفتگی تا پیش از طلوع خورشید و در هنگام غروب ماه قابل مشاهده است. در حالی که در خاورمیانه، شرق آسیا، روسیه، استرالیا و نیوزلند می توان پدیده مذکور را در هنگام طلوع ماه مشاهده کرد.

البته بد نیست بدانید که پیشگویی ماه خونی یک ایده است که توسط کشیش آمریکایی جان هاگ و مارک بیلتزارائه شد که ادعا می‌کند که تتراد (چهار ماه گرفتگی پشت سر هم) که از آوریل ۲۰۱۴ آغاز شده است نشانه‌ای از آخرالزمان است.

پیشگویی ماه خونی از عهد عتیق کتاب جوئل گرفته شده است که می‌گوید :

خورشید به تاریکی تبدیل خواهد شد و ماه به خون تبدیل خواهد شد، قبل از آن روز بزرگ و به یادماندنی پروردگار. از این رو هرکسی که نام پروردگار را بخواند نجات خواهد یافت.

ماه خونین یا ماه سرخ

در بیشتر نقاط ایران ماه گرفتگی به صورت کامل اتفاق می افتد و بهترین مناطق برای مشاهده آن شرق کشور است. این ماه گرفتگی در کشور ما از 3 ساعت پیش از طلوع ماه شروع می شود. به طور دقیق تر در ایران می توانیم در ساعت 17 و 37 دقیقه و 51 ثانیه این واقعه را مشاهده نماییم. همچنین در ساعت 18 و 41 دقیقه گرفتگی جزئی پایان خواهد یافت و نیم سایه نیز تا ساعت 19 و 38 دقیقه ادامه خواهد داشت.

البته در کشورمان آغاز این پدیده زیر افق اتفاق خواهد افتاد. بدین ترتیب امکان مشاهده مراحل اولیه آن وجود ندارد.

منبع    Nasa

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا