Mihanpostپزشکیپژوهشیتغذيه

نگاهی به عوارض و مضرات مصرف زیاد گوشت قرمز برای بدن

مضرات مصرف زیاد گوشت قرمز برای بدن کوضوعی است که همواره کارشناسان تغذیه به آن پرداخته اند و حتما شما نیز در خصوص مضرات مصرف زیاد گوشت قرمز اطلاعاتی کسب کرده‌اید،مثلا شاید بدانید که افزایش مصرف گوشت قرمز در بالارفتن خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ تا حدودی موثر بوده و یا این که مصرف زیاد گوشت قرمز توسط خانم ها احتمال ابتلا آن ها را به سرطان سینه نیز افزایش می‌دهد. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

مضرات مصرف زیاد گوشت قرمز از مدت ها قبل طی هشدارهایی پزشکی اعلام شده بود که وجود چربی های اشباع شده در گوشت قرمز با بیماری های قلبی ارتباط دارد ولی تحقیقات جدید نشان داده است که این موضوع تنها عامل اصلی نیست چرا که تعدادی از پژوهشگران به این تنیجه رسیده اند که باکتری های روده،کارنیتین carnitine که یک پروتئین مهم در گوشت قرمز است را به موادی تبدیل می کنند که می توانند موجب کلفتی و سخت شدن جدار عروق شده و باعث به وجود امدن بیماری های عروقی و قلبی شود.

بنابراین لازم است بدانید که هر چه گوشت قرمزتر باشد کارنیتین آن بیشتر است و این ماده در گوشت مرغ و ماهی وجود ندارد. در خصوص صدق این موضوع نیز محققان نتایج این مطالعه و تحقیقات را در مجله Cell Metabolism منتشر کرده و می گویند که این یافته می تواند به ایجاد راهی نُو برای تاثیر داروهای جدید در پیشگیری و درمان بیماری های قلبی کمک کند.

مضرات گوشت قرمز

البته در سال های اخیر یکی از مواردی که دانشمندان و پژوهشگران علم طب و تغذیه مردم را از خوردن آن منع می کنند، گوشت قرمز است. چرا که یک روز می ‌گویند گوشت قرمز نخورید،سرطان روده می‌ گیرید و چند وقت بعد درباره ی خطرات گوشت برای قلب سخن می‌ گویند.موضوعی که افراد را در خصوص مصرف و یا عدم مصرف گوشت قرمز نگران و سراسیمه می کند.

در این میان نباید فراموش کرد که سلول های بدن ما به حتم نیازمند کارنیتین هستند تا بتوانند چربی‌های وارده به بدن را به انرژی تبدیل کنند اما گفته می شود که بدن انسان نیازی به کارنیتین خارجی نداشته و خودش می تواند آن را بسازد که بنابراین محققان می دانند که گوشت قرمز دارای چربی و کلسترول بالا است ولی نه آنقدر بالا که بتواند میزان بالای بیماری های قلبی در مصرف کنندگان گوشت قرمز زا توجیه کند.

ولی با این اوضاع و احوال نباید فراموش کرد که گوشت قرمز (که موضوع اصلی این مطلب است) تغذیه سالم زندگی سالم – کاملی از پروتئین است که بدن هر انشانی برای رشد به آن احتیاج دارد. تا همین جا معلوم می ‌شود که بشر بی‌ دلیل گوشتخوار نشده، بلکه به آن نیاز داشته، ولی آیا این مسئله دلیل می ‌شود که تا جایی‌ که پولمان می ‌رسد، گوشت قرمز بخوریم؟ پزشکان با این نتیجه ‌گیری اصلا موافق نیستند چرا که تریلیون ها باکتری در روده انسان ها بطور طبیعی زندگی می کنند که به تغذیه ما و کنترل سیستم ایمنی ما کمک می کنند و نوع انها بسته به نوع تغذیه و ژنتیک افراد با هم متفاوت است. وقتی ما غذا می خوریم در واقع به این باکتری ها هم غذا می دهیم و کارنیتین گوشت قرمز به توسط باکتری های روده تبدیل به مواد سمی می شود که بر روی سلامت عروق و در نتیجه قلب اثر زیان بخش دارد.

red meat

اما آن چه را که بیشتر محققان بدان تاکید دارند این است که یکی از معروف ترین خطرات مصرف زیاد گوشت قرمز، ابتلا به سرطان روده ی بزرگ است که این مسئله در پژوهش‌های متعدد، به اثبات رسیده است. به عنوان مثال، گروهی از پژوهشگران اروپایی پس از بررسی عادات غذایی ۵۰۰ هزار نفر به این نتیجه رسیدند، افرادی که هر روز حداقل ۲وعده ی ۸۰ گرمی‌ گوشت قرمز یا گوشت فرآوری شده (مثل سوسیس) مصرف می‌ کنند، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک بار در هفته گوشت قرمز می‌ خورند، یک سوم بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

بنابراین دانشمندان عوامل متعددی را در ایجاد سرطان به دنبال مصرف گوشت قرمز متهم کرده‌اند. یکی از این مواد سرطان ‌زا، آمین‌های هتروسیکلیک (HCAs) است که به دنبال کباب کردن یا سرخ کردن گوشت ایجاد می‌شود. البته این ترکیب در صورت پختن مرغ و ماهی در دمای بالا هم ایجاد می‌ شود، بنابراین نمی‌ تواند متهم اصلی باشد.

بد نیست بدانید که متهم بعدی که به ویژه در گوشت‌های فرآوری شده دیده می ‌شود، ترکیبات نیتریت است. این ترکیبات که در کارخانجات برای دوام بیشتر مواد غذایی به آنها اضافه می‌ شوند، سرطان ‌زا هستند.

اما متهم اصلی به نظر می ‌رسد ترکیب “هم– آهن” باشد. “هم” جزء اصلی هموگلوبین است و هموگلوبین هم جزء اصلی ساختار گلبول قرمز خون است. به عقیده ی پژوهشگران، ترکیب هم – آهن که در گوشت قرمز دو برابر مرغ و ماهی است، به سلول‌های پوششی روده ی بزرگ آسیب می‌ رساند و باعث رشد غیر طبیعی و سرطانی شدن آنها می ‌شود.

از سوی دیگر مصرف گوشت قرمز فراوان باعث ابتلا یا تشدید بیماری نقرس می ‌شود. در بیماری نقرس، مقدار اسید اوریک خون بالا می رود و رسوب کریستال‌های اسیداوریک در مفاصل، باعث درد شدید می‌ شود. اسید اوریک در اثر تجزیه پروتئین‌ها ایجاد می ‌شود و می دانید که گوشت قرمز منبع کاملی از پروتئین است.

بنابراین با توجه به موارد فوق، در مجموع پزشکان مصرف حداکثر ۸۰ تا ۹۰ گرم گوشت در روز را مناسب می ‌دانند، ولی مقادیر بیشتر از آن را توصیه نمی ‌کنند. بیماری‌هایی هم مثل سرطان روده ی بزرگ، سرطان سینه، نقرس و … اغلب مربوط به کسانی است که مقادیر زیادی گوشت در طول روز مصرف می ‌کنند.

۱qqhvfwb

در این میان و با توجه به موارد فوق، در مجموع پزشکان مصرف حداکثر ۸۰ تا ۹۰ گرم گوشت در روز را مناسب می ‌دانند، ولی مقادیر بیشتر از آن را توصیه نمی ‌کنند. بیماری‌هایی هم مثل سرطان روده ی بزرگ، سرطان سینه، نقرس و … اغلب مربوط به کسانی است که مقادیر زیادی گوشت در طول روز مصرف می ‌کنند اما گذشته از این، برای داشتن یک رژیم متعادل، توصیه می‌ کنیم که حداقل ۲ بار در هفته ماهی استفاده کنید. ماهی به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب اُمگا-۳ تاثیرات مفیدی برای بدن دارد.

مصرف میوه‌جات و سبزیجات تازه هم که نیاز به تاکید ندارد. پزشکان توصیه می ‌کنند در روز حداقل ۵ وعده میوه و سبزیجات تازه را در برنامه ی غذایی خود بگنجانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا