پزشکیپژوهشیتغذيه

اهمیت تغذیه در فصل بهار و تاثیر آن بر سلامت بدن ؟

اهمیت تغذیه در فصل بهار و تاثیر آن بر سلامت بدن  همواره موضوعی است که مورد توجه و تاگید کارشناسان تغذیه قرار دارد چرا که فصل بهار از نظر گرمی و سردی، تری و خشکی در اعتدال است و هیچ‌یک از وضعیت‌های فوق غلبه ندارد. هر چند برخی معتقدند که مزاج بهار گرم و تر است. با این وجود طب سنتی اسلامی، طب آیورودیک و طب سنتی چینی همگی بر پاک سازی بدن از مواد زائدی که از خوردن غذاهای انرژی‌زا و گرم در فصل زمستان ایجاد شده‌اند. با میهن پست همراه شوید.

اهمیت تغذیه در فصل بهار و ای که در فصل بهار چی بخوریم؟ شاید برای بیشتر مردم اهمیت چندانی نداشته باشد اما انتخاب های غذایی در این فصل علی رغم این که متنوع تر از فصول پاییز و زمستان است، می تواند اثرات مثبت و منفی بر روی دستگاه گوارش شما داشته باشد.در اینجا برخی از انتخاب های غذایی مخصوص فصل بهار که برای دستگاه گوارش مفید و یا زیان آور هستند، معرفی شده اند:

مارچوبه: مارچوبه حاوی مواد مغذی غنی از پروبیوتیک است و می تواند به ترویج سلامت دستگاه گوارش کمک کند. مصرف مارچوبه احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ‌های روده‌ ای مانند سرطان روده، بیماری ‌های التهابی روده، آلرژی و… را می‌ کاهد. یکی از پروبیوتیک‌ های بسیار مهم اینولین است که از پلی ‌فروکتان ‌ها است؛ و مارچوبه یکی از منابع اصلی اینولین محسوب می شود.

ماست: ماست یک غذای ایده آل برای فصل بهار است. همچنین میان وعده ای مفید برای افزایش باکتری های خوب در روده محسوب می شود که به فرایند هضم در دستگاه گوارش کمک می کند و تقویت سیستم ایمنی بدن را نیز به دنبال دارد. ماست های پروبیوتیک همچنین به بهبود عملکرد روده در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده می انجامد.

ماهی قزل آلا: ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که می تواند منجر به کاهش التهاب در دستگاه گوارش شود. بررسی های بالینی در سال ۲۰۱۴ میلادی نشان داد که امگا ۳ موجود در ماهی در بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو منجر به کاهش علائم این بیماری می شود. اگر طرفدار ماهی نیستید، می توانید گردو و بذر کتان را جایگزین آن کنید.

نوشیدنی های گازدار: اگرچه مصرف این نوشیدنی ها در هوای گرم خوشایند است اما می تواند به شدت دستگاه گوارش شما را تخریب کند. نوشابه های گازدار اغلب حاوی اسید فسفریک و قند تصفیه شده سفید است که منجر به کشته شدن باکتری های خوب روده می شود ضمن این که سوزش معده را نیز به همراه دارد. افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر که از این نوشابه ها استفاده می کنند، تشدید علائم را به وضوح تجربه خواهند کرد.

هات داگ: اگرچه یک میان وعده مورد علاقه است اما سوسیس ها حاوی نیترات هستند که می تواند منجر به کشتن باکتری لاکتوباسیلوس مفید در دستگاه گوارش شوند. مصرف درازمدت هات داگ با ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی عروقی نیز ارتباط دارد.

نخودفرنگی: نخودفرنگی ‏ها به طور طبیعی حاوی موادی به نام پورین هستند. پورین ‏ها به طور معمول در بدن انسان و حیوانات و گیاهان یافت می ‏شوند. دریافت زیاد این ماده در برخی افراد، مشکلاتی را به ‏وجود آورد. از آنجایی که پورین می‏ تواند به اسید اوریک تبدیل شود، تجمع زیاد پورین در بدن می‏تواند به انباشته شدن زیاد اسید اوریک منجر شود.

کسانی که بیماری نقرس دارند و افرادی که کلیه های شان سنگ ‏های اسید اوریکی می ‏سازد، به دریافت زیاد پورین حساس هستند. به همین دلیل این اشخاص باید از غذاهایی که حاوی مقدار زیادی پورین هستند مانند نخودفرنگی، پرهیز کنند.

به عبارتی دیگر تغییر صحیح در رژیم غذایی می تواند در بهبود حملات آلرژی ها موثر باشد.بهار با گرمتر شدن هوا می تواند فصلی آزاردهنده و ناخوشایند برای بسیاری از افراد مبتلابه آلرژی باشد.اگر شما یا کسی از دوستان و بستگانتان با فرا رسیدن این فصل با مشکلاتی چون عطسه زیاد، خارش چشم، تنگی تنفس، سوزش و خارش پوست و سایر علائم حساسیت مواجه هستید، باید بدانید که علت این مشکلات و یا تشدید شدن آنها می تواند عادات تغذیه ای نامتعادل باشد.

بنابراین ویتامین۳ D می تواند التهاب را کاهش دهد یا ویتامین C از استرس وارد به بدن بر اثر آلرژی های می کاهد. ویتامین A نیز به عملکرد مناسب مخاط بدن کمک می کند و ویتامین B12 مانع از فعالیت باکتری های حساسیت زا در روده می شود. مصرف پیاز و سیر موجب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می شود و مصرف آن از آلرژی های فصل بهار پیشگیری می کند.پیاز به علت داشتن ماده ای به نام کوئرستین مانند یک ضد آلرژی عمل می کند و خوردن مرتب آن به افرادی که به گرده گیاهان در فصل بهار حساسیت دارند، کمک فراوانی می کند.

سیر نیز تقویت کننده بسیار قوی سیستم ایمنی بدن است و به عنوان یک ماده غذایی ضدباکتری، ضد ویروس و سرطان موجب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می شود. این سبزی با افزایش لنفوسیت هایT و ماکروفاژها، عوامل و ابزارهای جنگی سیستم دفاعی را تقویت می کند.

منبع: everydayhealth

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا