Mihanpostپزشکیپژوهشی

نفس کشیدن با دهان چگونه دندان ها را تخریب می کند ؟

نفس کشیدن با دهان و عوارض ناشی از آن بارها و باره توسط پزشکان و کارشناسان حوزه سلامت و بخصوص دندانپزشکان به افراد گوشزد شده است،بنابراین تنفس دهانی اختلالی است که در صورت نادیده گرفته شدن می تواند عوارضی زیادی را به همراه داشته باشد. این عوارض شامل اختلال در خواب شبانه و حتی تغییراتی در فرم صورت به ویژه خراب شدن دندان ها و خشک شدن دهان است. با میهن پست همره شوید.

نفس کشیدن به عنوان یکی از موضوعات تحقیق و پژوهش دانشمندان و پژوهشگران حوزه سلامت برای شناسایی عوارض آن همواره مورد بحث و بررسی علمی قرار گرفته که در این میان مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد که تنفس از طریق دهان به ویژه در زمانی که افراد به خواب فرو رفته اند موجب افزایش خطر پوسیدگی دندان ها ، فرسایش مینا و آسیب های دهانی می شود.

در این میان تیمی از دندانپزشکان مرکز پژوهشی سر جان والش در کشور نیوزلند به تازگی  با تجزیه و تحلیل میزان pH موجود در دهان افراد مختلف به بررسی نقش تنفس با دهان در هنگام خواب پرداخته و در این مطالعات از برخی از این افراد خواستند در هنگام خواب بینی خود را با گیره های مخصوصی مسدود کنند.

عوارض تنفس دهانی را بیش از همه دندان‌پزشکان احساس می‌کنند و ممکن است تشخیص اولیه آن را دندان‌پزشک تان به شما بگوید. خشکی دهان، افزایش پوسیدگی دندان‌ها، خشکی لب‌ها، التهاب و بیماری‌های لثه به دلیل تغییر پوشش طبیعی میکروبی دهان، بوی بد دهان و اثر سوء روی فرم فک‌ها و صورت از عوارض مهم تنفس دهانی است.

تحقیقات دیگری در این خصوص نشان داده است که میزان pH دهان افرادی که در هنگام خواب با دهان باز خوابیده بودند و تنفس آن ها از طریق دهان انجام می شد، ۶٫۶ است در حالی که میزان pH دهان افراد عادی و کسانی که از طریق بینی تنفس می کردند، ۷ اعلام شدهدو دانشمندان دریافتند چهار ورزشکار از هر ده ورزشکاری که درگیر ورزش هایی مانند فوتبال یا دو سرعت هستند که احتمال تنفس دهانی در آن ها بیش تر از سایر ورزش ها است، دارای مشکلات پوسیدگی دندان و بیماری های لثه ناشی از تنفس از طریق دهان هستند.

در این مطالعات، ۱۸۷ فوتبالیست حرفه مورد مطالعه قرار گرفته و نتایج تجزیه و تحلیل های انجام شده نشان می داد که ۷۷ درصد از این افراد نیاز به پر کردن دندان ها دارند.

عوارض تنفس با دهان

عوارض تنفس با دهان : خشکی دهان، افزایش پوسیدگی دندان‌ها، خشکی لب‌ها، التهاب و بیماری‌های لثه به دلیل تغییر پوشش طبیعی میکروبی دهان، بوی بد دهان و اثر سوء روی فرم فک‌ها و صورت از عوارض مهم تنفس دهانی است. بازماندن مداوم دهان فشار جانبی روی فک بالا را نیز افزایش می‌دهد. همچنین اگر تنفس شدید دهانی در طول سال‌های رشد، از کودکی تا زمان بلوغ ادامه داشته باشد، فک بالا می‌تواند دچار تنگی یا کاهش عرض شده و سقف دهان عمیق و کام گنبدی‌شکل ‌شود که می‌تواند روی تیغه بینی فشار بیاورد و انحراف بینی ایجاد کند.

جالب ایت بدانید که همه این عوارض مجددا تنفس دهانی را تشدید می‌کنند. دیگر اینکه باز ماندن مداوم دهان، موقعیت زبان و شکل فک پایین را هم می‌تواند تغییر دهد و صورت، حالت دراز و کشیده پیدا می‌کند. از سوی دیگر، فردی که دچار تنفس دهانی است، برای آنکه راحت‌تر نفس بکشد سر خود را به عقب خم می‌کند و این، روی اندام او اثر منفی می‌گذارد.

همه افراد می دانند چگونه نفس بکشند، کاری که ما هر لحظه و هر روز حتی بدون این که به آن فکر کنیم انجام می دهیم اما جالب است بدانید تکنیک نفس کشیدن به این راحتی که تصور می کنید، نیست.داشتن تکنیک درست نفس کشیدن برای ورزشکاران، کارشناسان یوگا و حتی افرادی که به بیماری آسم مبتلا هستند، کاملاً ضروری است.

نکاتی درباره نحوه نفس کشیدن صحیح:

  • طور کلی، باید به آرامی و خیلی عمیق هوا را از بینی داخل ریه های خود کنید. یک دم سالم حدود ۵ ثانیه به طول می انجامد.
  • بازدم را به آرامی و از دهان خود انجام دهید و سعی کنید ریه های خود را کاملاً تخلیه کنید. افرادی که تنفس درست و صحیحی دارند روی بازدم خود بیش از دم تمرکز می کنند.
  • دیافراگم را برای تنفس خوب دخالت دهید. دیافراگم ماهیچه ای است که در طول قسمت بالاتنه قرار دارد که با پائین کشیدن شش ها باعث ورود هوا به داخل آنها می شود سپس ریه ها را به سمت بالا فشار می دهد تا دی اکسید کربن از آن خارج شود. با یک دم صحیح با پائین افتادن دیافراگم ریه ها باد می کند و با یک بازدم خوب، دیافراگم بالا می رود. چنانچه هنگام نفس حرکت این ماهیچه را احساس نمی کنید باید عمیق تر نفس بکشید.
  • سعی کنید در هر دقیقه تنها ۶ یا ۸ نفس عمیق بکشید. اکثر افراد در هر دقیقه بیش از ۲۰ مرتبه نفس می کشند.

بنابراین اگر از طریق دهان نفس می کشید، در مرحله اول باید به متخصص فک و صورت یا گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا علت این اختلال مشخص شود. در صورت وجود مشکلات آناتومیک و یا بیماری خاصی در مسیر تنفس بینی، درمان لازم انجام شده و نحوه تنفس اصلاح می گردد و اگر تنفس دهانی، صرفا از روی عادت باشد پزشک به شما آموزش می دهد که با انجام تمرین به طور طبیعی و از طریق بینی تنفس کنید.

 

منبع   hfmagazineonline

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا