Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

عجیب‌ ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۱۷ به روایت تصویر

عجیب‌ ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۱۷ را در حالی امروز در میهن پست به شما همراهان همیشگی معرفی خواهیم کرد که این وقایع فقط تعداد انگشت شماری از عجیب‌ ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۱۷ بوده است . رویدادهایی که هر یک به نوبه خود می تواند تحولی اساسی و بنیادی در آینده بشر داشته باشد. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

ساخت رحم مصنوعی کاربردی یکی از عجیب‌ ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۱۷ بود

سال ها بود که گفته می شد ، ساخت رحم مصنوعی امکان پذیر خواهد بود ، بنابراین در سال ۲۰۱۷ ، این بیمارستان کودکان فیلادلفیا بود که در این زمینه پیشرفت حائز اهمیتی داشت. برای آزمایش ، ۶ جنین نارس بره را در یک پلاستیک سرشار از مایع گذاشتند. این پلاستیک‌ها تداعی‌ کننده‌ ی محیط رحم بودند و با کنترل دما و دیگر شرایط، جنین‌ ها در این محیط مصنوعی به رشد خود ادامه دادند. این جنین‌ ها در محیط سرشار از مایع آمنیوتیک amniotic fluid نفس می‌کشیدند، قلب آن‌ ها خون را از طریق بند ناف‌ های مصنوعی به سیستمی در بیرون از پلاستیک پمپاژ می‌کرد و علائم حیاتی آن‌ ها هم با استفاده از انواع و اقسام وسایل تحت نظر قرار گرفته بود. چنین فناوری پیشرفته‌ ای برای پرورش نوزادان نارس مثمر ثمر واقع می‌شود ولی برای توسعه‌ ی رحم مصنوعی انسانی هنوز راه زیادی را در پیش داریم.

عجیب‌ ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۱۷

یادگیری راه رفتن توسط هوش مصنوعی

عجیب‌ ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۱۷

در میان عجیب‌ ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۱۷ ، یادگیری راه رفتن توسط هوش مصنوعی هم به چشم می خورد که در این میان تیم توسعه‌ ی دیپ‌ مایند ، هوش مصنوعی این سیستم را طوری برنامه‌ ریزی کرد که بتواند راه رفتن در فضاهای مجازی را به خودش یاد بدهد. این هوش مصنوعی به طرز جالبی توانست روش‌های منحصربه‌فرد و خنده‌داری را برای راه رفتن و دویدن ابداع کند.

هوشمند شدن ربات‌ ها هم در لیست عجیب‌ ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۱۷ قرار دارند

عجیب‌ ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۱۷

در سال ۲۰۱۷ ، شرکت رباتیک بوستون داینامکیس Boston Dynamics پیشرفت‌های محسوسی در زمینه‌های مختلفی داشته است. ازجمله‌ی این پیشرفت‌ها، می‌توان به امکان پشتک زدن ربات ATLAS و حرکت و پرش ربات چرخ‌دار Handle اشاره کرد. این را هم مدنظر داشته باشید که توسعه‌ ی ربات‌ های چابک از همین چند سال پیش آغاز شده و به همین خاطر چنین پیشرفت‌ هایی واقعا حیرت‌ انگیز محسوب می‌شود. در واقع، در سال ۲۰۱۷ آن‌قدر ترس از ربات‌ها و پهپادها شیوع پیدا کرد که سازمان ملل در حاشیه‌ی یکی از کنفرانس‌ ها، در مورد منع فعالیت ماشین‌ های کشتار خودکار، بحثی را به راه انداخت.

اتصال مغز به کامپیوتر

عجیب‌ ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۱۷

دانشمندان سال‌ ها است که از طریق کاشت تراشه در مغز حیوانات، می‌خواهند بین مغز و کامپیوتر ارتباط برقرار کنند. در سال ۲۰۱۷ مشخص شد که این ایده در بین غول‌های تکنولوژی هم پرطرفدار است.

در ماه مارس، ایلان ماسک Elon Musk خبر تأسیس استارت‌ آپ Neuralink را اعلام کرد. این استارت‌ آپ قرار است از طریق کاشت تراشه در مغز و بندهای عصبی neural lace امکان دانلود و آپلود اطلاعات از مغز به کامپیوتر را فراهم کند یا قابلیت‌ های شناختی انسان را افزایش دهد. تمام این موضوعات هنوز عمدتا در حد تئوری هستند اما «ماسک» امیدوار است درنتیجه‌ی این تلاش‌ ها، انسان‌ های فوق هوشمندی به وجود بیایند که توانایی مقابله با هوش مصنوعی پیشرفته را هم داشته باشند. البته Neuralink تنها بازیگر این عرصه نیست و در این زمینه شرکت‌هایی مانند IBM و فیسبوک هم مشغول به کار شده‌اند.

 

منبع  Gizmodo

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا