گوناگون

مبهم بودن خانواده آرمانی، زوجین را به سوی طلاق می‌کشاند

یک جامعه شناس با اشاره به علل طلاق، مبهم بودن خانواده آرمانی را یکی از اصلی‌ترین علل بالا رفتن آمار طلاق می‌داند.

مهدی زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، افزود: طلاق دارای یکسری علل بیرونی و درونی است که از جمله علل بیرونی، معیشت و مشکلات اقتصادی است که می‌توانند سطح تحمل افراد را نسبت به یکدیگر پایین آورد.

وی به ظاهرگرایی به عنوان معیار انتخاب و از عوامل طلاق اشاره کرد و افزود: برخی افراد که بر اساس ظاهر دست به انتخاب می‌زنند، ممکن است در فرآیند انتخاب یکدیگر را فریب داده و وقتی در فضای واقعی زندگی وارد می‌شوند، ببینند آن ظواهر وجود نداشته و یا در زندگی مشترک، دیگر معنا و مفهومی ندارند.

وی کم رنگ شدن معنویات، مادیات گرایی، هسته‌ای شدن خانواده‌ها، کمرنگ شدن روحیه گذشت و فداکاری و… را از جمله دلایل بالا رفتن آمار طلاق می‌داند.

این جامعه شناس با تاکید بر اهمیت انتخاب ملاک‌ها و معیارهای منطقی در ازدواج گفت: معیارهای منطقی برگرفته از بلوغ دینی، فکری و اجتماعی می تواند زندگی مشترک را تضمین کند.

زارعی تصریح کرد: ازدواج و انتخاب همسر یک رویداد مهم در زندگی است که اگر با معیارهای منطقی همراه نباشد به بن بست و طلاق می‌رسد و یا حتی گاه تبعات ناگوارتری دارد.

وی با تاکید بر توجه جوانان و خانواده‌ها به معیارهای اساسی و منطقی اظهار داشت: انتخاب ملاک‌ها و معیارهای بی اساس در ازدواج، موجب سستی پایه‌های زندگی مشترک می شود از این رو جوانان و خانواده‌ها با نگاهی منطقی تر ملاک‌ها را در نظر بگیرند.

زارعی خاطرنشان کرد: معیارهای بی اساس زندگی را دستمایه تلخی می‌کند و چه بسا طلاق‌های عاطفی که یکی از معضلات و دغدغه‌های مهم در زندگی اجتماعی است خود زائیده چنین انتخاب‌هایی باشد.

وی همچنین در نظر گرفتن ملاک‌های مهم در کنار هم را یکی از رموز مهم موفقیت در ازدواج دانست و افزود: گاهی جوانان در انتخاب همسر تنها به یک ملاک خاص توجه می‌کنند و دیگر ملاک‌های مهم را نادیده می گیرند که این امر نیز مشکلاتی را برای زوجین به همراه دارد.

این جامعه شناس به برخی از ملاک‌های غیرمنطقی و بی اساس اشاره کرد و گفت: عشق بی حد و مرز یکی از ملاک هایی است که گاه تکیه‌ای بر عقلانیت ندارد و پس از ازدواج با بروز مشکلات متعدد در زندگی وقتی عشق های آتشین فروکش کرد زندگی مشترک نیز رنگ می‌بازد و بهانه دیگری برای ادامه راه وجود ندارد.

وی یادآور شد: زندگی زناشویی بدون عشق معنایی ندارد اما عشق تنها ملاک برای انتخاب نیست و باید ایمان، اخلاق، منطق، سلامت روح و ده‌ها ملاک دیگر را در کنار عشق در نظر داشت.

زارعی توجه به ظواهر را یکی دیگر از ملاک‌های بی اساس برشمرد و خاطرنشان کرد: برخی از زوجین تنها ملاک انتخاب را مولفه‌های ظاهری می دانند و آن را ملاکی برای گزینش همسر در نظر دارند. زیبایی، ثروت و حتی خوش تیپی و قد وقتی به صورت مطلق نگریسته شود معیار مناسبی برای دوام زندگی نیست.

وی تصریح کرد: ممکن است در زندگی زناشویی همه این ظواهر جمع باشد اما وقتی خلاء های معنوی و عاطفی نیز در زندگی وجود داشته باشد دیگر دل خوشی و آرامشی وجود ندارد و همه این‌ها دست در دست هم می دهد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا